Az aranykezű szaki

2012. június 14. (csütörtök) Kovács Zsigmond

Az elmúlt 40 évben Mohai János mindig ott sertepertélt valahol a motorsport körül. Egyszer szervezőként, másszor csapatvezetőként, de a legtöbbször szerelőként, aki jobbnál jobb bringákat épített a feltörekvő generációk számára…

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Megosztás az iWiW-en! gomb "Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Dunaújvárostól néhány kilométernyire, Rácalmásra tartok, hogy találkozzam a magyar vázépítés egyik fenegyerekével, Mohai Jánossal. Sok történet kering róla és motorjairól, s azon kevesek közé tartozik, akiket nemcsak itthon, hanem külföldön is jól ismernek. Ahogy azt vártam, gyönyörű, pedánsan rendben tartott portához navigál a GPS, itt találkozom interjúalanyommal, akitől a kézfogás mellé egy mélyreható pillantást is kapok. Mohai úr nyílt, őszinte tekintetű ember, s a vendéglátásban is jeleskedik – csodás disznótorossal kínál.

Meghatározó élmények: keletnémet kirándulás

Hősünk nem ma kezdte a szakmát, s ez bizony a szerelőműhelyen is látszik… A kert végében álló méretes csarnokban három álláson folyhat a munka, és a szokásos kéziszerszámok mellett esztergagép, főtengely-kiegyensúlyozó berendezés, no meg teljesítménymérő pad is kéznél van, ha szükség lenne rá.

  Ez az MZ is Mohai-mű, szoci kategóriában abszolút csúcstartó a gyorsulási kupában. 12,394 másodperc alatt futja a negyedmérföldet Ez az MZ is Mohai-mű, szoci kategóriában abszolút csúcstartó a gyorsulási kupában. 12,394 másodperc alatt futja a negyedmérföldet

– Gépipari technikusként végeztem 1968-ban – meséli János –, s akkortájt szereztem a motoros jogosítványomat is. Egy Jawa 05-ös volt az első, aztán jött egy Junak, majd egy Csepel, no és még tucatnyi más. Sose voltam az a versenyző alkat, de a motorsportot mindig imádtam, s szaktudásommal szívesen járultam hozzá a pilóták sikeréhez. A középiskola elvégzését követően a Karl Marx Stadt-i csőgyárban dolgoztam cserediákként, meglepő módon itt kerültem először kapcsolatba Drapál Jánossal, akinek éppen kint volt versenye, és egy MZ dugattyúra lett volna szüksége. A mi vállalatunk jó kapcsolatban volt az MZ-vel, könnyen orvosoltuk hát a problémát, egyúttal János futamát nézve még inkább elkötelezetté váltunk a műfaj iránt – teszi hozzá, s közben a falon csüngő hatalmas Drapál-poszterre mutat. – Három év NDK után hazajöttem, s a Gyár és Gépszerelő Vállalatnál helyezkedtem el. Innen utaztam ki újra Németországba melózni, de akkor már az NSZK-ba, ami remek lehetőség volt, egyszersmind igen nehéz időszak is, mert a feleségemet itthon kellett hagynom. Mindenesetre vezetőszerelőként kerestem a kenyeremet, az ott spórolt pénzemből álltam neki építkezni Dunaújvárosban a 70-es évek végén. Később saját vállalkozásba fogtam, 1983 óta foglalkozom élelmiszeripari berendezések gyártásával, ma is ebből élek, pontosabban ez adja a hátteret a motorozáshoz.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Pártfogás: Mohai úr a tehetségeket támogatja

Miközben János mesél, nekem már a motorok felé kalandozik a tekintetem.

  Nemcsak gyors, hanem szép is az MW Performance gépe. A csapatnév a Mohai és Witmann nevek összevonásából ered Nemcsak gyors, hanem szép is az MW Performance gépe. A csapatnév a Mohai és Witmann nevek összevonásából ered

– Mikor építetted az első motorodat? – szegezem neki a kérdést.

– 1988-ban egy reggelen átjött hozzám az unokaöcsém, Mohai András, és közölte, hogy el szeretne indulni a Simson megbízhatósági versenyen, méghozzá az én motorommal – nevet. – Mondtam neki, hogy nem bánom, induljon, de ezzel a vacakkal nem sokra fog jutni. Mindenesetre megígértem, hogy ha végigküzdi a kétórás futamot, a következő évre építek neki egy rendes motort, és így is lett… Andriska csak az utolsó előtti helyen ért be, viszont becsülettel helytállt, én pedig álltam a szavam: 1989-ben már az általam készített 10 lóerős Simsonnal gyűjtötte be az ezüstérmet.

  A német Simson Bajnokságban is rajthoz áll a króm-molibdén vázas verzió. A szabályoknak megfelelően itt a váz középrésze gyári A német Simson Bajnokságban is rajthoz áll a króm-molibdén vázas verzió. A szabályoknak megfelelően itt a váz középrésze gyári

– Ekkor alapítottad a Dunaújvárosi Racing Clubot, ugye? – fűzöm tovább a társalgást.

