A ruha is teszi…

2012. szeptember 14. (péntek)

A Polux „tuningcégről” szóló írás először az Autó-Motor 1987/16-os számában jelent meg.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Olyan egyszerű, mint a pofon – mondhatnám némi túlzással. (Talán épp ezért nem érdekli azokat, akiket illetne.) Nem valami korszakalkotó találmány (mondjuk a spanyolviasz), csak egy manufakturális eljárás. Ha egy háziasszonynak kellene elmagyaráznom, a kuglófsütéshez hasonlítanám. Ám önöknek ennél mégiscsak szakszerűbb leírás dukál. Hogy miről is van szó? A képekből már úgy is kiderült: karosszéria elemekről és aerodinamikai idomokról. Olyanokról, amelyek műanyagból készülnek, nálunk és elfogadható áron.

 

Az elején nem véletlenül emlegettük a manufaktúrát – a XVI. Kerületi Építőipari Kisszövetkezet kereteiben működő Polux Ipari és Szolgáltató Szakcsoportra ez illik leginkább. Rákosszentmihályon két műhelyből, egy apró irodából, mellékhelyiségekből és az épületet körülvevő udvarból áll a „birodalmuk”. Néhány autó, egy-két motorkerékpár várakozik az udvaron, az egyik műhelyt egy munkába vett Lada é egy hajó tölti ki. A másik műhelyhez vezető kis folyosó falán kész, különféle típusú és színű elemek, idomok lógnak. Amolyan mintakollekció abból, amely a következő helyiségben készül.


Nos, a gyártás nem valami látványos, a műhely pedig – mi tagadás – elég gyászos. Ennek egyszerűen az az oka, hogy a formák – egy-két kivételtől eltekintve – feketék.

 

Némethy István, a szakcsoport elnöke készséggel avat be a szakmai rejtelmekbe.

- Üvegszálerősítésű műanyaggal dogozunk. A sablonokat, vagyis az eredeti darabok negatívjait, először egy úgynevezett formaleválasztó anyaggal kenjük be. Ezután következik az üvegpaplan és a roving réteg felhordása ecsettel – az egyiknek a szilárdság, a másiknak a rugalmasság köszönhető. Egy bizonyos idő után, amikor megszilárdult az anyag, könnyen kivehető a formából a munkadarab, amely ezzel gyakorlatilag el is készült. Már vagy hatvan féle sablonunk van, ezek értéke megközelíti a 400 ezer forintot.
- Honnan veszik a sablonokat?
- Mi csináljuk mindegyiket. Ehhez egy mesterdarabra van szükségünk, amely éppen olyan, mint amilyennek a kész darabnak lennie kell. Ez egyébként lehet egy eredeti karosszériaelem, például egy régi, lefutott típusú kocsi, vagy egyszerű hiánycikk esetében. A saját tervezésű idomainkhoz nekünk kell kifaragnunk szobrászanyagból vagy fából a mesterdarabot. Erről ugyanolyan eljárással és ugyanabból az anyagból készítjük el a sablont mint az elemeket.
- Milyen a mérettartása ezeknek?
- A méretek természetesen megegyeznek az eredeti elemekével, deformálódástól, változástól nem kell tartani. Szilárdság tekintetében is felveszi a versenyt a fémekkel.
- Mi mindenre jó ez az anyag és az eljárás?
- A technológiának, az anyag alakíthatóságának köszönhető, hogy bármiféle karosszériaelemhez, vagy aerodinamikai idomhoz megfelelnek. Az anyag maga festhető – nemcsak az alapszínekben, hanem bármilyen árnyalatokban is. Dukkózható, felületi kezelése – előkészítése, fényezése – ugyanolyan, mint a karosszéria többi részéé. És még valami: ha egy ilyen elem megsérül, nem szilánkosan, hanem kásásan törik, és saját anyagával gyorsan, megvárhatóan javítható. Azt már mondanom sem kéne, hogy ezeket nem fenyegeti a korrózió.

 

Mindezek után azt gondolná a naiv halandó, hogy a szakcsoport tényekésének legfőbb hasznát a hiánycikkek, az öreg autók, a nálunk ritkán előforduló típusok esetében veheti az alkatrészgondokkal küzdő javítóipar, s vele együtt a járműtulajdonos. Aki már újíttatott fel régi autót, tudja, mennyi lótás-futás a felára az elemek begyűjtésének. Menőbb lakatos ilyesmire nem is vállalkozik, az ügyfélre bízza ezt a méhekre szabott munkát.

- Hol lehet megvenni ezeket az elemeket? – kérdezem Kenyeres Péter elnökhelyettestől.
- Kiskereskedőknél országszerte és nálunk. Vannak vállalatok is a vevőink között, például a Volán Taxi, számukra Dacia lökhárítókat szállítunk elsősorban. Jó kapcsolatban vagyunk kisebb autójavító szervizekkel, köztük a váciakkal.
- És a nagy állami alkatrészkereskedőkkel?
- Ők nem tartanak igényt a mi termékeinkre.
- Tudnak egyáltalán róluk?
- Persze hogy tudnak, levélben jelentkeztünk náluk.
- És?
- Nincs és, itt tart ma is a kapcsolatunk.

