Üllői út 147. Egymagában álló ház, rajta hatalmas tábla: Bizományi Áruház Motorkerékpár és Motorkerékpáralkatész Boltja. Mekkája a motorkerékpár szerelemeseinek. Ide zarándokolnak hétről-hétre azok a motorosok, akik valamilyen „csemegére” vágynak, és azok a szűkebb pénztárcájú emberek, akik kevés pénzből is motorkerékpár tulajdonosok szeretnének lenni. Az elmúlt évben kétezer motorkerékpár talált itt új gazdára. Hetente cserélődik a készlet, mert a közületek, vállalatok a selejtes, gazdaságosan már nem üzemeltethető, vagy már nem rendszeresített motorkerékpárjaikat csak a Bizományi Áruházon keresztül értékesíthetik, és itt adják el a vámhatóságok a csempészett, és a bíróságok az elkobzott motorkerékpárokat. S egyre több azoknak a magánszemélyeknek a száma is, akik motorkerékpárjukat ide hozzák eladásra, mert a becsüs által megállapított ár 50 %-át előlegként nyomban felvehetik.

Sokféle motorkerékpár kerül itt eladásra. Zömmel 125 km-es Csepelek, főként lemezvillásak, de előfordul szép számmal teleszkópos is. Gyakoriak a 250 km-es Csepelek, Pannóniák, közöttük a Csepel Motorkerékpárgyár kísérleti darabjai, amelyeket néhányezer kilométer lefutása után értékesítenek. Nem ritkák a Jawák, a BMW-k, és a Zündappok. Az elkobzott motorkerékpárok között modern külföldi gépek is akadnak. És az ár? Állapotuknak megfelelően, a 125-ös lemezvillás Csepelek 1500-3000 forintért, a teleszkópos Csepelek 2500-5000 forintért, a 125 kcm-es kísérleti Danuviák 5-6000 forintért, a 250-es Jawák 12-18 000 forintért kaphatók. A „masszívabb” motorkerékpárok közül, az itt bemutatott félliteres BSA-t és az ugyancsak jó állapotban lévő 750-es, oldalkocsis Zündappot egyenként 22 000 forintért adták el.

Ezt az elöl látható, első-hátsó teleszkópos Csepelt a Kecskeméti Gépgyár adta le. Hiányzik róla mindkét gumi, az ülés, a lámpafej, a mágnes – egyszóval minden, ami könnyűszerrel leszerelhető... Ezt az elöl látható, első-hátsó teleszkópos Csepelt a Kecskeméti Gépgyár adta le. Hiányzik róla mindkét gumi, az ülés, a lámpafej, a mágnes – egyszóval minden, ami könnyűszerrel leszerelhető…

Az alkatrész-osztályon sok tonna alkatrész látható. Ide kerülnek a bontott motorkerékpárokból származó és a vállalatok részéről leadott alkatrészek. Nagy mennyiségben találhatóak tehát különleges alkatrészek. Lehet kapni motorkerékpár fődarabokat is, cseredarab leadása, vagy az illetékes rendőrség összeépítési engedélyének felmutatása mellett. Bár jócskán láthatók Csepel és Pannonia alkatrészek, a készlet nem oly teljes, a választék nem oly nagy, mint a Csepel Motorkerékpárgyár külön alkatrész üzletében.

„Kishibás” kéthengeres BSA „Kishibás” kéthengeres BSA

A Bizományi Áruház a motorkerékpárokra elővásárlási jogot biztosít az azokat leadó vállalatok dolgozóinak. Ehhez csak az szükséges, hogy a vállalat igazgatója a selejtezési jegyzőkönyvhöz csatolt levében nevezze meg azt, illetve azokat a vállalati dolgozókat, akik részére elővásárlást kíván biztosítani. Sok közületnél, vállalatnál nem tudják, hogy az állami motorkerékpárokat csak a Bizományi Áruházon keresztül lehet értékesíteni, és azokat közvetlenül eladják dolgozóiknak. Természetesen ezeket a motorkerékpárokat a közlekedésrendészeti szervek nem írják át. Az elmúlt évben közel ötszáz dolgozó járt így, s kénytelen volt a motorkerékpárt a vállalatnak visszaadni, illetve azt a Bizományi Áruházon keresztül megvenni. Persze, közben a legtöbben a motorkerékpárt felújították, és most már, az új állapotnak megfelelően, az értékelő bizottság lényegesen magasabb vételárat állapított meg.

Eladásra váró kísérleti Pannóniák Eladásra váró kísérleti Pannóniák

Sajnos, egyes helyeken visszaélnek azzal a lehetőséggel, hogy a vállalat dolgozói elővásárlási jogot élveznek, és az alacsonyabb értékelés érdekében a motorkerékpárokat csonkítva, „lekopaszítva” adják le a Bizományi Áruháznál. Nemrégiben a Debreceni Terményforgalmi Vállalat leadott 16 db 125-ös Csepelt. Közülük nyolcra elővásárlási igényt jelentett be. Mind a nyolc motorkerékpár egyforma típusú, első-hátsó teleszkópos, viszonylag nem régi gép volt. Azonban mindegyikükről hiányzott az első teleszkóp, a kerékkel együtt, a hátsó kerék, a lendkerék és a lámpa. Ezeken kívül, amelyikről hiányzott az üzemtartály, azon rajta volt az ülés, amelyikről hiányzott a porlasztó, azon megvolt a hátsó teleszkóp – és fordítva. A motorkerékpárokon meg lehetett állapítani, hogy azokat közvetlenül a felszállítás előtt csonkították meg, mert a csapágyhelyeken friss, pormentes zsír volt látható, sőt az egyik motorkerékpár csapágy-csészéjében még a görgők is bent voltak, a friss zsírban megragadva. A többi alkatrészhelyen sem látszott sem rozsda, sem piszok.

Jó állapotban levő 750 kcm-es, oldalkocsis Zündapp Jó állapotban levő 750 kcm-es, oldalkocsis Zündapp

Igaz, az értékelő bizottság, a nagyon hiányos motorkerékpárokat bontásra ítéli (a fent említettek nem kerültek erre a sorsa), a csonkítottakat viszonylag magasabb árra értékeli. Ez azonban nem elegendő. A társadalmi tulajdon védelmében nem lehet szemet hunyni az ilyen esetek felett! Az elővásárlási jog érintetlenül hagyása mellett, ki kell küszöbölni a visszaélések lehetőségét, és éppen úgy, mint a gépkocsiknál, az állami motorkerékpároknál is meg kellene követelni, hogy a leadás csak kompletten, minden lényeges alkatrésszel együtt történjék. S ennek utána a Bizományi Áruház még értékesebb motorkerékpárkészlettel fogja várni vásárlóit.

B.I.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!