A Tátra, mint mentőautó

2012. július 13. (péntek)

A farmotoros, V8-as mentőautóról szóló írás először az Autó-Motor 1984/15-ös számában jelent meg.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Megosztás az iWiW-en! gomb "Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

A Narex mentőcsapat tevékenysége során felismerte, hogy a mentéskor nem elég csak a sérült versenyzőt, vagy autóvezetőt kimenteni a kocsiból, hanem a rászorultat a lehető leggyorsabban elsősegélyben is kell részesíteni. Ez azért is szükséges, mert nem mindig van a közelben kórház, ahol a balesetet szenvedett intenzív segítséget kaphatna.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Éppen ezért, ennek érdekében a csapat egyik autóját átalakították mentőautónak és a választás egy Tatra 613-as szériakocsira esett. Ebben ugyan minden átalakítás nélkül nem lehet befektetni egy sérültet, de az egykori versenyző és versenykocsi-konstruktőr, Václáv Král megtervezte a típus mentőautó-változatát. A kivitelezéshez a prágai Avia gyár és az AMK, az üzem autós-motoros klubja is hozzájárult. Négy hónapi munka eredménye lett a képeken látható érdekes jármű. A kivitelezésben még jó néhány üzem kollektívája is részt vett, így például a Ricany szövetkezet dolgozói, akik a kocsi kárpitozását készítették el, de segédkezett a prágai mentőszolgálat és a tűzoltóság is.

 

A Tatra 613-as motorja hátul van, ennek következtében a mentőágy igen magasra került. S emiatt kellett a tetőt jelentősen megmagasítani. A kocsi belső szabad magassága így 167 cm lett. Az aerodinamikailag formatervezett kocsitető acélból készült. A hordágy hossza 210 centiméter. Egy sofőr és két orvos tud elhelyezkedni a kocsiban, közülük egyikük a sebesültnél tartózkodhat.

 

Az autót ellátták az elsősegélyhez szükséges összes felszereléssel.  Szokványos berendezésen kívül a kocsiban újraélesztő készülék is található. Mivel gyors járműről van szó (végsebessége eléri a 190 km/órát), az egész autót belülről csőkerettel merevítették ki. Annak érdekében, hogy a kocsi kanyarstabilitása javuljon, a lengéscsillapítók keményebbek, erősebbek, mint a szériakocsié.

További tervek:

A Narex csapatnak jelenleg 24 tagja van, többségében egykori versenyző, akiket speciálisan mentésre és autótüzek oltására képeztek ki. A nyári időszakban a Prága környéki autópályákon teljesítenek szolgálatot. Eddig már több ízben oltottak el lángoló kocsikban tüzet. Tevékenységük egyedüli a szocialista országokban. Nemrég Ausztriába kaptak meghívást egy autóversenyen való részvételre, de jelen vannak a Béke és Barátság Kupa összes viadalán. A közeljövőben már négy ilyen mentőkocsi segíti majd a csoport tevékenységét. És remélhetőleg minél kevesebb közbeavatkozást igényelve.

 

Stano Cvengros

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! iWiW Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
A Tátra, mint mentőautó

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/7-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: 50 éves a Skoda 1000 MB, Tuning: Skoda S100
  • Teszt: Seat Leon ST 1.4 TSI, Dacia Logan MCV 1.5 dCi, Toyota Auris Sports Tourer HSD, Toyota Corolla 1.6 CVT, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI, BMW X5 xDrive30d, Honda CB500X és Honda VFR1200X
  • Vezettük: Audi S1 és Audi S3 Cabriolet, Porsche 911 Targa 4 és 4S
  • Tanácsadó: Autók tavaszi karbantartása

Aktuális: Auto Bild 2014. április

Autó-Motor aktuális címlap
  • Design Award 2014 – szavazzon, melyik autó tetszik a legjobban Önnek!
  • Nyári abroncsok összehasonlítása 225/50 R17-es méretben
  • Vezettük: Mini Cooper S, Seat Leon Cupra, Mercedes C-osztály, Porsche Macan
  • Kompakt szabadidő-autók összehasonlítása: Hyundai ix35, Mitsubishi ASX, ©koda Yeti, Volkswagen Tiguan
  • 100 000 km: Mini Cooper SD Countryman

Időjárás

Budapest

zápor
17 °C
7 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?