Fotó: Molnár Sándor/Napló

A szép őszi tájon át fél órát autózva érkeztem meg a megyeszékhelyről a dörgicsei Kaáli-birtokra, ahol rögtön rendhagyó látványban volt részem. Mint utóbb megtudtam, egy öreg Škoda és egy régi motorkerékpár alkotja azt a különleges hangulatú csend- életet, amely közvetlenül a tágas parkoló mellett fogadja az érkezőt. Már e két, rozsdás állapotban lévő jármű beindítja az ember fantáziáját, és kicsit később talán még inkább értékeli azt a sok szépséget, amely néhány méterrel arrébb, a három csukott garázsajtó mögött lapul. Mert hogy igazi kincseket rejt a Káli Autó-Motor Múzeum, amelyet az elmúlt négy-öt évben hoztak létre.

A nyarakat itthon töltő, de egyébként USA-állampolgár, ma már nyugdíjas Kaáli Nagy Géza szülész-nőgyógyász professzor személyesen ismertet meg először – a szakértők szerint is – az ország legkomplettebb motorgyűjteményével. Bár az internet segítségével előre feltérképeztem a múzeumot, de élőben még döbbenetesebb élményt nyújt a járműveket szerető látogató számára.

– Ma ez hazánkban a legnagyobb, egy fedél alatt lévő motorgyűjtemény, amely reprezentálja a magyar motorgyártás összes darabját. A Mérayval kezdődően a Weiss Manfrédokon át Mátrák, Csepel Túrák, SHB-k, Pannoniák, Danuviák, valamint Panni, Tünde és Berva robogók is vannak, tehát minden hazai motorbicikli-típus megtalálható itt. Emellett igyekeztünk úgy gyűjteni, hogy minden világmárkából csak egy darab legyen, de ennek ellenére van például két amerikai Indianunk is, igaz, az egyik oldalkocsis – meséli a házigazda, akitől megtudom azt is, hogy összesen 130 jármű szerepel a kiállítóterekben. Ezeknek több mint a fele motorbicikli, már csak azért is, mert lényegesen kisebb helyet foglalnak el a jelenleg 1300 négyzetméternyi területből.

Kaáli Nagy Géza egy 1921-es Henderson DeLux motorkerékpárral

Persze a magyar motorgyártás remekei mellett megjelennek a német, angol, osztrák, japán, cseh vagy olasz motorok is. Van itt gyönyörű Puch, NSU, BMW, Moto Guzzi, Zundapp, Honda vagy Norton is, hogy csak néhány típust említsek, és természetesen van Harley-Davidson is. A bemutatott, 1987-ben vásárolt FYSR Low Ridert hazaköltözésekor hozta magával Dörgicsére a múzeum alapítója, aki egyébként már 1954-ben, tízévesen körbemotorozta édesapjával a Balatont egy „ezüsttankos” kis Csepel 125-tel, amely a múzeum első hazai darabja lett. Az emlékezetes motorozásról fotó is készült, amely sok más érdekes, múltbéli pillanatot megörökítő képpel együtt látható is a kiállításon.

A motoroktól az autókat bemutató múzeumrészre egy hosszú folyosó vezet, amelynek minden négyzetmétere tele van érdekességekkel. A falakat beborító tablók a Kaáli Intézet alapítójának fontos pillanatait tárják a látogató elé. A sok híres politikussal vagy például Michael Jordannel közös képek mellett számos kitüntetés és egyéb érdekes tárgy is gondoskodik arról, hogy a mintegy 20 méteres séta alatt se unatkozzunk. A fotók és trófeák segítségével kiderül az is, hogy a katamarán-versenyvitorlázás az egyik kedvenc hobbija a házigazdának, és hajója, a Black Jack évek óta az egyik nagy esélyese a Kékszalag versenyeknek.

