Akik a múlt évben láthatták például a Béke Barátság Kupa csehszlovák területen rendezett autóversenyeit, azok szemében bizonyára feltűntek a piros-fehér színezésű, különleges felszerelésű farmotoros Tatra kocsik a depóban, vagy az útvonal mentén. A T 623-as típus módosított, ez esetben két üléssel ellátott változatairól van szó, amelyeket a 623-as számmal jelöltek. Akkor mindössze csak három példány készült még ezekből, és az egyik rendszeresen rótta köreit a gyári próbapályán. A másik kettő viszont a prágai tűzoltóknál teljesített mindennapos szolgálatot, de ha megkezdődtek a tréningek, versenyek, mindig odavezényelték az említett három kocsit.

Nagyon gyors mozgású mentőautókról van szó, amelyek az eddigi tapasztalatok szerint egyaránt képesek segélyt nyújtani a nagyvárosi forgalomban, vagy akár a veszélyhelyzetekkel számoló pályák körzetében. E kocsik segítségével elsősorban az égő járművekkel olthatják és menthetik az utasokat. A 12 kg oltóanyagot tartalmazó készülék a csomagtérben, vagyis a T 623-as orrában kapott helyet. Ebből vezet előre két rövid cső, amelyek nyílása a homloklemezen, a fényszórók közelében van. Az oltósugarak irányítása tehát a célzás, a kocsi megfelelő beállása és azt követően a csöveken át 90 másodpercig, 6-8 méternyi távolságra szinte biztos hatással áramolhat az oltóanyag. Ugyancsak a kocsi orrában van az úgynevezett tűzoltó ágyú is, amely egy hosszabb gumicső segítségével 45 másodpercnyi időn át 60 kg oltóport képes a tűz irányába lövellni. Ezeken kívül a hátsó ülések eredeti helyén még kézi tűzoltó berendezések is vannak, azok mellett találjuk az orvosi felszereléseket, valamint a különböző mechanikus és hidraulikus szerszámokat, amelyek használatára csak akkor kerül sor, ha a roncsolt autók utasait kell kiszabadítani a lemezek közül.

Ezeknek is a nyolchengeres, léghűtéses, 132 kW, tehát 180 lóerő teljesítményű V-motor a lelke Ezeknek is a nyolchengeres, léghűtéses, 132 kW, tehát 180 lóerő teljesítményű V-motor a lelke

Az életmentő Tatra első mintadarabját a prágai AMK Narex autóklub kezdeményezésére hozták létre. Ennek a klubnak munkatársai már régóta foglalkoznak a mentőszolgálatok tervezésével és együttműködtek azzal a vállalattal is, amelyek a szabványos tűzoltó készülékek gyártója. Első ilyen célra átalakított autójuk az olasz Lancia cég Beta típusa volt, majd egy Polonez kocsit választottak, és mindkettővel sikerrel tudtak közbelépni hol a csehszlovákiai, hol a más országokban rendezett különböző jellegű versenyeken. A Tatra-gyár tavaly adta át számukra a T 613-as szériakocsikat, amelyek sebessége 186 km/h és 11,4 másodperc idő alatt gyorsíthatók 100-as tempóra. Hitelesített mérések szerint városi forgalomban fogyasztásuk 18,31 liter 100 km-re számítva, de tekintettel a kocsi jellegére, így 90 km/h átlagsebességgel jártak a városban is. Ugyanakkor országúton 90 km/h sebességnél 10,5 liter, illetve 120-nál 13,5 liter a 100 km-re elfogyasztott benzin mennyisége. Végül is lehetőség nyílt arra, hogy az egyes autóklubokat, tűzoltó-alakulatokat, útügyi szolgálatokat, autópálya-igazgatóságokat mind Csehszlovákiában, mind más országokban elláthassák olyan kocsikkal, amelyek egyaránt alkalmasak tűzoltásra, mentésre. Ezek a villámgyors speciális Tatra-típusok valóban életmentő járművek.

Rajtra készen a 186 km/h végsebességű, korszerű tűzoltó- és mentőfelszereléssel, valamint különleges jelzőberendezésekkel ellátott T 623-as kocsik Rajtra készen a 186 km/h végsebességű, korszerű tűzoltó- és mentőfelszereléssel, valamint különleges jelzőberendezésekkel ellátott T 623-as kocsik

(ort)
Dipl. Ing. Kamil Procházka felvételei

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!