A „Z” forma

2012. május 4. (péntek)

A biztonsági magyar autóról szóló írás az Autó-Motor 1975/8-as számában jelent meg először.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Ez lesz tehát a biztonsági jármű, vagy csupán egy érdekes gondolat? Megvalósul-e a ZA-342 165 282 számú magyar szabadalom? A feltaláló Zlezsák Tamás formatervező művész 1968-ban gondolt először arra, hogy „csészébe” ültesse az autósokat. Ötletét 1972-ben szabadalmaztatta.

A cikk a hirdetés után folytatódik

A találmány egy biztonsági jármű, amely bármilyen erősségű ütésnél is a maximális biztonságot nyújtja a benn ülőknek. Az utóbbi években egyre több kísérletet végeznek szerte a világon, hogy olyan járművet alakítsanak ki, amely a lehető legtöbb védelmet adja az utasoknak. Különféle szellemes ötletek, megvalósítható, vagy örökre csak papírra álmodott tervek sokaságából kezd kirajzolódni a ma és leginkább a holnap autója. Eddig már csatát nyert a biztonsági öv, a fejtámla, a biztonsági kormányoszlop, az energiaelnyelő lökhárító. Ismeretes olyan kialakítás is, amelynél az utasfülke előtt és mögött az alvázon könnyen deformálható, illetve leváló ütközőtesteket helyeznek el. Összeütközéskor – amennyiben elölről vagy hátulról találják el a kocsit – az ütközőelemek deformálódnak, és eközben megemésztik az ütközéskor fellépő erők jó részét. Így az utasfülkét már csak legyengített erőhatások érik. E megoldás hátrányaként említik, hogy alkalmazásával a kocsi hossza lényegesen megnő, hiszen a fellépő erők felvételére viszonylag hosszú útra van szükség. Fogyatékossága az is, hogy az oldalirányú ütközés ellen nem nyújt védelmet, holott statisztikai adatok szerint ilyen ütés fordul elő a leggyakrabban. Zalezsák Tamás olyan járművet tervezett, amely nemcsak frontális ütközés esetén ígér biztonságot, hanem minden irányból – oldalról is – megvédi a jármű utasait.

 

A biztonsági jármű felépítésének lényege, hogy az alvázat önmagába visszatérő, vagyis zárt görbét képező elemekből alakította ki, ezeket rugózó kapcsolóelemek kötik össze. Az utasfülke és az azt körülölelő ütközőelem közé rugalmas betétet helyezett a feltaláló. Az alvázelemek hidraulikus ütközővel vannak felszerelve. Az ütközőelemek belső terében kap helyet a motorház és a csomagtér. A találmány szerint tehát az alváz, az ütközőelemek, az utasfülkét támasztó csésze alakú ütközőelem, valamint az utasfülke mozaikszerűen kapcsolódik össze.

  A biztonsági autó hosszmetszeti képe. A számok a következő szerkezeti részeket jelzik: 4 – ütközőelem; 5 – utasfülke; 6 – rugalmas betét; 7/8 – alvázhoz rögzített ütközőelemek; 9/13 – hidraulikus rögzítők; 10/12 – gumi A biztonsági autó hosszmetszeti képe. A számok a következő szerkezeti részeket jelzik: 4 – ütközőelem; 5 – utasfülke; 6 – rugalmas betét; 7/8 – alvázhoz rögzített ütközőelemek; 9/13 – hidraulikus rögzítők; 10/12 – gumi
  Az alváz felülnézetből. A három alvázelem (1a, 1b, 1c) a rajzon torziós rugókkal kapcsolódik össze. Az alvázelemek önállóak, külön-külön zárt gyűrűt képeznek Az alváz felülnézetből. A három alvázelem (1a, 1b, 1c) a rajzon torziós rugókkal kapcsolódik össze. Az alvázelemek önállóak, külön-külön zárt gyűrűt képeznek
  Frontális ütközésnél az erő a 11. sz. ütközőpajzsot éri. A kocsi alakja pedig az elképzelés szerint a rajzon látható módon változik Frontális ütközésnél az erő a 11. sz. ütközőpajzsot éri. A kocsi alakja pedig az elképzelés szerint a rajzon látható módon változik
  Az ütközőket elölről és hátulról is ütés éri. Az utastér alvázeleme felsiklik, az ütés sokat veszít az erejéből Az ütközőket elölről és hátulról is ütés éri. Az utastér alvázeleme felsiklik, az ütés sokat veszít az erejéből
  Ha oldalával ütközik a kocsi, a szerkezet a frontális ütközéskor látottakhoz hasonlóan viselkedik. A hidraulikus és gumiütközőkre (15/16) ható erő deformálja az alvázelemet, az utastér felemelkedik. A rajzon jól látható, hogy az ülések csészében való elhe Ha oldalával ütközik a kocsi, a szerkezet a frontális ütközéskor látottakhoz hasonlóan viselkedik. A hidraulikus és gumiütközőkre (15/16) ható erő deformálja az alvázelemet, az utastér felemelkedik. A rajzon jól látható, hogy az ülések csészében való elhe

Ütközéskor – bármilyen irányból történjék is – a fellépő erőt először hidraulika fogja fel, majd ezt követi az ütközőelemek deformálódása. Az egyes elemek torzulnak, és egymáson elmozdulnak, miközben további energiát kötnek le. Végezetül az utasfülkét ágyazó csésze deformálódik, az utasfülke is különválik és felemészti a még fennmaradó ütközőerőt. A „Z”-forma – a tervező szavai szerint – a hatalmas ütés energiája ellen az eddig ismert konstrukcióknál jobban védi a kocsi utasait.

 

(F-i)

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
A „Z” forma

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/15-ös számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: Audi S1 Sportback, Toyota Aygo 1.0 VVT-i, Toyota Verso 1.6 D-4D, Volkswagen Caddy Kombi 2.0 TDI DSG 4Motion, Opel Insignia OPC Unlimited, Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD 250, Yamaha SR400
  • Extra: az Audi 25 éves TDI-történetének mérföldkövei
  • Vezettük: BMW 2 Active Tourer
  • Technika: Bloodhound SSC

Aktuális: Auto Bild 2014. július-augusztus

Autó-Motor aktuális címlap
  • Összehasonlítás: Kompakt ötajtósok: Ford Focus 1.6 TDCi, Opel Astra 1.6 CDTI, Peugeot 308 1.6 e-HDi, Renault Mégane 1.5 dCi Stop&Start, Volkswagen Golf Blue TDI. Prémium szabadidő-autók: Audi Q5 3.0 TDI Clean Diesel quattro S tronic, Mercedes GLK 350 CDI 4Matic, Porsche Macan S Diesel
  • Vezettük: Citroen C4 Cactus, Jeep Cherokee, Volkswagen Caddy Kombi 2.0 TDI DSG 4Motion
  • Exkluzív: Leyat Hélica propellerautó
  • Technika: Volkswagen Passat B8
  • 100 000 km: Volvo V60 D2 DRIVe

Időjárás

Budapest

zápor
23 °C
12 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?