 

Ám ami nem jó a honi kereskedőknek, az még jó lehet a külhoninak. Aki nem átall utánamenni az üzletnek – mert hogy abból él -, felkutatni a beszerzési forrásokat. Mint az az autófelszerelésekkel, kiegészítőkkel foglalkozó osztrák kereskedő, aki egy kocsin meglátva a Polux aerodinamikai idomokat, keresett meg a szakcsoport ajánlatával.
- Hogyan ütötték nyélbe az ütletet?
- Az Ofotért Vállalat közreműködésével. A megállapodás szerint ezer Lada Samarához 4 részes garnitúrát szállítunk, továbbá spoilereket Mercedesekhez, sárvédő szélesítőket Lada Nivákhoz, 4 részes garnitúrákat Opel GSI-khez és Kadettekhez, 8 részes garnitúrát Seat Ibizához. A megrendelést az után kaptuk, hogy a nyugat-európai TÜV (Műszaki Ellenőrző Testület) vizsgálatain megfeleltek a mintadarabok. A tesztek kiterjedtek többek között az illesztési pontosságra, a tűzpróbára, a gyúlékonyságra, a szilánkmentességre, az elemekkel felszerelt autók vezetés közbeni viselkedésére. Mindent egybevetve: az idomokat az európai nomráknak megfelelő minőségűnek találták.

 

Én ugyan nem vagyok híve az autó feldíszítésének, azt azért elismerem, hogy ízlésesen is „felöltöztethető” egy kocsi vagy motorkerékpár.
- Kik költenek ilyesmire szívesen?
- Főképp fiatalok, akik a számukra elérhető öreg járműveket – főleg a régi Zsigulikat – így próbálják meg kicsit „felhozni”. Ez egyként ízlés dolga, nem kor vagy nem ügye. Van 70 éves vevőnk is, aki a sportos megjelenésű kocsit szereti. A Merkur telepről az első útja hozzánk vezetett. Több versenyző járművéhez is van némi közünk. Kiss Dezsőnek két verseny között terveztünk és csináltunk új karosszéria elemeket, Harmati Árpád motorját, Harkányi kocsiját is részben a mi idomainkkal öltöztették fel.
- Miből áll még a válsztékuk?
- Aerodinamikai idomokat minden szocialista országban gyártott kocsira készítünk, ezekből állandóan van raktárkészletünk is. A nálunk leggyakoribb nyugati kocsitípusokat is fel tudjuk öltöztetni. Sablonok vannak, raktárkészlet azonban nincs, a Mercedest és a BMW-t kivéve.
- Milyen karosszériaelemeket tudnak készíteni?
- Bármilyet, amire igény van. Akár egyetlen darabra is vállalkozunk, csak ilyenkor drágábban, mert a sablonkészítés költségét is vállalnia kell a megrendelőnek. A legnagyobb igény a gyakran hiánycikknek számító Dacia és Lada lökhárítóra van. Sokan fordulnak hozzánk a nyugati gyártmányú gépkocsik tulajdonosai közül, legtöbben sárvédőket, lökhárítókat keresnek. És nemcsak azért, mert ezek nehezen szerezhetők be külföldről, hanem azért is, mert nálunk az eredeti árának körülbelül a harmadáért juthatnak hozzá.
- Fel is szerelik, vagy csak eladják ezeket az idomokat?
- Ahogy kérik; mi szívesebben vesszük, ha a szerelést is ránk bízzák.

 

- Biztosan vannak nevezetesebb munkáik…
- Vannak bizony, kettőt említenék is. Az egyik egy Ford Sierra homlokfala volt. Ez állított bennünket eddig a legbonyolultabb feladat elé – de megoldottuk. A másik az emelt Dacia csomagtér tető, ezen több hónapig dolgoztunk. Elég nehéz volt mindent összehozni, például hogy az új elem harmonikusan belesimuljon a karosszéria vonalvezetésébe, ugyanakkor ne ázzon be, pontosan zárjon. Végül is 115 literrel sikerült megnövelni a csomagteret, ez azt jelenti, hogy 6 bőrönd fér bele állítva.
- Hogyan foglalt állást a Közlekedési Minisztérium? Átalakításnak minősül-e, és így vizsgaköteles-e így a kocsi, vagy sem?
- Még nem tudjuk…
- Milyen terveik vannak a jövőre?
- Minél előbb szeretnénk létrehozni egy stúdiót, ahol új, praktikus dolgokat találhatnánk ki, formatervező, mérnök közreműködésével. Már most dolgozunk a Lada 1200-as új homlokfalán és lökhárítóján, a Dacia kombi hátsó ablaka fölé szerelhető, porosodást csökkentő légterelőn. Dédelgetett álmunk a nosztalgia autó és a fiataloknak egy buggy. Természetesen szocialista országból beszerezhető alvázra képzeltük el a karosszériájukat. Mindkettő divatos külföldön, úgy látjuk, nálunk is lenne rá igény.

 

Bizonyára így van. Csak nehogy úgy járjanak álmaikkal is, mint némely megvalósított újdonságukkal: megcsinálni még csak-csak. De engedélyeztetni…

Zsitva Katalin
L. Szabó László felvételei

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
A ruha is teszi…

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/18-as számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Vezettük: Renault Twingo, Ford Focus, Audi TT és TTS, Volkswagen Golf GTE
  • Bemutató:A Párizsi Autószalon újdonságai
  • Teszt: Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i, Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG, BMW R nineT
  • Tuning: BMW E36 318tds Touring
  • Tanácsdó: A futómű karbantartása, Lemezjavítás, műszerfali burkolat módosítása

Időjárás

Budapest

közepesen felhős
22 °C
8 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?