Egy hétvégi séta alkalmával tűnt fel, hogy az autósok mennyire nem vigyáznak értékeikre. A félórás kiruccanás alatt szép számmal vettem észre olyan járműveket, melyeknél az ablakok nem voltak teljesen felhúzva, a szélvédőre ragasztott navigátor ott figyelt, a pohártartóban telefon és kulcscsomó, a hátsó ülésen márkás sporttáska.

Aki sokat autózik, meg sem lepődik a követési távolságot be nem tartókat szándékos fékezgetésekkel kordában tartókon és a piros lámpánál kipattanó, majd egymásnak eső vezetőkön. Szakértő segítségével vettük számba az olyan autós, járműhöz köthető konfliktushelyzeteket, melyek némi odafigyeléssel könnyedén orvosolhatók. Nem kell nagy trükkökre gondolni, a legtöbb esetben csupán nagyobb körültekintésre és némi józan paraszti észre van szükség.

A jármű megközelítése

Alapszabály, hogy autónkhoz közeledve ne 10-15 méterről álljunk neki pityegtetni, villogtatni a riasztót/zárat, ez ugyanis igen figyelemfelkeltő. Csak akkor nyissuk ki az autót, ha már ott vagyunk mellette és meggyőződtünk arról, hogy nem áll fenn zavaró tényező, nem kullog körülöttünk gyanús alak. Amennyiben a kulcsot szükséges a zárba helyezni, a nyitáskor ne ösztönösen csak és kizárólag lefelé fókuszáljunk, ügyeljünk a mögöttes forgalomra.

Be- és kiszállás

A járműbe történő beszállás után első lépésként csukjuk be az ajtót, majd aktiváljuk a központi zárat, csak ezután kössük be a biztonsági övet és indítsuk be az autót. Sokan – miután beültek – még percekig nyitott ajtó mellett szöszmötölnek a kocsiban, például rádiót állítgatnak, telefonálnak stb., mialatt ki vannak téve egy meglepetésszerű támadásnak. Ahogy a be-, úgy a kiszállásnál is kellő körültekintéssel járjunk el, pásztázzuk környezetünket. Az autót közelről zárjuk be, továbbá ügyeljünk a felhúzott ablakokra, a „szakiknak” a résnyire lehúzva felejtett ablak is felhívás a keringőre.

Pakolás

Bevásárláskor, az ajtók reteszelése után sokan felteszik az autóstáskát vagy a retikült az autó tetejére, ami két részről is végzetes hiba lehet. Egyrészt elfelejthetjük, hogy a tetőre pakoltunk, elindulunk és elhagyjuk a táskát. Másrészt könnyű préda a szemfüles tolvajnak, csak elsétál az autó mellett és leveszi azt a tetőről, miközben mi pakolászunk – szinte kizárt, hogy rámolás közben ezt időben észrevegyük. A csomagok rakodásakor ne hajoljunk be teljes felsőtesttel a raktérbe, osszuk meg a figyelmünket, próbáljunk kissé oldalt állni, a fejünket is fordítsuk így, hogy ha csak a periférikus látásunkra támaszkodva is, de a lehető legnagyobb területet tartsuk kontroll alatt.

Értékek megóvása

Felejtsük el az olyan rossz szokásokat, mint például a napellenzőbe tűzött forgalmi engedély. Az értékeinkre ügyeljünk, azokat ne hagyjuk szem előtt – kivehető rádiós fejegység, napszemüveg, drága parfüm, pénztárca, kulcscsomó sose legyen az utastérben könnyen észrevehető helyen. A kulcsokon lehetőleg ne hagyjunk lakcímbilétás fityegőt, sokan pont ezekre utaznak. A hordozható navigátort használaton kívül minden alkalommal tegyük el, lehetőleg ne a kesztyűtartóba, mert ezzel a közkedvelt tárolási hellyel az erő rossz oldalán állók is tisztában vannak. A tartót se hagyjuk a szélvédőn, sőt a rendőrségi tapasztalatok szerint a tolvajok még azt is figyelik, hogy látják-e a szélvédőn a tapadókorong nyomát! A navigátorba ne programozzuk be előre az otthoni címünket, ez egy ottfelejtett kulcscsomóval szinte garantált lakásfeltörést vonz maga után. A csomagtérrolót húzzuk el, nagy értékű dolgokat (pl: laptop) itt semmi esetben se tároljunk. Ha üres a csomagtér (kombi), ajánlatos a rolót is felgöngyölve hagyni, így esetleg megúszható a szúrópróbaszerű feltörés.

Trükkös rablások

Legyünk elővigyázatosak, ne a jóhiszeműségünk vezessen. Ha parkolóóránál érmeváltásban kérnek segítséget, pénztárcánk tartalmát ne tegyük láthatóvá a másik fél számára, keressük az esetleges tettestársat, ügyeljünk a zsebesekre. Sokszor szándékosan teszik tönkre az egyik kereket, majd a defekt utáni kerékcserekor érkezik a „segítség”, miközben lekötik a figyelmünket, a túloldalról egy másik fél szép csendben kirámolhatja a nyitott autót. Hasonló a helyzet az apró koccanásokkal is, nem zárható ki, hogy direkt ütköztek autónknak, a vétkességet rögtön elismerik, majd a baleseti bejelentőlap kitöltése közben megszabadítanak egy-két holminktól.

Konfliktuskerülés

Az autóvezetés önmagában stresszhelyzet, egyesek a kormány mögött ingerültebbé, agresszívabbá válnak, vannak olyanok, akik „önvédelmi céllal” eszközt is tartanak a járműben. Nem ritka, hogy taktikai bot (teleszkópos vipera) vagy baseballütő kerül elő a sofőr mellől. Csak valóban indokolt esetben használjuk a dudát, a nemtetszésünk kifejezésére lehetőleg mellőzzük, ahogy a mutogatást és az integetést is – ez sokaknál csak olaj a tűzre, általában az ilyen esetek után kerül sor tettlegességre, rongálásra. Ha mégis utóbbi szituációba keveredünk, próbáljuk testtartásunkkal jelezni, hogy el szeretnénk kerülni a vitát, ne álljunk neki megmagyarázni az igazunkat. Alapszabály, hogy ne szálljunk ki az autóból! Ha az ablak fel van húzva, az ajtó be van zárva, jóval nagyobb az esélye annak, hogy sérülés nélkül megússzuk a kalandot, mintha elhagynánk az autót – önjelölt igazságosztókra és hősökre nincs kereslet.

Mi fán terem a Tactical CQC?

A Tactical Close Quarter Combat egy önvédelmi rendszer, mely különféle stílusokat és technikákat ötvöz, alakít át az egyszerűbb és a hatékonyabb használhatóság érdekében. A Tactical CQC közelharctechnikáit eredetileg katonai és kormányzati erőknek fejlesztették ki, azonban ma már civilek képzése is folyik. A CQC nem küzdősport, lényege, hogy a hétköznapi problémák elkerülésére, a legkülönfélébb konfliktushelyzetek kezelésére kínál megoldást. Persze a fő mottót nem árt észben tartani, miszerint a védekezés mértéke nem haladhatja meg a támadás mértékét! Bővebb információ a www.cqc.hu weboldalon.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!