A világ legöregebb, működő autója 127 éves

2011. szeptember 26. (hétfő) Lővei Gergely

Nesze neked Mercedes: 127 éves a világ legöregebb, még mindig működőképes járműve, amelyet októberben árvereznek el.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Csak a Mercedes – és a németek – időszámítása szerint 125 éves az autó, amire a legjobb bizonyíték, hogy október 6-én Hershey-ben elárvereznek egy 127 éves, még mindig működőképes DeDion-Bouton-Trepardoux gőzautót, ami ráadásul négykerekű, ellentétben Carl Benz háromkerekű alkotásával. Ráadásul az autó története is különleges.


Az ifjú DeDion gróf 1881. decemberében ajándékokat ment vásárolni a párizsi Boulevard des Italiens-en található Giroux játékboltba. A közelgő báljára érkező vendégeknek akart kedveskedni a tárgyakkal, azonban egy gőzgép-modell annyira megtetszett neki, hogy megkérte az üzlet tulajdonosát, mutassa be a készítőjének. Az udvar hátsó részében működő műhelybe irányították a nemest, ott találkozott Georges Bouton és Charles-Armand Trepardoux urakkal. A két mérnök mindössze napi 7 frankért dolgozott a játékboltnak, hajókat, kis gőzgépeket és műszaki eszközöket gyártottak. DeDion grófját annyira lenyűgözte, amit látott, hogy azonnal napi 10 frankos fizetést ajánlott a párosnak, akiktől egy nagy méretű, kocsi mozgatására alkalmas gőzgépet kért először. Így kezdődött a gazdag nemes és a munkásosztály két tagjának együttműködése.

  Az első világháború miatt a réz és bronz alkatrészeket eltávolították; a nyolcvanas évek végén lett újra működőképes a 127 éves gőzautó Az első világháború miatt a réz és bronz alkatrészeket eltávolították; a nyolcvanas évek végén lett újra működőképes a 127 éves gőzautó

A Pergolese utcán lévő lerobbant épületben kezdett el dolgozni a mérnökpáros, a legégetőbb kérdés a megfelelő teljesítményű, és kis méretű vízforraló tartály megalkotása volt. Egy háromkerekű gőzautó után 1883-ban megalkották a Victoria elnevezésű négykerekűt. A szíjhajtású, hátsókerékhajtású járműnek volt egy apró problémája, a folyékony tüzelőanyag könnyen kigyulladt. Az előre épített gőztartály is meglehetősen ormótlan volt, ezért alapoktól kezdve új járművet terveztek, a képeken látható példányt.

  Egymásnak háttal foglaltak helyet az utasok, a víztartály fölött Egymásnak háttal foglaltak helyet az utasok, a víztartály fölött

A járművet La Marquise névre keresztelték DeDion gróf anyja után. Elsőkerék-kormányzás, tolórudas (mint a gőzmozdonyokon) hátsókerékhajtás jellemezte az autót, mindössze 45 perc kellett a gőz fejlesztéséhez, 2,7 méteres hosszával és alig több mint 1 tonnás tömegével meglehetősen kompaktra sikeredett, és négy utast tudott szállítani. Az egymásnak háttal helyet foglaló utasok a 180 literes víztartályon ültek, ami nagyjából 32 kilométer megtételére volt elegendő mennyiség. A jármű részt vett az első autóversenyen 1887-ben, ahol Bouton volt a sofőr, és nyert is. Mondjuk ez utóbbi nem volt nehéz, hiszen több konkurens is jelentkezett, de senki más nem jelent meg a rajtnál. A Párizs-Versailles közötti közötti 32 kilométeres távolságon 25,7 km/órás átlagsebességet ért el a La Marquise, a visszaúton a megfigyelők szerint egy egyenesben 59,5 km/órás tempóval is száguldott.

DeDion grófja 1906-ban adta el az autót

Később DeDion kijelentette, hogy a La Marquise tekinthető a túraautók ősének, hiszen már négyszemélyes volt, és elég volt egy ember a vezetéséhez. A gróf egyébként egészen 1906-ig megtartotta magának az autót, ekkor a francia hadsereg tisztjének, Henri Doriol-nak adta el. Ennek a családnak a tulajdonában volt 81 évig, azonban ők se sokat használták, mivel az első világháborúra készülve a bronz és réz alkatrészeket leszerelték róla és azokat beszolgáltatták. Doriol később a fiával közösen megpróbálta újra működőképessé tenni az autót, azonban nem jártak sikerrel, és 1987-ben egy párizsi árverésen túladtak rajta.

Tim Moore vásárolta meg a hiányos járművet. A Le Mans-i múzeumban volt egy hasonló, de 1890-ben gyártott gőzautó, amelynek tanulmányozása után sikerült újra elkészíteni a hiányzó alkatrészeket, és alig egy éven belül újra működőképes lett a La Marquise. Ekkor kerültek vissza az autóra az eredeti mintájára készült küllős kerekek és a tömör abroncsok. Moore egyébként ugyanabból az okból adta el az autót, mint előtte Doriol úr: két fia volt, és nem akarta, hogy azok összevesszenek az autó tulajdonjogán. Így került az autó John O'Quinn tulajdonába, aki az RM Auctions október 6-án a Pennsylvaia-beli Hershey-ben bocsátja árverése a világ legöregebb, még működőképes autóját. A becslések szerint 2-2,5 millió dolláros leütési árat remélnek az egyedülálló járműért.

  Végig dokumentált történelem: ez a négykerekű DeDion két évvel hamarabb született meg Carl Benz triciklijénél Végig dokumentált történelem: ez a négykerekű DeDion két évvel hamarabb született meg Carl Benz triciklijénél

További nagy felbontású képeket az Autó-Motor Facebook oldalának Galériájában találnak a 127 éves DeDion gőzautóról.

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
A világ legöregebb, működő autója 127 éves

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/19-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Vezettük: Peugeot 508, Lexus NX 300h, Volkswagen Touareg
  • Teszt: Jaguar XF 2.2D
  • HASZONJÁRMŰ-MELLÉKLET: Volkswagen Amarok-túra: Montenegro–Albánia, Teszt: Peugeot Boxer, Ford Transit Jumbo, Renault Master, Mercedes-Benz V 250 BlueTec, Landini 7-215
  • Tuning: Brabus Mercedes-Benz Sprinter

Időjárás

Budapest

közepesen felhős
12 °C
5 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?