A Tátra, mint mentőautó

2012. július 13. (péntek)

A farmotoros, V8-as mentőautóról szóló írás először az Autó-Motor 1984/15-ös számában jelent meg.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A Narex mentőcsapat tevékenysége során felismerte, hogy a mentéskor nem elég csak a sérült versenyzőt, vagy autóvezetőt kimenteni a kocsiból, hanem a rászorultat a lehető leggyorsabban elsősegélyben is kell részesíteni. Ez azért is szükséges, mert nem mindig van a közelben kórház, ahol a balesetet szenvedett intenzív segítséget kaphatna.


Éppen ezért, ennek érdekében a csapat egyik autóját átalakították mentőautónak és a választás egy Tatra 613-as szériakocsira esett. Ebben ugyan minden átalakítás nélkül nem lehet befektetni egy sérültet, de az egykori versenyző és versenykocsi-konstruktőr, Václáv Král megtervezte a típus mentőautó-változatát. A kivitelezéshez a prágai Avia gyár és az AMK, az üzem autós-motoros klubja is hozzájárult. Négy hónapi munka eredménye lett a képeken látható érdekes jármű. A kivitelezésben még jó néhány üzem kollektívája is részt vett, így például a Ricany szövetkezet dolgozói, akik a kocsi kárpitozását készítették el, de segédkezett a prágai mentőszolgálat és a tűzoltóság is.

 

A Tatra 613-as motorja hátul van, ennek következtében a mentőágy igen magasra került. S emiatt kellett a tetőt jelentősen megmagasítani. A kocsi belső szabad magassága így 167 cm lett. Az aerodinamikailag formatervezett kocsitető acélból készült. A hordágy hossza 210 centiméter. Egy sofőr és két orvos tud elhelyezkedni a kocsiban, közülük egyikük a sebesültnél tartózkodhat.

 

Az autót ellátták az elsősegélyhez szükséges összes felszereléssel.  Szokványos berendezésen kívül a kocsiban újraélesztő készülék is található. Mivel gyors járműről van szó (végsebessége eléri a 190 km/órát), az egész autót belülről csőkerettel merevítették ki. Annak érdekében, hogy a kocsi kanyarstabilitása javuljon, a lengéscsillapítók keményebbek, erősebbek, mint a szériakocsié.

További tervek:

A Narex csapatnak jelenleg 24 tagja van, többségében egykori versenyző, akiket speciálisan mentésre és autótüzek oltására képeztek ki. A nyári időszakban a Prága környéki autópályákon teljesítenek szolgálatot. Eddig már több ízben oltottak el lángoló kocsikban tüzet. Tevékenységük egyedüli a szocialista országokban. Nemrég Ausztriába kaptak meghívást egy autóversenyen való részvételre, de jelen vannak a Béke és Barátság Kupa összes viadalán. A közeljövőben már négy ilyen mentőkocsi segíti majd a csoport tevékenységét. És remélhetőleg minél kevesebb közbeavatkozást igényelve.

 

Stano Cvengros

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
A Tátra, mint mentőautó

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/18-as számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Vezettük: Renault Twingo, Ford Focus, Audi TT és TTS, Volkswagen Golf GTE
  • Bemutató:A Párizsi Autószalon újdonságai
  • Teszt: Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i, Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG, BMW R nineT
  • Tuning: BMW E36 318tds Touring
  • Tanácsdó: A futómű karbantartása, Lemezjavítás, műszerfali burkolat módosítása

Aktuális: Auto Bild 2014. szeptember

Autó-Motor aktuális címlap
  • Arany Kormánykerék 2014
  • Összehasonlítás: Háromhengeresek: Citroën C3, Citroën C4, Ford Focus, Ford B-Max, Hyundai i10, Mini Cooper, Mini Cooper D, Mitsubishi Space Star, Peugeot 208, Renault Captur, Smart Fortwo, VW Up!. Sportkocsik: Alfa Romeo 4C, Lotus Elise, Toyota GT-86. Dobozautók: Citroën Berlingo 1.6 HDi 115, Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi 115, Opel Combo Tour 1.6 CDTI, Renault Kangoo 1.5 dCi S&S 110
  • Vezettük: BMW 2 Active Tourer, Toyota Aygo, Toyota Yaris, Audi A3 Sportback e-tron, Seat Leon ST 4Drive
  • Technika: Ember a gép ellen: BMW 235i robotautó kontra versenyző

Időjárás

Budapest

zápor
18 °C
13 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?