A Sárga-tengertől a Japán-tengerig

2016. február 19. (péntek)
Az Észak-Koreai úti beszámoló az Autó-Motor 1983/6-os számában jelent meg először.
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

Az erdei parkolóban hazai ismerőssel (Ikarus) is találkoztunk Az erdei parkolóban hazai ismerőssel (Ikarus) is találkoztunk
Vagy ahogyan azt Koreában mondják, a Nyugati-tengertől a Keleti-tengerig mintegy 230 kilométert lehet autózni a 39. szélességi fok közelében, kitűnő autópályán. 24 alagút - köztük egy 4,3 kilométer -, számos völgyátívelő híd vagy viadukt segít e keskeny földnyelv gyors átszelésén. Közben olyan táblákat látunk, amelyeken keresztben álló pálcikák és kanál hívja fel a figyelmet a korszerű autós pihenőkre, éttermekre és kilátóhelyekre. Az éttermek ananász, banán és egyéb hűsítő italok mellett, ginzen-gyökér és kígyópálinkával állnak az (nem vezető) utasok rendelkezésére. A 20 literes üvegballonban az egyik helyen kb. másfél méteres kígyó volt összetekeredve, csak a feje volt kint a pálinkából – természetesen nem élt -, ebből kaptunk kóstolót. A félliteres palackok pálinkáját kisebb kígyók „őrizték”, ezeket a turisták megvásárolhatták.

Jellegzetes stílusban épült a Mjohjangszan Hotel Jellegzetes stílusban épült a Mjohjangszan Hotel
Az úttest szélén – a padkán -, végestelen végig színpompás virágok teszik kellemesebbé az utazást. Az út közepén záróvonallal ellátott sáv, a megkülönböztetett jelzésű járművek részére biztosít szabad utat, de a gyér járműforgalomban többen nem vesznek tudomást erről és ráhajtanak. Miondenütt Mercedes, Toyota, Volvo kocsikkal találkozunk, ezenkívül koreai és szovjet gyártmányú teherautók róják az utakat. Nem ritka a hagyományos kétkerekű kordé, amelyet rendszerint szarvasmarha húz, ezekkel a járművekkel a magas hegyek lejtőjén teraszosan művelt rizs- és szójaültetvények is könnyen elérhetők. A sík vidéken, amiből igen klevés van, modern mezőgazdasági gépek dolgoznak.

Künganszan Hotel a Gyémánt-hegységben – Volvóval és Mercedessel Künganszan Hotel a Gyémánt-hegységben – Volvóval és Mercedessel
A közlekedési rendőrök szigorukról ismertek. Vibráló színfolt a világvárosi jellegű fővárosban, Phenjanban, a kivilágított pálcával irányt mutató rendőr. A kijelölt gyalogátkelőhelyeken a járműveknek van előnyük. Az autóbusz- és trolibuszmegállókban az utasok sorban állva várják a járműveket, a kalauz leszáll, így kezeli a jegyeket. A hatalmas és igen tetszetős középületek, üdülőparkok és a széles utcák között megcsodáltuk a szép metróállomásokat. Az egyik megállóban színes, szőlőfürt-utánzatú csillárok ontották a fényt, jelképezve fejlett gyümölcskultúrájukat. A Vidám Parkban izgalmas volt a függőleges irányban körbe rohanó hullámvasút vagy a minden irányban forgó, tekergő acélpolip. A Szampiró-tavon és a tengerpart közelében hasonló vízi járművekkel lehet közlekedni, mint a Balatonon. Mindenütt van csónakkölcsönzés, még a fővárost átszelő Tefon folyón is, ahol szép számmal láttunk horgászokat (engedély nélkül nem lehet horgászni).

Phenjanban impozáns látvány a Sportcsarnok Phenjanban impozáns látvány a Sportcsarnok
Phenjanhoz közel van Mangende, Kim Ir Szen szülőhelye. A szegény földműves család házát és szerény gazdaságát az eredeti elrendezésben lehet vezetővel megtekinteni. A hegyekben, ahol az Ikarus nem fért el, ott húszszemélyes, japán gyártmányú mikrobuszokkal közlekedtünk. A vasút mindenütt villamosítva (vízi erőművek) van, még még a tehervagonok is forgózsámolyosak. Két és fél hetes látogatásunk alatt olyan sok érdekeset tapasztaltunk, ami itthon a legalaposabb előzetes információ megszerzése után is a meglepetés erejével hatott ránk. Igen barátságos, vendégszerető és országa felvirágoztatásán szorgalmasan dolgozó népet ismertünk meg.
Autós pihenő a Vonszan felé vezető út mellett Autós pihenő a Vonszan felé vezető út mellett

Szöveg és kép: Nagy Ervin

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
A Sárga-tengertől a Japán-tengerig

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/13-as számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: Renault Megane GT, Peugeot 308 GT SW, Mercedes-Benz C 250 Coupé, Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost aut., Suzuki GSX-S1000
  • Extra: Can-Am Spyder világtalálkozó, Űrbázis a BMW tiszteletére
  • Vezettük: BMW M2, Seat Ateca, Volkswagen Amarok V6 TDI
  • Tanácsadó: Fényezés javítása, festékvastagság mérése
  • Használt: BMW C1 (2000-2002)
Autómotor Piactér