Annak idején így gurultak ki a Duesenberg szerelőcsarnokából a járóképes alvázak, melyhez többféle cégtől lehetett karosszériát rendelni. Fotó: NBC

Könnyű lenne abba a hibába esni, hogy a showman közel 150 autóból és motorkerékpárból álló gyűjteményét egyszerű hóbortnak tekintsük, Jay Leno ugyanis a motorizáció egyik nagy egyénisége, aki nem a legendák megteremtésével, hanem hagyatékuk ápolásával vívja ki a műkedvelők rajongását.

Az autók mellett a humor a másik szenvedélye. A The Tonight Show műsorvezetőjeként mércének számított a televíziózásban. Magyarországon Hívatlan szövetséges címmel mutatták be az 1989-ben készült vígjátékot Jay Leno és Pat Morita főszereplésével. Az egész világon népszerű Leno játékfiguraként is megnyerő jelenség

James Douglas Muir Leno 1950. április 28-án született a New York állambeli New Rochelleben. Édesanyja 11 éves korában vándorolt be az Amerikai Egyesült Államokba Skóciából, olasz származású, biztosítási ügynökként dolgozó édesapja azonban már New Yorkban született. Leno gyerekkora óta a járművek megszállottja volt, a barátaival gyakran javított meg értéktelen, öreg autókat. A diszlexiáját leküzdve elvégezte az Emerson Főiskolát, és átmenetileg egy Ford-kereskedésben dolgozott, megélhetésnek végül másik szenvedélyét, a humort választotta. A 70-es években stand-up műsorával bejárta az egész országot.

Első autóját, egy 1955-ös Buick Roadmastert 1972-ben, 350 dollárért vásárolta, majd évekkel később a Corvette modern hajtásláncával újította fel

Ebben a küzdelmes időszakban barátnője, Mavis mellett első autója, egy 1955-ös Buick Roadmaster volt a társa. Mindkettőhöz hűséges maradt, hiszen 1980 óta házasok, és az autót is megtartotta, majd évtizedekkel később a Corvette technikáját felhasználva pro touringot épített belőle. A kisebb-nagyobb filmszerepek mellett, 1977-ben a The Tonight Show-ban is feltűnt, majd 1986-tól egyre gyakrabban ugrott be Johnny Carson helyett, hogy 1992-től – egy év kihagyással – egészen 2014-ig vezesse a műsort az NBC-n.

Egész életében maga javította a járműveit, a restaurálásban és a gyűjtemény karbantartásában ma már egy profi stáb segíti

A szakmai és közönségsikert aratott produkcióval keresett pénzből már szabadon hódolhatott hobbijának, Leno ugyanis mindig addig nyújtózkodott, ameddig a takarója ért, sosem költött többet, mint amennyit megengedhetett magának. Gyűjteményét fokozatosan gyarapította, és soha nem adott el egyetlen autót vagy motort sem! Ugyan többször is ajánlott fel járművet jótékony célra, de mindegy, hogy hétköznapi használatra vásárolta, kitartó kutatómunkával szerezte meg, vagy éppen ajándékba kapta, garázsának minden tagjához érzelmileg kötődik, így képtelen lenne megválni bármelyiktől is. Valahányszor elfogyott a hely, mindig épített egy újabb csarnokot a Los Angeles közelében található burbanki repülőtér közvetlen szomszédságában fekvő „Big Dog Garage” számára.

A 70-es években stand-up komikusként járta az országot, és gyakran előfordult, hogy az autójában kellett aludnia. Ez ma sem jelent gondot…

Miután az esti műsorsávot Jimmy Fallon megörökölte tőle, 2015-ben elindult a CNBC-n a Jay Leno’s Garage című sorozat, melyben a komikus megmutatta, hogy ő nem egy tévés személyiség, aki szereti az autókat, hanem egy autórajongó, aki a tévében dolgozik, hogy finanszírozhassa a hobbiját, hiszen a garázsa több egyszerű tárolóhelynél.

A korhű tárgyi emlékekkel díszített, tiszta, világos csarnokok az autózás történelmének átfogó lenyomatát őrzik, a műhelyben tucatnyi szakember dolgozik a szeretettel és szakértelemmel összeválogatott gyűjtemény darabjainak restaurálásán és karbantartásán. Minden felmerülő munkát el tudnak végezni, nem számít, hány kereke van, milyen évjáratú, miből készült vagy mi hajtja, Lenónál minden eredeti vagy egyedi formában újjászületik, működik, forgalomban és rendszeres használatban van. Gyakorlatának és szaktudásának köszönhetően a büszke házigazda is gyakran kiveszi a részét a munkából, nem bánja, ha bekoszolja az évek során a védjegyévé vált farmernadrágot és farmeringet.

Gyerekkora óta vágyott a Chrysler turbinameghajtású autójára, nagy álma vált valóra, amikor sikerült hozzájutnia az egyik fennmaradt példányhoz. Fiatal korában pár száz dollárért jutott hozzá több, ma már óriási értéket képviselő amerikai klasszikushoz

Leno célja, hogy megőrizze és átörökítse az utókornak az autók, motorok múltjában felhalmozott mérnöki tudást, az esetleg elfeledett technológiákat és a hozzájuk kapcsolódó történeteket, melyek szintén fontos részei a nagy múzeumokét megszégyenítően gazdag és eleven kollekciónak.

Jay Leno szerint az ipartörténetben betöltött szerep, a vezetési élmény és a kinézet tehet klasszikussá egy járművet. Garázsát a különböző korszakokból származó használati tárgyak mellett korabeli plakátok is díszítik