A prototípus, a licencmodell: a jólismert Fiat 124-es. Ezen azonban a Szovjetunió út- és időjárási viszonyainak figyelembevételével jelentős konstrukciós változtatásokat hajtottak végre. Állítsuk egymás mellé a Fiat 124-et és „utódját”, a VAZ-2101-et. Rögtön feltűnik, hogy a VAZ valamivel magasabb. Ez természetes, hiszen talajtávolsága, úgynevezett szabadmagassága 30 milliméterrel nagyobb a Fiaténál. További pontos összehasonlítások során azután megtudjuk, hogy a gépkocsi többi méretein is valamit változtattak. A VAZ a Fiat 124-nél 43 milliméterrel hosszabb és 14 milliméterrel keskenyebb. A külső méretekben mutatkozó különbség nem ment azonban sem az utastér, sem a többi hasznos terület rovására. Mindössze az ajtókilincsek konstrukciója változott meg (ezeket az ajtólemezekben süllyesztették), és a gumibetétes ütközők váltak hosszabbakká.

A tompafényű műanyaggal burkolt műszerfal és a „botváltó” - amely a teljesen szinkronizált sebességváltót kapcsolja – dominál ezen a képen A tompafényű műanyaggal burkolt műszerfal és a „botváltó” – amely a teljesen szinkronizált sebességváltót kapcsolja – dominál ezen a képen

Tekintsünk be az utastérbe. Az új modell első ülései osztottak, külön-külön csúsztathatók és a háttámlák tetszés szerint dönthetők, rögzíthetők. A háttámlák teljes lehajtásakor két fekvőhely alakítható ki. Az ülések kárpitozása bőrszerű műanyag, illetve a sorozat egy részénél a műanyagot szövettel kombinálják. Az ajtók és az oldalfalak burkolata bordázott műanyag, fémszegélyes díszítéssel.

A Fiat-124 csomagtartója, amelytől semmiben nem tér el  VAZ típusé. Amint látjuk, még a pótkerék és a benzintank között is bőven jut hely a táskák számára A Fiat-124 csomagtartója, amelytől semmiben nem tér el VAZ típusé. Amint látjuk, még a pótkerék és a benzintank között is bőven jut hely a táskák számára

A műszerfal borítása sötét színű, puha, fényelnyelő anyagból készült. Az egysebességű ablaktörlő-motort kétsebességű váltotta fel, és az alapmodelltől eltérően elektromos szivargyújtót is szerelnek a kocsiba. Kívánságra rádiókészülék is beépíthető. A szélvédő háromréteges, triplex típusú csiszolt üveg, a többi ablak ugyancsak szilánkmentes, edzett üveget kap. Igen jó az utastér fűtése: a radiátor nagyméretű, és hatékonysága kétsebességes ventillátorral szabályozható. Még mínusz 25 fok eseté is meleg van a kocsiban, a szélvédők, valamint az első ajtók üvegjeinek elülső fele még ilyen erős hidegben sem fagy be. A csomagtartó űrtartalma 385 dm3, fedele rugós kitámasztású és kívülről kulccsal zárható.

Külsőleg a karosszéria jóformán semmiben sem különbözik a Fiat 124-esétől, de belső szerkezeti elemeit – a padlólemezt és a merevítőket – lényegesen megerősítették. Ezáltal a VAZ-2101 szilárdabb és tartósabb, súlya 70 kg-mal több, mint a Fiaté. A VAZ-okat többnyire világos, élénk, tartós, szintetikus zománccal festik. A kocsi vázlemezét és a kerékdobokat speciális korróziógátló, hangszigetelő anyaggal vonják be.

És beszéljünk most a motorról. A szovjet VAZ-hoz ugyanis felülvezérelt, felülszelepelt motort szerkesztettek, amelynek vezérműtengelyét kétsoros lánc hajtja meg. Az ilyen korszerű megoldás előnyeit felesleges hangsúlyozni, talán elég, ha arra utalunk, hogy az ilyen szisztéma lehetővé teszi a fordulatszám további növelését, a szelepmechanizmus károsodása nélkül. Említést érdemel még a finom olajszűrő, amely a motorolajozás teljes áramlási körében szerepet kap, cserélhető eleme különleges anyagból készül és 10 000 km futási teljesítményig látja el feladatát.

A VAZ-2101 előre nyíló motortér-fedele alatt feltűnik a felülvezérelt motorkonstrukció jellegzetes öntvénye A VAZ-2101 előre nyíló motortér-fedele alatt feltűnik a felülvezérelt motorkonstrukció jellegzetes öntvénye

A motor hűtőrendszere zárt, és gyárilag töltik fel teljes biztonságot nyújtó fagyálló folyadékkal. A termosztátos hőfokszabályozás nem kívánja meg a külön hűtőzsalu felszerelését. A Fiat 124-es típustól eltérően a VAZ-motornak Weber rendszerű vertikális porlasztója van, amelyben lépcsőzetesen kapcsolódik két keverőtér. Mondanunk sem kell, hogy ez a konstrukció a hidegindítást is igen jól szolgálja, mínusz 25 fokon a kocsi tartós állása után sem voltak problémák. A könnyű hidegindítás alapfeltétele persze a téli olaj, és a jó állapotban lévő akkumulátor. Ez utóbbi ennél a típusnál is 12 voltos, 55 amperórás. A telep súlya és terjedelme viszonylag kicsi. A váltóáramú generátor beépített egyenirányítóval lényegesen nagyobb teljesítményű, mint a Fiaté (230 W helyett 500 W-os). Az indítómotor 1,3 kW-os.

A VAZ-2101 dönthető támlájú első üléseire és a süllyesztett ajtókilincsre hívjuk fel itt a figyelmet A VAZ-2101 dönthető támlájú első üléseire és a süllyesztett ajtókilincsre hívjuk fel itt a figyelmet

Ugyancsak számottevően változtak az erőátvitel, a kerékfelfüggesztés és a fékrendszer fontosabb elemei. A kuplungtárcsa átmérőjét 184 mm-ről 200 mm-re növelték, és a pedálműködést hidraulikus rásegítő könnyíti meg. Kissé megerősítették a négyfokozatú sebességváltó szinkronizátorait, és megváltozott a kardántengely is. A futóműveknél mind elöl, mind hátul tekercsrugókat találunk, erősített lengő-, illetve felfüggesztő-karokkal. A VAZ első kerekeihez tárcsafékek, a hátsókhoz dobfékek tartoznak. A biztonság érdekében külön-külön hidraulikus áramlási körbe kapcsolódnak az első és a hátsó fékek, mint ahogy a kocsi több más részleténél is igen gondosan kidolgozták a biztonságot fokozó elemeket.

Reméljük, hogy a most röviden ismertetett VAZ-2101-et, ezt az új, nagy tömegben gyártandó szovjet kocsit a jövő évben már sok magyarországi autós ugyancsak kipróbálhatja. A Volgai Autógyár elsőszülöttje útnak indult…

A. Brodszkij cikke az AM számára
V.A. Sztrelkov felvételei

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!