Az aranykezű szaki

2012. június 14. (csütörtök) Kovács Zsigmond

Az elmúlt 40 évben Mohai János mindig ott sertepertélt valahol a motorsport körül. Egyszer szervezőként, másszor csapatvezetőként, de a legtöbbször szerelőként, aki jobbnál jobb bringákat épített a feltörekvő generációk számára…

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Dunaújvárostól néhány kilométernyire, Rácalmásra tartok, hogy találkozzam a magyar vázépítés egyik fenegyerekével, Mohai Jánossal. Sok történet kering róla és motorjairól, s azon kevesek közé tartozik, akiket nemcsak itthon, hanem külföldön is jól ismernek. Ahogy azt vártam, gyönyörű, pedánsan rendben tartott portához navigál a GPS, itt találkozom interjúalanyommal, akitől a kézfogás mellé egy mélyreható pillantást is kapok. Mohai úr nyílt, őszinte tekintetű ember, s a vendéglátásban is jeleskedik – csodás disznótorossal kínál.

Meghatározó élmények: keletnémet kirándulás

Hősünk nem ma kezdte a szakmát, s ez bizony a szerelőműhelyen is látszik… A kert végében álló méretes csarnokban három álláson folyhat a munka, és a szokásos kéziszerszámok mellett esztergagép, főtengely-kiegyensúlyozó berendezés, no meg teljesítménymérő pad is kéznél van, ha szükség lenne rá.

  Ez az MZ is Mohai-mű, szoci kategóriában abszolút csúcstartó a gyorsulási kupában. 12,394 másodperc alatt futja a negyedmérföldet Ez az MZ is Mohai-mű, szoci kategóriában abszolút csúcstartó a gyorsulási kupában. 12,394 másodperc alatt futja a negyedmérföldet

– Gépipari technikusként végeztem 1968-ban – meséli János –, s akkortájt szereztem a motoros jogosítványomat is. Egy Jawa 05-ös volt az első, aztán jött egy Junak, majd egy Csepel, no és még tucatnyi más. Sose voltam az a versenyző alkat, de a motorsportot mindig imádtam, s szaktudásommal szívesen járultam hozzá a pilóták sikeréhez. A középiskola elvégzését követően a Karl Marx Stadt-i csőgyárban dolgoztam cserediákként, meglepő módon itt kerültem először kapcsolatba Drapál Jánossal, akinek éppen kint volt versenye, és egy MZ dugattyúra lett volna szüksége. A mi vállalatunk jó kapcsolatban volt az MZ-vel, könnyen orvosoltuk hát a problémát, egyúttal János futamát nézve még inkább elkötelezetté váltunk a műfaj iránt – teszi hozzá, s közben a falon csüngő hatalmas Drapál-poszterre mutat. – Három év NDK után hazajöttem, s a Gyár és Gépszerelő Vállalatnál helyezkedtem el. Innen utaztam ki újra Németországba melózni, de akkor már az NSZK-ba, ami remek lehetőség volt, egyszersmind igen nehéz időszak is, mert a feleségemet itthon kellett hagynom. Mindenesetre vezetőszerelőként kerestem a kenyeremet, az ott spórolt pénzemből álltam neki építkezni Dunaújvárosban a 70-es évek végén. Később saját vállalkozásba fogtam, 1983 óta foglalkozom élelmiszeripari berendezések gyártásával, ma is ebből élek, pontosabban ez adja a hátteret a motorozáshoz.

Pártfogás: Mohai úr a tehetségeket támogatja

Miközben János mesél, nekem már a motorok felé kalandozik a tekintetem.

  Nemcsak gyors, hanem szép is az MW Performance gépe. A csapatnév a Mohai és Witmann nevek összevonásából ered Nemcsak gyors, hanem szép is az MW Performance gépe. A csapatnév a Mohai és Witmann nevek összevonásából ered

– Mikor építetted az első motorodat? – szegezem neki a kérdést.

– 1988-ban egy reggelen átjött hozzám az unokaöcsém, Mohai András, és közölte, hogy el szeretne indulni a Simson megbízhatósági versenyen, méghozzá az én motorommal – nevet. – Mondtam neki, hogy nem bánom, induljon, de ezzel a vacakkal nem sokra fog jutni. Mindenesetre megígértem, hogy ha végigküzdi a kétórás futamot, a következő évre építek neki egy rendes motort, és így is lett… Andriska csak az utolsó előtti helyen ért be, viszont becsülettel helytállt, én pedig álltam a szavam: 1989-ben már az általam készített 10 lóerős Simsonnal gyűjtötte be az ezüstérmet.

