Talán nem érdektelen e téma bevezetésekor ismét emlékeztetni arra, hogy a hazai gépjárműparkot ért korróziós kár ma már évente az 5 milliárd forintot is meghaladja. Éppen ezért, aligha vitatható, hogy minden eddiginél céltudatosabb és lelkiismeretesebb munkát igényel a korróziós károk megelőzésére, mérséklésére irányuló törekvés. Ám, valljuk meg őszintén, saját autónk körül is többnyire elhanyagolhatónak, mindenesetre elodázhatónak tekintjük a karosszéria lakkrétegén a – jóllehet, a fémlemezig hatoló – tűszúrásnyi kőfelverődés okozta sebeket, az olyan apró hibákat, amelyek szinte alig látszanak. Pedig a „romlás virágai” később – a sózott latyak agresszív támadásának elgyorsuló hatására akár már tavaszra – sokkal nagyobb, nehezebben és drágábban javítható (az épnek tűnő lakkréteg alatt is tovább terjedő) korróziós lemezfekélyekké alakulnak. Éppen ezért is (a korszerű alváz- és üregvédelem mellett) szeretnénk újra és újra felhívni a figyelmet arra, hogy mi is talán időben elejét vehetjük annak, hogy az ilyen, most még figyelemre sem érdemesített apró hibákból nem is olyan sokára még nagyobb és drágábban megváltható baj keletkezzen. Meggyőződhettünk róla, hogy például az Azur Vállalat égisze alatt kijelölt szaküzletek viszonylag gazdag választékot kínálnak a zömmel hazai, a legjobb külföldi termékekkel egyenértékűnek ismert és elismert autóápolási kellékekből.

Ebben az akcióprogramban – a többiek között – minden bizonnyal meghatározó szerepet vállalat és teljesít a szegedi Medikémia Szövetkezet, a Tiszai Vegyi Kombinát, valamint a budapesti Budalakk gyár is, amely ez idő szerint a legnagyobb mennyiségben és választékban kínálja elsősorban az Azur Vállalat és más szaküzletek polcain – szakembereik segítő közreműködésével – a nélkülözhetetlen autóápolási és korrózióvédő termékeket, festékeket. Így például az autó mosásakor elengedhetetlenül szükséges samponokat, polírozó anyagokat, kátrányoldókat a motor, az üveg, a kárpit, a krómozott felületek tisztításához. És egyáltalán az autó, s legapróbb tartozékai karbantartására, korrózióvédelmére, sőt, különösen a hideg idő beköszöntével, az autó megbízható üzemét, a közlekedésbiztonságot egyaránt szolgáló cikkeket ajánljuk most a „hidegebb napokra” is mindenki megkülönböztetett figyelmébe.

Autónk karbantartására természetesen nemcsak a korrózió elleni védekezés miatt van szükség. Döntő fontossága van abban is, hogy a kocsink minél tovább tartson és mindaddig szép is legyen. Hiába készítik el gondosan egyszer a jó alvázbevonatot vagy a ragyogó szépségű lakkot, ha nem ápoljuk őket: hamar szembetaláljuk magunkat a korrózió intő előjeleivel.

A karosszériát borító lakréteg rendkívül vékony. Alig éri el a milliméter tizedrészét. A lakkot viszont ápolni kell, hogy minél hosszabb ideig ékesítse töretlen fényével a kocsit. És azért is, hogy megvédje autónkat a rozsdásodástól. Tulajdonképpen ez a lakkbevonat legfontosabb feladata. Az autónak ugyanis élettartama során súlyos megpróbáltatásokat kell kiállnia. A tűző nyári napon néha 50 °C-ra is felmelegszik. De állnia kell a hóviharokat, a dermesztő fagyot, jégesőt, sőt az utak síkosságát kivédeni hivatott sózott homok és egyéb vegyszerek romboló hatásait is.

A samponos mosás után a korrózióvédelem tulajdonképpen az ilyen, szemmel alig felfedezhető sérülések gyógyításával kezdődik – a későbbi, még nagy baj megelőzése érdekében A samponos mosás után a korrózióvédelem tulajdonképpen az ilyen, szemmel alig felfedezhető sérülések gyógyításával kezdődik – a későbbi, még nagy baj megelőzése érdekében

A lakkozás egyik legnagyobb ellensége a víz (a szakszerű autómosás természetesen más lapra tartozik), abban az esetben, ha valamilyen módon állandó hatást tud kifejteni a lakkfelületre. Ilyenkor a lakkfelület formálisan duzzadni kezd. Ha a duzzadás hosszabb ideig tart, akkor kisebb víznyomok bejuthatnak a lakkfelület alá, és a lakkhártya alatt megkezdődik a rozsdásodás. Ez a folyamat kezdetben szemmel is látható. Nagyon kell tehát óvakodni ettől, mert éppen a vízzel lopakodnak be a lakk alá a „romlás virágai”, a rombolás első csírái. Ha pedig a rozsdásodás már bekövetkezett, akkor a lakkhártyának erősen ki kell tágulnia, hogy a mind jobban terebélyesedő rozsdának teret adjon. A lakkfelületen kis dudor képződik, ami végül is felszakad. A rombolás képe még így is kicsi: alig gombostűfejnyi. Ha a sérült, megtámadott pontot gondosan nem „vágjuk” körül, s nem vonjuk be rozsdaátalakító védőréteggel, akkor már akadálytalanul juthat a fröccs és az esővíz – vagy akár a levegő nedvessége – a lakk és a lemez közé. Ezen túlmenően a lakkfelület – védőhártya hiányában – tovább kezd ridegedni a napsugár és az eső hatására. A lágyítók és az elpárolgás következtében lakkzsugorodások, hajszálrepedések keletkeznek. Innen már csak egy lépés vezet ahhoz, hogy a lakkrészek elkezdenek leválni, lepattogzani. Ezt a folyamatot természetesen a szálló porban meglévő durva szemcsék is elősegítik, amelyek a menet közben keletkező levegőáram hatására és a kerekek által felcsapódva, többé-kevésbé erős karcolásokat hagynak a felületen.

Ez lenne talán autónk karbantartásának ideális gyakorlata. De az is igaz: Magad uram, ha szolgád nincsen... Ez lenne talán autónk karbantartásának ideális gyakorlata. De az is igaz: Magad uram, ha szolgád nincsen…

A lakk másik – jóllehet a víznél kisebb – ellensége a levegő oxigénjével együttes hatást kifejtő napfény ibolyántúli sugárzása. Ahogyan az ember bőre az intenzív napfény hatására érdes lesz és gyulladásba jön, pontosan úgy színeződnek el az autó lakkrétegében levő festékpigmentek is. Ehhez hozzájön még az is, hogy a lakkban levő lágyító komponens is elpárolog, amely a lakkot átlagos körülmények között rugalmassá teszi. A lakk tehát színét veszti, tompa fényű lesz és tovább krétásodik. Az ilyen érdessé vált, krétásodott lakkréteget természetesen már semmilyen csodaszerrel nem tudjuk újjá és széppé varázsolni: az egész karosszériát újra kell festeni, lakkozni.

Tehát, a korróziós sebek szakszerű orvoslása után, hogyan ápoljuk a kocsit? Nos, érdemes megszívlelni: először vízzel, aztán samponnal. ÉS ezt követően jöhet a sokféle autóápolási cikk.

(almássy)

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!