A zöldelő felsőgödi lapály tavaszi leheletét hozza a reggeli hűvös szél. De azok a piros karszalagos férfiak, akik fázósan húzzák össze magukon új esőkabátjukat, ezt észre sem veszik. A csoportjukhoz tartozó rendőrőrmester elvtárssal együtt az utat figyelik. Amikor Pest felől feltűnik egy teherautó, az őrmester kiáll az útra: magasbalendül a piros-fehér tárcsa és az FB-753 rendszámú kocsi már az út padkáján dorombol.
– Jó reggelt! – köszön be az egyik karszalagos a gépkocsi nyitott ajtaján. Majd barátságosan hozzáteszi: – Közúti ellenőrzésre felmutatni a menetokmányokat.
És Mezei József gépkocsivezető szolgálatkészen adja át a kívánt papírokat a közúti ellenőrnek s a jogosítványt a rendőrőrmesternek. Amíg a Vácra irányított alumíniumtömbökkel jól terhelt kocsi okmányainak vizsgálata folyik, addig a gépkocsi műszaki ellenőrzésével is végez a rendőr elvtárs.
– Köszönjük szépen, minden rendben van! – búcsúzik udvariasan a közúti ellenőr.

*

Május 8-án így indult meg a Közlekedésügyi Minisztérium újonnan életrehívott Közúti Ellenőrző Osztályának gyakorlati munkája. A gépkocsik ezrei futnak kihasználatlanul, vagy a célnak nem megfelelő terheléssel, esetleg az idevonatkozó rendeleteket kijátszva és az általuk így haszontalanul „elfüstölt” üzem- és kenőanyag, valamint egyéb elhasznált műszaki anyagok árából új betonutakat, garázsokat, gépkocsikat lehetne építeni. Tudva tudja ezt mindenki. És mégis akadnak még a gépkocsivezetők vagy vállalati igazgatók között, akik ezt nem akarják tudomásulvenni.

Itt van például a veszprémi MÁVAUT (43. AKÖV) esete. FA-358 rendszámú Klöckner Deutz 3 tonnás kocsijukhoz Veszprém megye területére és Budapest-Veszprém útvonalra szóló körzeti igazolványt kaptak. Most pedig, mint az ellenőrzés során kiderül, a kocsi átlépte a körzethatárt és mindössze egy rossz Diesel-adagolóval igyekszik üresen Vácra. Ha már múlathatatlan volt ez a váci út, (állítólag ott javítják az adagolót), milyen jól elvihette volna magával az előtte robogó alumíniumszállítmány. Ehhez pedig nem is kellett volna mást csinálniok, csak betelefonálni a központi menetirányítóba, ahonnan kapott volna fuvart Vácra. (Csak úgy mellékesen említjük meg, hogy Vác felé óránként indul a budapesti Mávaut autóbusza. Egy-két adagolót így is el lehet juttatni – még a veszprémi Mávautnak is…)

Egy Dodge Weapon közeledik észak felől. Az ellenőrzés alkalmával elmondja az FA-189 rendszámú gépkocsi vezetője, hogy az Erdőgazdasági Szállítási Vállalat váci kirendeltségétől rezsi-menetlevéllel Pestre megy egy személyért. De elmulasztottak jelentkezni a menetirányítónál fuvarért (nem volt kihasználatlansági igazolványuk) és mindezen túl: átlépték az engedélyezett 30 km-es körzethatárt is.

Meg itt van a Máv Hídépítő ÜV. FM-242 rendszámú 3 1/2 tonnás Csepelje, amely a 4215/42. számú rendelet alapján, a vállalatvezető által – felelősségének teljes tudatában – kiállított és aláírt nyilatkozattal „felszerelve” Szobra igyekezett – üresen, hogy onnan sport- és üdülőberendezéseket szállítson Fonyód-Bélatelepre.
Mi van ezen észrevennivaló?
Sok. Ugyanis a fenti rendeletet azért hozták, hogy ha a gyár, a vállalat folyamatos termelését valamilyen anyag- vagy áruhiány, esetleg egyéb súlyos anyagi kár veszélyeztetné, az igazgató felelősségének tudatában aláírhatja a nyilatkozatot és ezzel a kocsi átlépheti a körzethatárt. Ki hallott már olyan esetet, hogy például röplabdaháló és éjjeliszekrény nélkülözhetetlen lenne a vasúti hídépítéshez?

A rendelet ilyesfajta kijátszása nem elszigetelt jelenség. A Kereskedelmi Tervező Iroda körülbelül 1/2 köbméter faanyagot, 2 köteg nádat, 100 kiló gipszet, 150 tetőfedő palát, 1 keverő- és 2 hordóládát szállított a Budapesti Élelmiszerszállító Vállalat kocsiján a balatonvilágosi üdülő tatarozásához. Mondanunk sem kell, hogy mindehhez a KTI vezetője adott a fentihez hasonló nyilatkozatot. (ez az eset az érdi ellenőrzésnél derült ki. Vajon a többi helyen hány ilyen vagy ehhez hasonló eset fordult elő?) Hogyan szállítsák hát a vállalatok – körzethatáron túl – az ilyen árukat? Vonaton…hajón…De a Tefu sem rossz megoldás.

Rövid számolás után kiderül: alig 2 óra alatt csupán e két helyen – Felsőgödön és Érden – közel 100 gépkocsit ellenőriztek, és ezeknek hozzávetőleg 75 %-ánál vettek fel jegyzőkönyvet a közúti ellenőrök valami szabálytalanságért.
– Százezer forintok mennek így veszendőbe – mondja Maros József, az osztály megszervezője és ideiglenes vezetője. – Ezt a közúti ellenőrzést a Belügyminisztériummal karöltve végezzük: minden alkalommal egy-egy rendőr elvtárs is velünk tart, aki a járművet és az okmányokat a KRESZ előírásai szerint vizsgálja felül. Bizonyosra vesszük, hogy a szállításai szakma dolgozói felismerik a közúti ellenőrzés fontosságát, és az eddiginél nagyobb körültekintéssel kárnak el a nehéz és felelősségteljes munkájuknál. Ebben az igyekezetükben számíthatnak a Közúti Ellenőrző Osztály támogatására.

Rózsa György

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Hozzászólások