A Hyundai Veloster annyira új típus, hogy még igazán rá se csodálkozott az ember: összevissza vannak ajtók a karosszériáján. Becenevet se aggatott még rá az utca népe, kíváncsian várjuk, mit csapnak majd hozzá a mifelénk Hunyadinak nevezett márkanévhez. A Velorex esetén nem kellett ennyit gondolkodni, a bőregér már régóta összekapcsolódott a cseh háromkerekűvel.

Miért eresztettük egymásnak a két, meglehetősen különböző járművet? Egyrészt hasonló a nevük, másrészt mindkettő elég különleges szerkezet. A csehek a második világháborút követően kezdték el gyártani azt a fémvázat, amely kívül egy bőr borítást, belül meg rengeteg pedált és kart kapott. Ez utóbbitól azonban nem hagyták magukat félrevezetni a párt illetékesek, és úgy határoztak, rokkantaknak adják az autókat.

Hat henger és 155 lóerő - nem egyenlő elosztásban Hat henger és 155 lóerő – nem egyenlő elosztásban

Az már más kérdés, hogy a négy egészséges végtag nem minden esetben elég ahhoz, hogy tökéletesen uraljuk a járművet, arról ne is beszélve, hogy már a beszállás is fejlett akrobatikus képességeket igényel. Egyfelől kicsi az ajtónyílás, másrészt a nagy átmérőjű kormánykerék és az ülés között meglehetősen szűk a hely. Ilyesmivel a Hyundaiban nem kell törődni, egyedül az alacsonyan lévő tető tud maradandó, vagy legalábbis emlékezetes sérülést okozni. Apró figyelmességként meghagyták a bal oldalról hátra történő beszállás lehetőségét is, az előredöntött támla és a szabadon lófráló övtartó műanyag kar közötti beszállás legalább akkora mutatvány, mint a Velorex vezetőülésében történő helyet foglalás.

Mi van a többivel?

Természetesen mi is tudjuk, hogy nem csak a Velorex készítői álmodoztak a száguldásról, meg a frizurát átrendező menetszélről. Az idő rövidsége miatt nem tudtunk Velosolex-et felhajtani, és legjobb tudomásunk szerint nincs (még) az országban Hennessey Velociraptor. Bár ennek a két járműnek az összehasonlítása is megérne legalább egy cikket…

Nem, a Hyundai nem véletlenül készítette a bal oldalon egy, a jobb oldalon két utastér-ajtóval ellátott autót. Jobb, ha a buliból hazafelé tartó részeg haverok a járdán fetrengenek kiszállás (és orra bukás) után, nem pedig az úttestnek a járművek közlekedésére fenntartott részén. Kicsit idealizált szereplőkkel még reklámfilmet is forgattak, amelyet aztán rövid úton be is tiltottak Hollandiában. Akit érdekel, rögtön itt, a bekezdés után meg is nézheti.

Hagyján, hogy a kezeléshez hat végtag kell, de a beszállás se hétköznapi mutatvány a Velorexbe Hagyján, hogy a kezeléshez hat végtag kell, de a beszállás se hétköznapi mutatvány a Velorexbe

Abban tehát nyugodtan megegyezhetünk, hogy se a Velorex, se a Veloster nem hétköznapi jármű. Van azonban egy közös vonásuk, a nevükben ott a sebességre utaló velo tag. Miközben istenigazából egyik autó se túlságosan gyors. A Hyundai Velosterrel természetesen jól lehet hasítani, de azért érezni: igazából csak a várhatóan jövőre érkező 1,6-os turbómotorral lesz majd az igazi a mutatvány. A Velorexek is formációban hasítottak a Millenáris-Velodrom tavaszi főpróbáján a magyar Nascar pályán – kicsit kicsi, kicsit szakadt, de azért mégis a minénk a Millenáris beton oválja – de ez senkit ne vezessen félre. A fémvázat borító marhabőr még az állat halála után is beleizzadt a mutatványba.

Egyik autó se normális Egyik autó se normális

Jó látni, hogy még mindig vannak olyan gyártók, amelyek hajlandóak a járt utat elhagyni a járatlanért. Még akkor is, ha ez most képletesen értendő, hiszen a képeken szereplő mindkét autónak szüksége van a műutakra ahhoz, hogy haladni tudjanak.

Ezúton is köszönjük az Oldrent Kft. cikkünk elkészítéséhez nyújtott segítségét.