Bár Kína letaszította a trónról az Egyesült Államokat az eladott járművek mennyiségében, ha a nagyméretű pick-upokról van szó, még mindig magasan Amerika vezet. A tavaly 17 milliós új autó piac trónjáról gyakorlatilag évek óta lerobbanthatatlan a Ford F-sorozata, és általánosságban sem csökken a kereslet a full size modellek iránt, maximum a márkapreferencia változik. Az ottani üzemanyagárak persze kedveznek a szegmensnek, hiszen az USA-ban jelenleg a benzin átlagára 200 Ft/liter. A pick-upok menetelésében az is közrejátszik, hogy a gyártók még inkább próbálnak reagálni a vásárló igényekre: a modellek általánosságban véve egyre kényelmesebbek és gyakorlatilag ugyanolyan extrákat vonultatnak fel, mint a jól felszerelt személyautók.

Ford F-sorozat – A kategória alfája és omegája


Az F-sorozat 43 éve az Egyesült Államok legkedveltebb platósa és az elmúlt 38 évben az összesített személyautó eladási rangsort is vezeti. A Ford eredményei mögött kemény fejlesztői munka áll, például az F-150-esnél a 2015-ben bevezetett alumínium karosszéria világújdonság volt. A tavaly 896 ezer példányban értékesített F-sorozat kínálja a legtöbb modellvariánst, akár 6,35 méter hosszú változat is létezik, de a Ford nem csak a felépítés, hanem az erőforrások terén sem biztonsági játékos.

Elérhető már 3,0 literes, V6-os dízel, és a klasszikus 5,0 literes, szívó V8-asnak is van alternatívája, hiszen a 3,5 literes, V6-os EcoBoost három teljesítménnyel is rendelhető. A csúcs 450 lóerő, ami a szegmens legdögösebb modelljének tekinthető Raptor verzióban dolgozik tízgangos automatikus váltóval karöltve. A 2500-as és 3500-as jelzésű Super Duty-k (akár duplakerekes verziók) 6,7 literes, V8-as turbódízellel is rendelhetők, a 475 lovas Power Stroke mellé viszont megérkezett a Godzilla benzines blokk is, amely egy 7,3 literes, szívó V8-as 430 lóerővel. Utóbbi tolórudas szelepmozgatásával a hagyományos nyolchengeresek táborát erősíti.

Ram – A feltörekvő


Kevés gyártónak jött be, hogy almárkákat hoztak létre, de a Fiat Chrysler cégcsoportnál a Ram totális siker! Pár évvel ezelőtt a Dodge még egyáltalán nem jelentett veszélyt a GM modelljeire, most viszont már ott tartunk, hogy a Ram a Ford igazi kihívója. A 633 ezer darabos 2019-es értékesítési mennyiség 18%-kal múlja felül az egy évvel korábbit, a lendület pedig aligha törik meg. A Ram sikerének egyik kulcsa egyébként az igényes kidolgozású belsőben rejlik, az álló tablet formátumú középkonzollal és a tárcsás előválasztóval is kilóg a sorból.

Az 1500-as jelzésű “kis” Ram 3,6 literes, V6-os és 5,7 literes, V8-assal kapható, a kategóriában egyedüliként elektromos rásegítéssel, illetve teljesen friss a 3,0 literes, V6-os dízelváltozat – ezt az erőforrást a Jeep Grand Cherokee-ből ismerhetjük. A 2500-as és 3500-as as heavy duty kivitelekhez a nagyobb Hemi V8-as, a 6,4 literes is elérhető, de vontatáshoz a Cumminstől érkező, 6,7 literes, 400 lóerős, soros hathengeres dízel illik igazán. A Ford F-150-es sikerét a Ram is szeretné meglovagolni, a Rebel változat (az 1500-as kivitelből) speciális futóművel, nagyobb terepszögekkel és még dögösebb külsővel igyekszik új vevőkört megszólítani.

Chevrolet Silverado/GMC Sierra – Legendás páros


A General Motors nyilvánvalóan egyre inkább kezd alulmaradni a Forddal vívott elkeseredett harcban, és most a Ram térnyerése miatt sem javulnak a kilátások. Persze a Silveradónak és gazdagabb felszereltségű féltestvérének, a GMC Sierrának azért stabil közönsége van, előbbiből tavaly 575 ezret, míg utóbbiból 232 ezer darabot értékesítettek.

Az új fejlesztésű generációnál is hűek maradtak ahhoz, hogy nagyon széles a motorkínálat, van 2,7 literes, négyhengeres turbós benzines, 4,3 literes, V6-os és két V8-as 5,3, illetve 6,2 literes lökettérfogattal – utóbbiak étvágyát hengerlekapcsolás funkció csökkenti. A 2020-as modellévre vezették be a 3,0 literes, soros hathengeres turbódízelt, melyhez a Forddal közösen fejlesztett, tízgangos automatikus váltót kapcsolják. A 2500-as és 3500-as jelű nagyobb verziókhoz nem rendelhető a “kis” gázolajos, a dízelpártiaknak a 6,6 literes, Duramax V8-as ajánlható, amely 445 lóerőt produkál. A GMC Sierra kínálatában újdonság az AT4-es jelzésű terepkivitel.

Toyota Tundra – Egy japán Amerikából


Ahogyan a Toyota Camry gyakorlatilag átírta az USA-ban a limuzinok piacát, hasonlóra készült a márka a full size pick-upok mezőnyében is. Az 1999-ben debütált Tundrának azonban sosem sikerült a három nagy amerikai eladásait megközelíteni, tavaly 111 ezer darabot adtak el a texasi gyártású óriásból. A jelenlegi típus 2007 óta kapható, szóval egy nagyon kiforrott járműről van szó, motorpalettája viszont egyetlen tagot számlál.

A legendásan megbízható, 5,7 literes, iForce V8-as szívó benzinmotorhoz hatgangos automatikus váltó csatlakozik. Bár a Toyota csak Crew Cab (hosszú kabin) változatot kínál, a paletta széles, hiszen hátsó- és összkerékhajtású kivitel, illetve lecsupaszított work truck és a Ford Raptorjára rímelő TRD offroad csomagos verzió is elérhető.

Nissan Titan – Őrségváltás előtt


Sokáig úgy tűnt, hogy a Nissan felzárkózik a Toyotához és a nagy amerikai trióhoz, de a Titan eladásai szépen lassan egyre inkább csak csökkentek, majd tavaly egy egészen drámai, 37%-os zuhanás következett be. A 31 ezer darabos volumennel a japán modell szinte már csak féllábbal van bent a pályán, utódja hamarosan megérkezhet.

Az amerikaiakhoz hasonlóan létezik látványos, sportcsomagos kivitelben és az sem mellékes, hogy ahogy a Nissan hirdeti, a Titan rendelkezik a legerősebb alapmotorral a full size modellek piacán. Ez jelen esetben annyit jelent, hogy a típus csak az 5,6 literes, 400 lóerős, szívó V8-as benzinessel választható 4×2-es vagy 4×4-es hajtásképlettel.