A nemrég bemutatott Herkulesfürdői emlék című filmben, mint azt az Autó-Motor sok olvasója is láthatta, egy öreg gépkocsi is szerepel. A cselekmény során a kocsi szakadékba zuhant és összetört…

Filmbeli jelenet a havas mélységbe zuhanó autóról Filmbeli jelenet a havas mélységbe zuhanó autóról

Az öreg járgányt én adtam kölcsön a filmgyárnak. A bemutató óta naponta kapom a szemrehányást ismerőseimtől, hogy miért adtam – az amúgy is kis számú magyar veteránautó-állományból – az autót olyan filmhez amelyben azt megsemmisül. Szeretnék minden öreg autót szerető olvasót megnyugtatni, hogy a tragikus jelenet közben pótolhatatlan alkatrész nem sérült meg. Nem vagyok felhatalmazva kulisszatitkok elárulására, de tény, hogy bár az igazi karosszéria zuhant le, mindent megtettünk a kár csökkentéséért.

A Praga Alfa típusú autó egyébként nem sokkal az első világháború után készült a Českomoravská Kolben Danek prágai cégnél, vízhűtéses, négyhengeres, 1328 cm3-es, 62 X 110 mm furat-löketű 20 LE-s, 2200 fordulatú motorral. Az eredetileg nyitott phaeton (oldalablak nélküli vászontetős túrakocsi) karosszériára az első tulajdonos, Szeidl Salamon felvidéki marhakereskedő zárt, de leszerelhető tetőt építtetett (korabeli elnevezése „kombiné tető”).

Erről a képről láthatjuk, milyen az eredetinek megfelelő állapotban az 1926-os születésű Praga Erről a képről láthatjuk, milyen az eredetinek megfelelő állapotban az 1926-os születésű Praga

Ezzel az átalakítással került 1939-ben az érsekújvári Ensel-Réső fuvarozó vállalkozó család birtokába. A második világháború alatt – már akkor is idős korára való tekintettel – nem vonultatták be, de mint a környék egyetlen polgári használatú gépjárműve, derekasan dolgozott. Az átvonuló front eseményei közben megrongálták, és ezért 1946-ban – hála a tulajdonos ragaszkodásának – már csak teherautón tudta az Érsekújvár-Környe utat megtenni. Itt egy düledező fészerben szőlővel benőve állt 20 éven keresztül. 1975-ben került hozzám és elkezdtem a renoválását. A felújítás határidejét módosította a filmbeli „kaland”, de végül is hasznára vált a kocsi restaurálásának. Ezt csak az érti meg igazán, aki próbált már két kisgyerek mellett egy öreg autót talpra állítani.

A restaurálás kezdetekor A restaurálás kezdetekor

Nálam még öt régi kocsi és három régi motorkerékpár vár javításra. (Az utóbbi adatokat bizonyára nem hencegésnek, hanem örvendetes ténynek könyvelik el.) Remélem, belátható időn belül be tudom majd mutatni az Autó-Motorban és veteránautó-találkozón is az újjászületett öreg Pragát, meg a többieket.

Révy László

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!