  A német Simson Bajnokságban is rajthoz áll a króm-molibdén vázas verzió. A szabályoknak megfelelően itt a váz középrésze gyári A német Simson Bajnokságban is rajthoz áll a króm-molibdén vázas verzió. A szabályoknak megfelelően itt a váz középrésze gyári

– Ekkor alapítottad a Dunaújvárosi Racing Clubot, ugye? – fűzöm tovább a társalgást.

– Igen, ennek keretein belül versenyeztünk, 1990-től annyi változással, hogy a blokk tuningolásán felül saját magam készítettem a vázat és a kipufogórendszert is. Ezzel már az első helyig jutott András a Simson Kupában, s nemcsak 1990-ben, hanem 1991-ben is, jöhetett tehát a nagyobb kategória, nevezetesen a Magyar Gyorsasági Bajnokság 400-as géposztálya. Az ő vezetői és az én gépésztudásom itt is verhetetlennek bizonyult, András bajnok lett, s újabb lépcsőt ugorhattunk, immáron a Superbike Bajnokságba, ahol számos futamgyőzelmet könyvelhettünk el . Itt egy pillanatra megakad a társalgás, János nyel egyet, és folytatja. – Sajnos az élet úgy hozta, hogy egy időre hátat kellett fordítanom a motorsportnak, közel 10 évig csak üzleti ügyekkel foglalkoztam – zárja rövidre a 90-es éveket.

  János 1990-től három évig a MAMSZ szervezőbizottságának is tagja volt. Lelkiismeretes munkájáért emlékéremmel tüntették ki János 1990-től három évig a MAMSZ szervezőbizottságának is tagja volt. Lelkiismeretes munkájáért emlékéremmel tüntették ki

– Mikor léptél újra színre? – faggatom tovább.

– Valamikor 2002 környékén. Több fiatal srác is volt körülöttem, akiknek nem volt pénzük versenyezni, ellenben lelkesedésben és tehetségben sem volt hiány. Támogattam például a Jobb Lacit, Fejes Balázst, Hermann Henriket, Talmácsi Gábort és a Magyar Motorkerékpárszerelő Szakközépiskolának is igyekszem minél több segítséget nyújtani. Utóbbi remek versenyeket szervez, többek között a Simson Kupát is ők „csinálják” mostanában, ennek kapcsán jött újra képbe az egykoron általam is favorizált típus.

Ezen a ponton a házigazda szemében felgyullad a tűz, s a viszonylag nyugodt diskurzus lehengerlő típusismertetésbe csap át…

– Pár évvel ezelőtt Witmann István barátommal kitaláltuk, hogy megépítjük minden idők legbrutálisabb Simsonjait. Az első két gép 2009-ben készült el, ezekkel Ragacs Róbert, illetve Manzel Dániel versenyzett és végzett az első két helyen. Tavaly ezt a két gépet eladtam, egyiket a német Simson GP éllovas csapata vette meg, és újabb változatokat építettünk. Egyrészt készült egy króm-molibdén vázas kivitel, majd megcsináltuk régi nagy vágyunkat, egy térhálós titánvázra épített Simsont, amivel az idén szeretnénk bizonyítani a hazai és a német „szimósok” között.

Génsebészet

A titángép, ahogy Mohai úr hívja, igazi kuriózum, ilyet még senki nem épített. Tulajdonképpen csak a forgattyúsház köti a Simsonhoz, a többi alkatrészt a köridők könyörtelen lefaragásához igazították. A 4,5 kilós titánvázat főszereplőnk készítette, akárcsak az 1,5 kilós lengőkart, s az ő elképzelései alapján állt össze a motor többi része is. Ötleteinek köszönhetően az egykori libakergető most 18 lóerős, 46 kilós (!) szélvészként néz vissza ránk a padról, ami kb. öt másodperc alatt éri el a százas tempót, és bőven viszi a 140 km/órát. Ez vélhetően bőven elég lesz, hogy itthon és Nyugat-Európában is a dobogó legfelső fokára törjön Mohai úr csapata, s persze újabb bizonyítékként szolgál majd, hogy a rácalmási gépész kezei alatt minden arannyá válik.

  A MotoGP-ből ismert szénszálas felnikkel 43 kg alá csökkenthető a titánvázas Simson tömege! A MotoGP-ből ismert szénszálas felnikkel 43 kg alá csökkenthető a titánvázas Simson tömege!

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Az aranykezű szaki

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/19-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Vezettük: Peugeot 508, Lexus NX 300h, Volkswagen Touareg
  • Teszt: Jaguar XF 2.2D
  • HASZONJÁRMŰ-MELLÉKLET: Volkswagen Amarok-túra: Montenegro–Albánia, Teszt: Peugeot Boxer, Ford Transit Jumbo, Renault Master, Mercedes-Benz V 250 BlueTec, Landini 7-215
  • Tuning: Brabus Mercedes-Benz Sprinter

Időjárás

Budapest

közepesen felhős
12 °C
5 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?