A nemzetközi autósköröknek nagy eseménye van: A Demokratikus Német Köztársaság területén lévő Eisenachban, ahol a háború előtt a világhírű BMW-kocsik készültek, a szovjet vezetés alatt álló gyár megkezdte új típusának – a BMW 340-nek gyártását. A hír annál érdekesebb, mert a BMW 340-nek meglepően olcsó áron kerül piacra egy magas színvonalon álló, legmodernebb személykocsi-típus, amely komoly konkurrenciát jelent az angolszász és az olasz gépkocsiiparnak nemcsak a kontinensen, hanem tengerentúl is – elsősorban Délamerikában és a Britbirodalom piacain.

Ez a szovjet BMW, amely 340-es típusjelzéssel kerül piacra. A rendkívül olcsó exportár ellenére az új modell kivitele elsőrangú és kiváló menetsajátosságokkal rendelkezik. Érdekesek az újszerű hűtőrácskiképzés, a sárhányókba süllyesztett fényszórók és a hátsó kerekeket mélyen fedő sárvédők. A BMW 340 120 km/ó feletti legmagasabb sebességet ér el

Legkorszerűbb gyári berendezés
Az új BMW-típust a szovjet tulajdonba átment eisenachi gyártelepen készítik. A forgalombahozatalról és az exportról a szovjet Technoexport kereskedelmi szervezet gondoskodik. A nemzetközi autóipar szakemberei az elmult napokban engedélyt kaptak a gyár megtekintésére. A szakértők a legnagyobb csodálat és elismerés hangján nyilatkoztak az újjáépített eisenachi gyár pompás, korszerű felszereléséről és érdeklődéssel vették tudomásul a szovjet és német mérnökök magyarázatait, amelyekből megtudták, hogy a régi BMW-gyár elhasznált, kiöregedett gépeit a legjobb minőségű, vadonatúj szerszámgépekkel helyettesítették s az új 340-es jelű típusból máris havi 200 darab készül. Az új modell árát rendkívül alacsonyan – mindössze 790 dollárban állapították meg.

A szovjet konstruktőrök a régi német BMW-gyár szakembereivel sorosan együttműködve alkották meg az immár sorozatban készülő új BMW 340-est. Az egyik érdekes újítás, a „kormánykapcsoló”, képünkön jól látható. A szerelékfal felszerelése gazdag és fényűző

A profitmentes gyártás titka
Az alacsony ár természetesen nem megy a minőség rovására, amint arról a BMW-gyár meglátogatása alkalmával az autószakembereknek módjuk volt meggyőződni. Titka csipán a Szovjetunióban már évtizedek óta bevezetett szocialista tervgazdálkodásban és a nagytőke profitéhségének kikapcsolásában rejlik. Az új minőségi BMW-kocsikat forgalomba hozó szovjet Technoexport minden drágító, közbeeső láncszem nélkül, maga irányítja az exportot, a befolyó jövedelem pedig nem „pénzeszsákokat” hízlal, hiszen az üzemét újból megkezdő BMW-gyár, a többi szovjet gyárhoz hasonlóan, az államé – vagyis a népé.

A szovjet mérnökök az új, 340-es típusú BMW-személykocsiról a következő adatokat hozták nyilvánosságra:
A kocsi hathengeres, függőszelepes motorja 2 l űrtartalmú. A két esőáramú porlasztóval felszerelt motor 3750 percenkénti fordulatnál 55 tényleges féklőerőt teljesít. A normális fordulatszám – 80 km/óra sebesség mellett – 3000 percenként. A könnyűfémből készült dugattyúk acélbetétekkel rendelkeznek.
A BMW 340 teljesen acélból készült, hegesztett kocsiszekrénye önhordó típusú, zörejmentes, merev és igen könnyű konstrukció.
A kocsiszekrény emlékeztet a jólismert BMW-formára, de a hűtőrács-kiképzés teljesen új és a fényszórók, a régi 3.5 literes típushoz hasonlóan, a sárvédőkbe vannak beépítve. Új a hátulról előre nyitható motorfedő, amely a hűtőráccsal együtt könnyen eltávolítható. Másik érdekes újítás, hogy a kocsi ajtajainak bezárásával egyidejűleg a motorfedő is lezárul.
A négysebességes váltómű kapcsolására a kormányrúdon elhelyezett váltókar szolgál. A szerelékfal mintaszerűen felszerelt s a kesztyűtartó fedőlemezébe időórát helyeztek el.
A felfüggesztés elöl független, félelliptikus keresztrúgóval, vezérlőkarral és kettősműködésű hidraulikus lökhárítókkal. A merev hátsóhidat torziós rúgók kötik össze a hátsókerekekkel, a a lengéscsillapításra itt is olajlökhárítók szolgálnak. Az alváz valamennyi kenést igénylő helye központi olajozásban részesül.
A könnyen és biztonságosan kezelhető volán a baloldalon foglal helyet. Csigaorsó és fogasrúd rendszerű kereszt- és hosszirányban állítható. A kocsi fordulókörének sugara 6,1 m.
A két csuklóval ellátott kardántengely harántfogazású kúp- és tányérkerék útján hajtja meg a kiegyenlítőművet. Az áttétel aránya: 4.55:1. A hűtés zárt, kényszerkörfolyós rendszerű, centrifugális vízszivattyúval. A hűtőrendszer űrtartalma 7 l.
Az esőáramú porlasztóknak mechanikus meghajtású membrán (AC) szivattyú szállítja az üzemanyagot a kocsi hátsó részében elhelyezett 60 l-es tankból.
A BMW 340 ötüléses, négyajtós limuzin-karosszériás típusai háromféle színben kerülnek piacra. A kocsi teljesítményadatai a következők: Max. sebesség kb.: 120 km/ó. Tartós autóműút-sebesség: 112 km/ó. Gyorsítás 21 km-ről 105 km/ó sebességre 44 mp alatt. Fogyasztás 80 km-es utazósebesség mellett: 9,41 l. 100 km-re (!).
Egyéb műszaki adatok: A komplett kocsi súlya (üzemanyag nélkül): kb. 1200 kg. Keréktáv: 287 cm, nyomtáv: 140, ill. 130 cm.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!