Néhány éve mindenki kinevette a kínai autógyártás botladozó kezdőlépéseit: világmárkák menő típusait másolták arcátlanul, de silány minőségben, törésteszteken kártyavárként omlottak össze a járműveik, és úgy látszott, hogy Európa előbb uralja el az ő piacukat, mintsem betehetnék a lábukat mihozzánk. Olcsó ruhát tudnak gyártani, na de autót?

Lovecben még nem pörgött fel a gyártás, de egyelőre nem a tempó a legfontosabb. Fotó: Great Wall Partners és a szerző Lovecben még nem pörgött fel a gyártás, de egyelőre nem a tempó a legfontosabb. Fotó: Great Wall Partners és a szerző

A Great Wall (Nagy Fal) volánjánál eltűnődtem, milyen gyorsan változhatnak meg dolgok és megítélések. Kína exportjának jelentős része ma már magas műszaki színvonalú iparcikk, és autógyártása hasonlóan gyors léptekkel fejlődik, mint az anno szintén megmosolygott Dél-Koreáé. Egy teljes mértékben vállalható, normális kocsi a H6-os, amely fejtörést okozhat a konkurenciának, ha megjelenik a magyar piacon, és jó lesz az ára. Érdemes hát szemügyre venni!

A Nagy Fal nem a téglakerítést, hanem a márka jelenlétét hirdeti A Nagy Fal nem a téglakerítést, hanem a márka jelenlétét hirdeti

Ez bizony nem fapados járat

A H6-os kimondottan tágas SUV, elöl is megfelelően nagy férőhelyet kínál, a második sorban pedig még nagyobbat: colos felnőtt kényelmesen ülhet hasonló sofőr mögött. Fűthető bőrülés (amelynél, mint tudjuk, csak a szövet jobb), elektromos állítással, jó nagy napfénytető, a sebességrögzítő és a rádió kezelőgombjai a volánon, kulcs nélküli zárnyitás és motorindítás, startstop, és ha nem is fantáziadús, de ízlésficamoktól mentes berendezés – korrektül megoldották feladatukat az Óvilágból átcsábított tervezők.

A kíniak és a házigazdák nem aprózták el a nyitási ceremóniát A kíniak és a házigazdák nem aprózták el a nyitási ceremóniát

Hatalmas a poggyásztér is, a pakolást megkönnyíti, hogy egy kivehető tálcával két szintre osztható a hely. Ezzel a kocsival nyugodtan elindulhat síelni vagy nyaralni a család, buta hiba azonban, hogy nem nyílik elég magasra a csomagtartó ajtaja: épp beüti a fejét az ember a peremébe. A motor hangja mindig jelen van, nagy gáznál olyan csörgéssel aláfestve, amilyet régebben gyenge oktánszámú és minőségű benzinnel produkáltak a motorok. Nem nagyon zavaró, a 2000 kilométeres utazáson sem esett szét tőle a fejünk, de a beszélgetést azért megnehezíti kissé. A jókora kijelző grafikája és menüje pedig elmarad a manapság megszokottól. Igaz, ezt csak az autós zsurnaliszta veszi észre, a tulajdonos ehhez szokik hozzá, és kész, de a navigátor hiányának bizonyára ő sem örül.

Great Wall H6: Bulgáriában világra jött kínai csemete, félig angol felirattal Great Wall H6: Bulgáriában világra jött kínai csemete, félig angol felirattal

A minőségi hatás rendben van, nem zörög-nyikorog semmi, a prémiumautókénál nagyobb illesztési hézagok pedig, például a kesztyűtartó fedelénél, valójában mit sem számítanak. Az ajtó jó hangon csukódik, tisztességesen összerakott autó benyomását kelti a H6-os.

Nagy helyet kínál a H6-os, dízelmotorja 143 lóerős, nyomatéka 310 Nm Nagy helyet kínál a H6-os, dízelmotorja 143 lóerős, nyomatéka 310 Nm

Lomha kezdés, biztató folytatás

Az út elején csalódást keltettek a menetteljesítmények: 120 felett már kínos lassúsággal emelkedett a sebességmérő mutatója. Igaz, még csak 700 kilométer volt a kocsiban – lehet, hogy egy kicsit szorosabban illesztett motort fogtunk ki, amelynek kell némi bejáratás? Csakugyan ez bizonyosodott be, mert hazafelé már a csúcssebesség gyári adatát is felülmúlva 181 km/órát mutatott a GPS, és érezhetően fürgébbek lettek a gyorsítások. Ilyen előzmények után a 7,2 literes fogyasztási adatnak nincs jelentősége, majd egy alaposabb teszt után lehet hitelesebben nyilatkozni róla.

A négyajtós Steed pickup terepfokozata nyomógombbal kapcsolható A négyajtós Steed pickup terepfokozata nyomógombbal kapcsolható

A H6-os állandó összkerék hajtású, felezője nincs. Mivel a hatfokozatú sebességváltó egyesét normálisan (tehát nem túl rövidre) áttételezték, nem várhatunk nagyobb terepbravúrokat a kategóriában megszokottnál: földút belefér a repertoárba, siratófal már nem. Tetszik viszont a nagy teherbírás és vontatóképesség. A futómű elöl-hátul független, ahogy illik. Hangolása komfortos, kanyarokban ezért hintázik kissé a nagy test, de sokkal jobb így, mint nem egy „sportos” SUV-típusé, amely kemény rugózásával és peres gumijával kirázza az ember lelkét. Ez az autó a nyugodt utazó stílusra való, és azt is ösztönzi. Az ilyen-olyan minőségű autópályán például, Belgrád és Nis között, nagyon megkedveltem.

Majdnem olyan nagy, mint a böhönc „szerepjárók”, de azért városban ügyesebben mozog, ha nem is presztízst adó, de tekintélyes jelenség, egy ma még „no name” besorolású márkától, de némi újdonsághatással – lehetnek, akik éppen a Great Wall H6-osban találják meg a nekik valót. Hogy hányan, az nyilván jórészt a ma még ismeretlen ártól függ majd.

Litex Motors: nemzetközi szülőszoba

A Szófiától 120 km-re található Lovec közelében épült fel a Litex Motors bolgár cég üzeme, amelyet meglátogattam. Nem előzmények nélküli a bolgár autógyártás, korábban például Renault típusokat állítottak elő, de ez egy teljesen új projekt, zöldmezős beruházás. 2011-ben indultak. Egyelőre nyilvánvalóan nem a tömegtermelés a cél, csak az, hogy ezzel a kínaiak betegyék a lábukat az EU küszöbén belülre, itteni gyártónak számítsanak. Inkább békés tempóban dolgoznak, de nagyon odafigyelve a minőségre. A fényezetten érkező karosszériákba szerelik be a fődarabokat és a komplett berendezést, éves kapacitásuk 50 ezer darab H6-os és Steed pickup. Európai piacuk jelenleg Lengyelországtól Görögországig, illetve Olaszországtól Törökországig terjed.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!