A múzeumban látható egy 1949-ben gyártott, fekete Vauxhall Velox is. Ilyen volt a család első autója is, amelyet édesapja Németh Imrétől, a londoni olimpia kalapácsvető bajnokától vásárolt, és amelyen a professzor 17 évesen megtanult vezetni. A kiállított példány beszerzése volt a legnehezebb a múzeum részére, mert az egyetlen fellelhető példánytól a tulajdonosa nem akart megválni, mert fiatalon elhunyt fia emlékének adózva hozta azt működőképes állapotba. Végül aztán sok rábeszélés után, személyesen gurult el vele a múzeumba, és könnyezve bár, de itt hagyta a remek példányt. A Kaáli Nagy Géza számára felbecsülhetetlen értékű, fiatalságát idéző autó igazán jó helyre került, hiszen számos ikonikus darab társaságában segít feleleveníteni az autógyártás különböző időszakait.

Van itt például egy 1914-es évjáratú F.N. 1950-es, amely nevét a hengerűrtartalmáról kapta. A Belgiumban gyártott, acetilénlámpás, szélvédő nélküli „rézautóból” csak néhány száz darab készült.

Végigsétálva a múzeumban a fiatalabb látogatók is számos ikonikus, akár filmekből is jól ismert autóval találkozhatnak. Kinek ne dobogtatná meg a szívét az 1966-os, tűzpiros Ford Mustang, vagy a luxust jelképező, 1976-os Rolls-Royce Silver Shadow, netán az 1968-as Jaguar E-Type, esetleg az ikonikus VW Transporter 1973-ból, amely a szörfösök kedvenc darabja lett. Még felsorolni is nehéz az egykori családi autók mellé begyűjtött ritkaságokat, hiszen látható itt például Ferrari, Aston Martin, Porsche, vagy az 1955-ös Párizsi Autókiállításon nagy szenzációt okozó Citroën DS21, illetve az egykori csehszlovák büszkeség, egy 1963-as Škoda Octavia Super, amelyet gyerekkoromban még én is láthattam az utakon.

Az autók kiváló állapotáról személyesen is meggyőződhettem, amikor utasként volt szerencsém kipróbálni azt a Cadillac Coupe de Ville-t, amelyet Kaáli Géza 1977-ben az USA-ban vásárolt, és tíz évig volt családi autója. A kiállított példányokról megtudom azt is, hogy általában szépen felújított darabokkal bővül a gyűjtemény, amelyeken már csak néhány apróbb simítást kell elvégezni, hogy még szebbek, illetve igazán korhűek és megbízhatóan működők legyenek. A múzeum restaurátora, Nagy Péter nemcsak a járművek állagának megőrzésével és karbantartásával foglalkozik, de fel is újít járműveket. A kiállítás több ritka példányát ő restaurálta.

– Némelyik autó szebb állapotban van, mint amikor 50–60 évvel ezelőtt legurult a gyártósorról – állítja Kaáli Nagy Géza, aki szerint újabb 30 év múlva ezek az autók már szinte pótolhatatlan kincsek lesznek.

Kiderül az is, hogy néha a szín vagy a forma is dönthet egy-egy autó beszerzésekor, hogy az új darab jól illeszkedjen a gyűjteménybe. Persze a választást általában hosszas kereső-kutató munka, kiállításokra járás előzi meg, hiszen igazi ritkaságokról beszélünk.

A Káli Autó-Motor Múzeum a nagyközönség számára a hagyományos formában nem látogatható, viszont az idei nyáron megjelent újságcikkek és az autós internetes portálok tudósításai után olyan sokan érdeklődtek iránta, hogy úgy döntöttek, közkinccsé teszik. Szeptembertől kis csoportok – a múzeum honlapján történő előzetes bejelentkezés után – kísérővel részesei lehetnek ennek a korszakokon átívelő időutazásnak, amely a tapasztalatok szerint szinte mindenkit megérint. Valamilyen módon kötődnek a látogatók egy-egy kiállított csillogó-villogó járműhöz, amely régi emlékeket hoz felszínre belőlük, és ez tükröződik az arcukon is.

Kaáli professzor folyamatosan bővíti a gyűjteményét. Hamarosan további épületek és járművek gazdagítják a kiállítást. A büszke tulajdonos boldogan meséli a múzeum diner (amerikai gyorsétterem) hangulatúnak berendezett részében – ami természetesen korhű veterán autókkal van körülvéve –, hogy hamarosan három új autó és egy motorbicikli érkezik Hollandiából. Azt azonban egyelőre nem árulja el, hogy milyen ritkaságok ezek.