A Forma-1 kocsiknál nem ritkaság, de családi autókhoz eddig nemigen választottak olyan megoldást, hogy a farmotor hűtőjét, előre tegyék. És bár nem titok, hogy továbbra is kísérleteznek orrmotoros Škodákkal, ennek a modellnek még kétségtelenül hátul van a A Forma-1 kocsiknál nem ritkaság, de családi autókhoz eddig nemigen választottak olyan megoldást, hogy a farmotor hűtőjét, előre tegyék. És bár nem titok, hogy továbbra is kísérleteznek orrmotoros Škodákkal, ennek a modellnek még kétségtelenül hátul van a

Közismert, hogy amióta csak léteznek újságok, képeslapok, a sajtó munkatársai igyekeznek újdonságokat, érdekességeket közölni azok hasábjain. Amikor pedig egy megjelent cikket, fényképet szenzációsnak lehet minősíteni, az bizony nagy elismerés.

Az S-120 GLS típust, amelyről lapunk május 21-i számában csak privát felvételt közölhettünk, bemutatták a Csehszlovák Kommunista Párt XV. Kongresszusa küldötteinek is Az S-120 GLS típust, amelyről lapunk május 21-i számában csak privát felvételt közölhettünk, bemutatták a Csehszlovák Kommunista Párt XV. Kongresszusa küldötteinek is

Nemrég a mi lapunk egyik fotója kapta ezt a dicséretet. Az Autó-Motor május 21-i számában szenzációs kép jelent meg – írta a Pest megyei Hírlap munkatársa abban a cikkében, amelyet a „Csehszlovákiai hétköznapok”, illetve „Készül az új Škoda” címen olvashattunk. A megdicsért kép – amelyet a tekintélyes megyei újság át is másolt lapunkból – joggal váltott ki nagy érdeklődést, hiszen a Škoda-gyár egyik újdonságáról, a 120-as modell GLS változatáról készült. Bevalljuk, jólesett a dicséret, hiszen magunk is nagyon megörültünk, amikor lapunk egyik barátja – különben neves közéleti személy – átadta nekünk privát felvételét a még csak kevesek által látott új modellről. A kép érdekességét így indokolta a megyei lapban megjelent írás: „Azért szenzációs ez a kép, mert olyan újdonságot mutat be, amelyről a gyár még nem adott ki semmiféle fotót. Az autós szaklap – az Autó-Motor – is privát felvételt közöl. Különben rossz felvételt: a kép torzítva mutatja be a kocsi arányait.” Igen, a dicséretet követően ilyen megjegyzés is szerepelt abban a cikkben, így hát némi kommentárt kell fűznünk mind az elismeréshez, mind az elmarasztaláshoz…

Először talán azt, hogy azóta a Škoda-gyárhoz közel álló csehszlovák kollégáink is tanulmányozták a lapunkban közölt képet. Semmiféle torzítást nem fedeztek fel rajta, sőt nagyon jó felvételnek tartották. Nos, ez eddig megnyugtató, rendben levő dolog, de a Škoda 120-as prototípusokkal összefüggésben maradnak még nyitott kérdések. Erre ugyancsak utalt a május 21-i számunkban megjelent képaláírás. Szó szerint: „Motorja 1174 cm3-es, négyhengeres, soros elrendezésű, vízhűtéses erőforrás – a kocsi orrába került., de arról, hogy mi lesz a sorsa a négyajtós, ötüléses, 835 kg önsúlyú kocsinak, még nem tudunk pontos választ adni… Az autógyárak kísérleti osztályain, bemutatótermeiben mindig vannak érdekességek, de azt, hogy közöljük, melyik és mikor kerül futószalagra, mindaddig csak találgatni lehet, míg arról nem adják ki a hivatalos közleményt.”

A műszerek – eltérve az eddigiektől – kör alakúak, és a kormánykerék kialakítása szintén újat mutat A műszerek – eltérve az eddigiektől – kör alakúak, és a kormánykerék kialakítása szintén újat mutat

Ezt írtuk akkor, de a találgatások tovább folytatódtak, mert mi azóta újabb „szenzációs képeket” kaptunk. Most is az új Škodáról van szó, a prototípusok másik változatáról. És annak ellenére, hogy több próbakocsit futtattak mostanában előreépített motorral („Škoda kehrt zum Frontmotor zurück” – írta többek között ezekről a kísérleti példányokról tavaly a Stern tudósítója is), a mi újabb fotóink arra mutatnak, hogy egyelőre mégsem térnek vissza a Škodáék az orrmotorhoz, amely pedig az 1000 MB típus megjelenéséig (1964) jellemzője volt e gyár autóinak. Ez a változat, amelyről ezeket az újabb – ugyancsak nemhivatalos – fotókat kaptuk, olyan autó, amelynek orrában van a hűtő, de a motor mégsem elöl, hanem hátul kapott helyet, és természetesen a két hátsó kereket hajtja. Minden valószínűség szerint ez lesz az S-120-LS típus, 1147 cm3-es motorral. Ennek a kocsinak egyik képét láthatjuk címlapunkon, és ott bizonyára feltűnik, hogy a farmotoros kocsi orrának, tehát a csomagtartónak oldalra nyílik a fedele. Azt is megfigyelhetjük, hol kapott helyet a hűtő, és bár a kép nem mutatja, arról ugyancsak hallottunk, hogy a benzintank elkerült a kocsi orrából, sőt a pótkerék sem ott fekszik, ahol eddig volt. A hírek szerint az új Škodák megtartják eddigi külső méretüket, tehát továbbra is a kis családi kocsik csoportjában maradnak. Úgy tudjuk, készül az S-10 jelzésű variáció is, 1046 cm3-es motorral, és természetesen mind ennél, mind az S-120-as alaptípusnál számíthatunk majd L, vagyis Lux, illetve SL, tehát úgynevezett Super Lux kivitelekre.

A mostani tájékoztatás befejezéseként azonban újból hangsúlyozzuk, hogy mindaddig csak találgatni lehet, amíg nem adnak ki hivatalos szöveget, hiszen olyan prototípusokról van szó, amelyek közül a futószalagra kerülő modelleket majd csak a szeptember 15-23. közötti Brnói Vásáron láthatjuk. Igaz, annak megnyitása már nem olyan távoli időpont, de reméljük, lapunk olvasói nem haragszanak, ha addig is ilyen találgatásokra alkalmas képeket, leírásokat közlünk a nagy érdeklődéssel várt új Škodákról.

Azok a felvételek, amelyek a Škoda-prototípus külsejét szemléltetik, megnyerő, harmonikus vonalvezetést tükröznek Azok a felvételek, amelyek a Škoda-prototípus külsejét szemléltetik, megnyerő, harmonikus vonalvezetést tükröznek

Liener György

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!