A világ legöregebb, működő autója 127 éves

2011. szeptember 26. (hétfő) Lővei Gergely

Nesze neked Mercedes: 127 éves a világ legöregebb, még mindig működőképes járműve, amelyet októberben árvereznek el.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Megosztás az iWiW-en! gomb "Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Csak a Mercedes – és a németek – időszámítása szerint 125 éves az autó, amire a legjobb bizonyíték, hogy október 6-én Hershey-ben elárvereznek egy 127 éves, még mindig működőképes DeDion-Bouton-Trepardoux gőzautót, ami ráadásul négykerekű, ellentétben Carl Benz háromkerekű alkotásával. Ráadásul az autó története is különleges.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Az ifjú DeDion gróf 1881. decemberében ajándékokat ment vásárolni a párizsi Boulevard des Italiens-en található Giroux játékboltba. A közelgő báljára érkező vendégeknek akart kedveskedni a tárgyakkal, azonban egy gőzgép-modell annyira megtetszett neki, hogy megkérte az üzlet tulajdonosát, mutassa be a készítőjének. Az udvar hátsó részében működő műhelybe irányították a nemest, ott találkozott Georges Bouton és Charles-Armand Trepardoux urakkal. A két mérnök mindössze napi 7 frankért dolgozott a játékboltnak, hajókat, kis gőzgépeket és műszaki eszközöket gyártottak. DeDion grófját annyira lenyűgözte, amit látott, hogy azonnal napi 10 frankos fizetést ajánlott a párosnak, akiktől egy nagy méretű, kocsi mozgatására alkalmas gőzgépet kért először. Így kezdődött a gazdag nemes és a munkásosztály két tagjának együttműködése.

  Az első világháború miatt a réz és bronz alkatrészeket eltávolították; a nyolcvanas évek végén lett újra működőképes a 127 éves gőzautó Az első világháború miatt a réz és bronz alkatrészeket eltávolították; a nyolcvanas évek végén lett újra működőképes a 127 éves gőzautó

A Pergolese utcán lévő lerobbant épületben kezdett el dolgozni a mérnökpáros, a legégetőbb kérdés a megfelelő teljesítményű, és kis méretű vízforraló tartály megalkotása volt. Egy háromkerekű gőzautó után 1883-ban megalkották a Victoria elnevezésű négykerekűt. A szíjhajtású, hátsókerékhajtású járműnek volt egy apró problémája, a folyékony tüzelőanyag könnyen kigyulladt. Az előre épített gőztartály is meglehetősen ormótlan volt, ezért alapoktól kezdve új járművet terveztek, a képeken látható példányt.

  Egymásnak háttal foglaltak helyet az utasok, a víztartály fölött Egymásnak háttal foglaltak helyet az utasok, a víztartály fölött

A járművet La Marquise névre keresztelték DeDion gróf anyja után. Elsőkerék-kormányzás, tolórudas (mint a gőzmozdonyokon) hátsókerékhajtás jellemezte az autót, mindössze 45 perc kellett a gőz fejlesztéséhez, 2,7 méteres hosszával és alig több mint 1 tonnás tömegével meglehetősen kompaktra sikeredett, és négy utast tudott szállítani. Az egymásnak háttal helyet foglaló utasok a 180 literes víztartályon ültek, ami nagyjából 32 kilométer megtételére volt elegendő mennyiség. A jármű részt vett az első autóversenyen 1887-ben, ahol Bouton volt a sofőr, és nyert is. Mondjuk ez utóbbi nem volt nehéz, hiszen több konkurens is jelentkezett, de senki más nem jelent meg a rajtnál. A Párizs-Versailles közötti közötti 32 kilométeres távolságon 25,7 km/órás átlagsebességet ért el a La Marquise, a visszaúton a megfigyelők szerint egy egyenesben 59,5 km/órás tempóval is száguldott.

DeDion grófja 1906-ban adta el az autót

Később DeDion kijelentette, hogy a La Marquise tekinthető a túraautók ősének, hiszen már négyszemélyes volt, és elég volt egy ember a vezetéséhez. A gróf egyébként egészen 1906-ig megtartotta magának az autót, ekkor a francia hadsereg tisztjének, Henri Doriol-nak adta el. Ennek a családnak a tulajdonában volt 81 évig, azonban ők se sokat használták, mivel az első világháborúra készülve a bronz és réz alkatrészeket leszerelték róla és azokat beszolgáltatták. Doriol később a fiával közösen megpróbálta újra működőképessé tenni az autót, azonban nem jártak sikerrel, és 1987-ben egy párizsi árverésen túladtak rajta.

Tim Moore vásárolta meg a hiányos járművet. A Le Mans-i múzeumban volt egy hasonló, de 1890-ben gyártott gőzautó, amelynek tanulmányozása után sikerült újra elkészíteni a hiányzó alkatrészeket, és alig egy éven belül újra működőképes lett a La Marquise. Ekkor kerültek vissza az autóra az eredeti mintájára készült küllős kerekek és a tömör abroncsok. Moore egyébként ugyanabból az okból adta el az autót, mint előtte Doriol úr: két fia volt, és nem akarta, hogy azok összevesszenek az autó tulajdonjogán. Így került az autó John O'Quinn tulajdonába, aki az RM Auctions október 6-án a Pennsylvaia-beli Hershey-ben bocsátja árverése a világ legöregebb, még működőképes autóját. A becslések szerint 2-2,5 millió dolláros leütési árat remélnek az egyedülálló járműért.

  Végig dokumentált történelem: ez a négykerekű DeDion két évvel hamarabb született meg Carl Benz triciklijénél Végig dokumentált történelem: ez a négykerekű DeDion két évvel hamarabb született meg Carl Benz triciklijénél

További nagy felbontású képeket az Autó-Motor Facebook oldalának Galériájában találnak a 127 éves DeDion gőzautóról.

Tetszett a cikk? Ossza meg! iWiW Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
A világ legöregebb, működő autója 127 éves

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/7-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: 50 éves a Skoda 1000 MB, Tuning: Skoda S100
  • Teszt: Seat Leon ST 1.4 TSI, Dacia Logan MCV 1.5 dCi, Toyota Auris Sports Tourer HSD, Toyota Corolla 1.6 CVT, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI, BMW X5 xDrive30d, Honda CB500X és Honda VFR1200X
  • Vezettük: Audi S1 és Audi S3 Cabriolet, Porsche 911 Targa 4 és 4S
  • Tanácsadó: Autók tavaszi karbantartása

Aktuális: Auto Bild 2014. április

Autó-Motor aktuális címlap
  • Design Award 2014 – szavazzon, melyik autó tetszik a legjobban Önnek!
  • Nyári abroncsok összehasonlítása 225/50 R17-es méretben
  • Vezettük: Mini Cooper S, Seat Leon Cupra, Mercedes C-osztály, Porsche Macan
  • Kompakt szabadidő-autók összehasonlítása: Hyundai ix35, Mitsubishi ASX, ©koda Yeti, Volkswagen Tiguan
  • 100 000 km: Mini Cooper SD Countryman

Időjárás

Budapest

zápor
23 °C
10 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?