A Lengyel Újságírók Szövetségének meghívására öt személygépkocsival utaztunk a lublini Autóklubhoz, hogy részt vegyünk a Poronin 77 II. Nemzetközi Újságíró Rallye-n. A verseny nevét viselő Poronin tátrai kisközség Zakopane alatt, ahol Lenin 1912-14 között többször is tartózkodott. Emlékét akkori háza, a mai kis múzeum őrzi.

Útvonalunkon – Lublin-Sanok-Krosna-Nowy Sacz – volt alkalmunk több ipari létesítményt megtekinteni. Végigjártuk a POLMOZBYT (a lublini Merkur) telepét, a krosnói lengéscsillapító-gyárat, és a sanoki autóbuszüzemet is megismerhettük. Sanokon láttuk a buszok karosszéria-fürdőjét, ahol meg is jegyeztük, hogy vajon hány kis Polski férne el egyszerre a hatalmas medencében? Vezérigazgatói engedély és a verseny után indulhattunk Bielsko-Bialába, az óriásgyárba.

A végső simítás után a gondosan „becsomagolt” kiskocsik az elszállításra várnak A végső simítás után a gondosan „becsomagolt” kiskocsik az elszállításra várnak

Fabryka Samochodow Malolitrazowych – magyarul annyit jelent: Kisköbcentis Autók Gyára, hogy még pontosabbak legyünk: a „kevésliteresek” gyára. Az ember itthon azt gondolná, egy magánműhelyben is elő lehetne állítani egy ilyen kisautót, ezért lepett meg bennünket a hatalmas területen fekvő gyár. Bielsko-Bialában a vonat is keresztülhalad a gyáron. A munkások a gyári megállóban máris az üzemben vannak. Itt gyártják a motorokat. Tychyben készülnek a karosszériák, és itt van a végszerelde is. Természetesen a két nagy anyavállalaton kívül a végszerelde máshonnan is kap alkatrészeket. Az ablaktörlők, gyújtáselosztók, zárak és feszültségszabályozók Magyarországon, a Bakony Művekben készülnek. Elismeréssel szóltak gyártóikról a lengyel barátaink.

A 650-es motorok

Alig öt év alatt nemcsak termelékenységben, hanem fejlesztésben is nagyot léptek a lengyel autóipar dolgozói, mérnökei. Az új motor teljesítménye három lóerővel nagyobb a korábbi típusnál. Míg a 600-as 4800 fordulatnál adta maximális teljesítményét, az új motort ezt 4500-nál eléri. Gazdaságosabb, 3000-es fordulatnál biztosítja a maximális forgatónyomatékot is, míg a korábbi típus ugyanezt 3400-nál nyújtotta. Természetesen a nagyobb teljesítmény biztosításához meg kellett változtatni a motor néhány alkatrészét is. Más lett a hengerfej belső kiképzése, a robbanótér, változott a furat-löket, az ehhez kapcsolódó dugattyú. Megváltoztatták a szívótorok méreteit és a szívószelep átmérőjét. A rugalmasabb, gyorsulékonyabb motor módosított porlasztót kapott. Ékessége az új motornak az 500 W-os generátor is.

A régiek és a legújabbak testvéri közelségben A régiek és a legújabbak testvéri közelségben

Miért változtattak? Jogos a kérdés, hisz mindössze négy éve, 1973-van vették át az olasz autóipartól e típus gyártását. A kapcsolat, a kísérletezés azóta is élő, folyamatos. A Fiat-cég 1985-ig minden technológiai változást átad a lengyel autóiparnak. A kooperációban olasz mérnökök vezetésével jelenleg is mintegy négyszázan dolgoznak a kiskocsik fejlesztési programján, amelynek eredménye – rövid várakozás után – a sorozatban gyártáson levő 650-esek különböző típusai. A lengyel gyár belső hírei szerint hamarosan megjelenik egy sportos kivitelű 680-as kiskocsi, amely még korszerűbb menettulajdonságokkal rendelkezik majd. A következő évben, 1978-ban Bielsko-Bialában már csak 20 százalékban gyártanak 600-as motorokat, 1979-től már csak 650-esek kerülnek le a szalagról.

Új típusok – Tychyben

Negyven kilométerrel északabbra fekszik Tychy mellett a teljesen új, modern karosszériagyár. Hatalmas parkolójában több száz gépkocsi – sok-sok 126-ossal, mert a gyár dolgozói könnyebben hozzájuthatnak akár az új típusokhoz is. A különböző országok más-más igényekkel lépnek fel, és ehhez alkalmazkodnia kell a gyárnak is. Ezért lett több típusa az egyszerű „öltözetű” 126-osnak, amelyek az alábbi sorrendben tartalmazzák elődeik kényelmi és forgalombiztonsági berendezéseit. A típusok után csak a plusz-szerelvényeket említjük.

126p – 650: háromállásos világítás-kapcsoló, kétállásos belső világítás, bal oldali irattartó-polc, elöl sármentő gumik, több belső kényelmet szolgáló módosítás, jobb hangszigetelés.

126p – 650 L LUX: módosított műszerfal, megnövelt fékfelület 14 százalékkal jobb fékhatás, kormányzáras gyújtáskapcsoló, kézifék és fékfolyadék-visszajelző, vészjelző berendezés, nagy választékú kárpitozás.

126p – 650 S Speciál: ruhaakasztó-fogas, fényvédő sáv a szélvédőn, fűtőszálas hátsó szélvédő, állítható, dönthető ülések és háromfokozatú ablaktörlőmotor.

126p – 650 K Komfort: összkomfortosabb belső tere miatt a Personal nevet is viseli, bár prospektusán ez nem szerepel az oldalt fekete ütközőcsíkokkal ellátott kocsi többi adata közt. Nyitható hátsó oldalablak, sportosított ülések és kormány, automata biztonsági öv, panorámás visszapillantó tükör, műanyag borítású lökhárítók, az ajtókon ütközőgumik, újabb belső polc, sportos dísztárcsa.

126p – 650/1 Hycomat: ebben a típusban minden kényelmi és vezetési berendezést a rokkant ember vezetéstechnikájához alkalmaztak. Kézi mozgatású a kuplung, a gázadagolás és a fékezés. Sebességváltója is egyszerű, félig automatikus. Belül fogódzkodókat szereltek és helyet biztosítottak az összecsukható rokkant-széknek, vagy kocsinak is.

Az egyre több kényelmi és vezetésbiztonsági berendezésekkel ellátott kiskocsi most már nemcsak kis fogyasztása miatt lesz közkedvelt, hanem sportosított kiviteléért is. Az új 650-esekkel nemcsak városi, hanem egyre inkább távolsági utazásra is alkalmasak lesznek. Hogy mikor kerülnek az itt felsorolt típusokból a mi Merkur telepeinkre is, az elsősorban lengyel barátainktól függ. Arról még látogatásunk során meggyőződtünk, hogy a két gyáróriásban a 30 ezer, zömmel fiatal lengyel munkás már 1977-ben is többet gyártott a tervezettnél.

Az „elefántfülek” révén még jobb az utastér belső szellőzése Az „elefántfülek” révén még jobb az utastér belső szellőzése

Zelman Ferenc
A szerző felvételei

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!