A párizsban született Rudolf Christian Karl Diesel 1892. február 27-én adta be kérelmét a Császári Szabadalmi Hivatalba az „Új racionális hőerőgép” címmel, amiben a később általa elnevezett motorfajta leírását takarta. Ezt követően még másfél év telt el a működőképes prototípus beindításáig, amire 1893. augusztus 10-én került sor az Augsburgi gépgyárban. De nem csak a fejlesztés volt nehézkes, a kompressziógyújtású motor ötlete más konstruktőrök fejében is felmerült, és pereket indítottak. Csak ezek lezárultával, 1898-ban indult meg a licencek értékesítése az USA-ba és Svájcba.

1912-ben épült meg az első dízelmotoros tengerjáró hajó és mozdony, ami jelentős ugrás volt a motortípus terjedésében. II. Vilmos császár nem nézte jó szemmel a hadiipari szempontból kecsegtető erőforrás nemzetközi térhódítását az első világháború előtti időszakban, a pletykák szerint a konstruktőr 1913-as rejtélyes halála is ehhez köthető. Rudolf Diesel 1913 szeptember 29-én hajóra szállt, hogy az angol Harwich kikötőjébe utazzon, de már nem érkezett meg oda. Holttestét napokkal később találták meg, és a korabeli szokás szerint visszadobták a hullámok közé.

Az első dízelmotoros teherautót 1923-ban építették, az első sorozatgyártású dízelmotoros személyautó a Mercedes 260 D volt 1936-ban, de még több évtizedet kellett várni az áttörésre. A világ legnagyobb dízelmotorja a Wärtsilä-Sulzer RTA96-C, a kétütemű, 14 hengeres erőforrás 25 480 liter lökettérfogatú, csúcsteljesítménye 109 000 lóerő, maximális nyomatéka 7,6 millió Nm, és 102/perc fordulaton üzemel konténerszállító hajók gyomrában.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!