A British Leyland, vagyis a BLMC Austin gyártmányú Allegro modellje mögött nem egy angliai kastély, hanem a Vajdahunyad Várat idéző pesti múzeumépület látható. Az Allegrót különben sem a kastélyok lakóinak szánták, hanem azoknak, akik a modern, nagy szériában gyártott autók közül választanak maguknak jól kihasználható, hétköznapi járművet.

A Vajdahunyad Vára előtt a bécsi rendszámos Allegro 1500 A Vajdahunyad Vára előtt a bécsi rendszámos Allegro 1500

Az olaszos nevű Austin típusok első példányait 1973 májusában mutatták be, és igen sokat vártak az újdonságtól. A formailag megnyerő, szolid családi autónak méretezett kocsi arra a kitűnő konstrukciós bázisra épült, amely a Mini számára is meghozta a sikert. Az elöl keresztben elhelyezett négyhengeres, vízhűtéses motor – pontosabban a blokkot alkotó teljes erőátvitel, a különleges rugóelemekkel – a nyújtott tengelytáv és még több más Issigonis-féle elgondolás új utat nyitott. Ezen az úton indították el később több angol autógyár ismert 1100-as, 1300-as modelljeit, de jól tudjuk, hogy ezt az építési jelleget azóta olasz, francia, német és más autógyárak is követik.

Az elmúlt két év során az Allegro valamennyi típusát volt alkalmunk megismerni Európa különböző útjain, de most a napokban az ausztriai Austin-Stahl cég képviselője, Eduard Syman úr Budapesten adott át próbára egy 1500-as változatot. Ezt a kocsit nem sokkal azelőtt kaptuk kézhez, mint amikor Wilson miniszterelnök Londonban bejelentette, hogy a nyugati világ negyedik legnagyobb autóipari egyesülését, a British Leylandot állami igazgatás alá helyezik. Ma tehát mind az Austin, a Morris, az MG, a Triumph, a Rover, a Jaguar és a Daimler irányításában alapvető változás várható. A gazdasági program nyomán a BLMC technikailag gyakran merész, de igazán kitűnő konstrukcióinak piaca is kiszélesedhet. Ez pedig szükséges, hiszen az angol autóipar sztrájkjai, no meg egyéb súlyos gondok miatt, mostanában maguk az angolok is mind több importkocsit vásároltak.

Bármelyik Allegro-változat jellemezhető ezzel a rajzzal, hiszen a motorbeépítés, a gáz- és folyadéktöltésű rugóelemek mindegyiknél azonosak Bármelyik Allegro-változat jellemezhető ezzel a rajzzal, hiszen a motorbeépítés, a gáz- és folyadéktöltésű rugóelemek mindegyiknél azonosak

Amikor az Allegro nevet választották az új modellhez, akkor inkább a vevők gyors visszahódítására célozhattak, mint a kocsik fürgeségére, mert hát a BLMC gazdag választékában ennél jóval nagyobb sebességre szánt autók is találhatók. Az Allegro típusok nem is olyan időben születtek, amikor a gyors autókat keresték az emberek. Néhány év óta nagyobb vonzóerőt jelent egy autó biztonsága, gazdaságos üzeme, kényelme, célszerűsége, mint a konkurrenciát legyőző tempója. Ebben az értékelésben sem az 1100, 1300, 1500, sem az 1750 cm3-es motorral szerelt Allegrót nem is dicsérhetjük különösebb módon, amikor a sebességi csúcsokat méregetjük. Annál szimpatikusabbak ezeknek a kocsiknak többi tulajdonságai. Például a motorok nyugodt járása, várható tartóssága, mértéktartó sűrítési aránya, az alacsony fordulatszámon is jó nyomatékot adó hosszú lökete. Itt van például az 1,1 literes modell 1098 cm3-es, 64,58-83,72 mm löketű, 8,5:1 sűrítésű, 5250 fordulatnál 48 DIN lóerőt, 2600 fordulatnál is 8,0 mkg nyomatékot adó motorja. Ebben a kategóriában a mai versenytársak 58-60 lóerőt nyújtanak, és az ide tartozó kocsik végsebessége is jóval több. Az Opel Kadett például 145, a kis Audi 50 FL 152, a Simca 110 GLS és az Alfasud 155 km/óra sebességet ígér. Az 1100-as Allegro csak 126-ot, de ezzel a tempóval gondtalanul lehet vele autózni.

Az olasz Innocenti Regent 1300 De Luxe modell Az olasz Innocenti Regent 1300 De Luxe modell

Az 1750 cm3-es, 90 lóerős kocsival persze 165 körül tudunk menni, de a most próbált 1500-as könnyen tartotta a 150-es tempót. Már kilencvennél nyugodtan kapcsoltuk az ötödik fokozatot – mert meglepő módon ennél a különben szolid kocsinál erre is van mód – és részben ezzel magyarázható, hogy átlagosan8,8 literes fogyasztás jött ki 92-es oktánszámú benzinnel, egybevetve a városi és más jellegű utazást. (Az 1100-as 7,4, az 1300-as mindössze 7,8 literes átlagot futott.)

Szerintünk az ilyen adottságokra jobban kell figyelni, mint a hagyományos kör alakútól eltérő volánra, bár azt tapasztaltuk, hogy az Allegro kocsikkal ismerkedők világszerte inkább ezzel a furcsasággal foglalkoztak. Mi semmi hátrányát nem tapasztaltuk és valóban nyújtja az ígért előnyt: nem nyúlik bele a látótérbe, nem ütközik bele a vezető felemelt térde sem.

Rengeteg krómot kapott a Vanden Plas Rengeteg krómot kapott a Vanden Plas

Persze, a kormányforma nem lehet döntő kérdés, már azért sem, mert ha valakinek nem tetszik, kicserélheti szabályos kör alakúra is. De így járnak az Allegrók világszerte, sőt a licenc alapján gyártott olasz Innocenti-változatoknál ezt külön slágerként hangsúlyozzák.

Lényegesebb, hogy a „hydrolastic” rugózású, fronthajtású Allegrók könnyen és jól irányíthatóak, jó az úttartásuk, vezetésük, gondozásuk egyszerű, és a kategória olcsóbb autói közé tartoznak. Ha most a BLMC autógyárai ugyancsak jó irányítást kapnak, akkor mind az Allegro modellek, mint a hasonlóan szerkesztett, de újabb vonalú nagyobb kocsik is nagyobb szériában készülhetnek, és a konstrukció valóban meghozta a várt sikereket. A legújabb újdonság most a 18-22 jelzésű sorozat, ezek egyikét látjuk a címlapon, de erről majd máskor.

Liener György

Lapkiadó Fotó – Favics Péter felvételei és gyári képek

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!