– Igen, ennek keretein belül versenyeztünk, 1990-től annyi változással, hogy a blokk tuningolásán felül saját magam készítettem a vázat és a kipufogórendszert is. Ezzel már az első helyig jutott András a Simson Kupában, s nemcsak 1990-ben, hanem 1991-ben is, jöhetett tehát a nagyobb kategória, nevezetesen a Magyar Gyorsasági Bajnokság 400-as géposztálya. Az ő vezetői és az én gépésztudásom itt is verhetetlennek bizonyult, András bajnok lett, s újabb lépcsőt ugorhattunk, immáron a Superbike Bajnokságba, ahol számos futamgyőzelmet könyvelhettünk el . Itt egy pillanatra megakad a társalgás, János nyel egyet, és folytatja. – Sajnos az élet úgy hozta, hogy egy időre hátat kellett fordítanom a motorsportnak, közel 10 évig csak üzleti ügyekkel foglalkoztam – zárja rövidre a 90-es éveket.

  János 1990-től három évig a MAMSZ szervezőbizottságának is tagja volt. Lelkiismeretes munkájáért emlékéremmel tüntették ki János 1990-től három évig a MAMSZ szervezőbizottságának is tagja volt. Lelkiismeretes munkájáért emlékéremmel tüntették ki

– Mikor léptél újra színre? – faggatom tovább.

– Valamikor 2002 környékén. Több fiatal srác is volt körülöttem, akiknek nem volt pénzük versenyezni, ellenben lelkesedésben és tehetségben sem volt hiány. Támogattam például a Jobb Lacit, Fejes Balázst, Hermann Henriket, Talmácsi Gábort és a Magyar Motorkerékpárszerelő Szakközépiskolának is igyekszem minél több segítséget nyújtani. Utóbbi remek versenyeket szervez, többek között a Simson Kupát is ők „csinálják” mostanában, ennek kapcsán jött újra képbe az egykoron általam is favorizált típus.

Ezen a ponton a házigazda szemében felgyullad a tűz, s a viszonylag nyugodt diskurzus lehengerlő típusismertetésbe csap át…

– Pár évvel ezelőtt Witmann István barátommal kitaláltuk, hogy megépítjük minden idők legbrutálisabb Simsonjait. Az első két gép 2009-ben készült el, ezekkel Ragacs Róbert, illetve Manzel Dániel versenyzett és végzett az első két helyen. Tavaly ezt a két gépet eladtam, egyiket a német Simson GP éllovas csapata vette meg, és újabb változatokat építettünk. Egyrészt készült egy króm-molibdén vázas kivitel, majd megcsináltuk régi nagy vágyunkat, egy térhálós titánvázra épített Simsont, amivel az idén szeretnénk bizonyítani a hazai és a német „szimósok” között.

Génsebészet

A titángép, ahogy Mohai úr hívja, igazi kuriózum, ilyet még senki nem épített. Tulajdonképpen csak a forgattyúsház köti a Simsonhoz, a többi alkatrészt a köridők könyörtelen lefaragásához igazították. A 4,5 kilós titánvázat főszereplőnk készítette, akárcsak az 1,5 kilós lengőkart, s az ő elképzelései alapján állt össze a motor többi része is. Ötleteinek köszönhetően az egykori libakergető most 18 lóerős, 46 kilós (!) szélvészként néz vissza ránk a padról, ami kb. öt másodperc alatt éri el a százas tempót, és bőven viszi a 140 km/órát. Ez vélhetően bőven elég lesz, hogy itthon és Nyugat-Európában is a dobogó legfelső fokára törjön Mohai úr csapata, s persze újabb bizonyítékként szolgál majd, hogy a rácalmási gépész kezei alatt minden arannyá válik.

  A MotoGP-ből ismert szénszálas felnikkel 43 kg alá csökkenthető a titánvázas Simson tömege! A MotoGP-ből ismert szénszálas felnikkel 43 kg alá csökkenthető a titánvázas Simson tömege!

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! iWiW Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Az aranykezű szaki

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/7-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: 50 éves a Skoda 1000 MB, Tuning: Skoda S100
  • Teszt: Seat Leon ST 1.4 TSI, Dacia Logan MCV 1.5 dCi, Toyota Auris Sports Tourer HSD, Toyota Corolla 1.6 CVT, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI, BMW X5 xDrive30d, Honda CB500X és Honda VFR1200X
  • Vezettük: Audi S1 és Audi S3 Cabriolet, Porsche 911 Targa 4 és 4S
  • Tanácsadó: Autók tavaszi karbantartása

Aktuális: Auto Bild 2014. április

Autó-Motor aktuális címlap
  • Design Award 2014 – szavazzon, melyik autó tetszik a legjobban Önnek!
  • Nyári abroncsok összehasonlítása 225/50 R17-es méretben
  • Vezettük: Mini Cooper S, Seat Leon Cupra, Mercedes C-osztály, Porsche Macan
  • Kompakt szabadidő-autók összehasonlítása: Hyundai ix35, Mitsubishi ASX, ©koda Yeti, Volkswagen Tiguan
  • 100 000 km: Mini Cooper SD Countryman

Időjárás

Budapest

zápor
23 °C
10 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?