Hirdetés – Az autók és a karórák sok tekintetben azonosak. Mindkettő a technikai tudás, a design és a funkcionalitás ötvözete. Autót és karórát is sokan választanak úgy, hogy igazából sokkal szebb és drágább darabot vennének, ám beérik kevesebbel is – de azért hasonlítson vágyaik járművére vagy kronométerére.

Ha viszont sikerül összehozni évek, évtizedek munkájával, akkor éppen olyan büszkén és boldogan csatoljuk a csuklónkra a karóránkat, amilyen örömmel indítjuk be a motort.

Autót és karórát gyakorta együtt hirdetnek

A nevesebb autógyártók sokáig kifejezetten csak férfiaknak hirdették a karórákkal együtt az autókat. Ennek a fajta árukapcsolásnak több oka is volt, mindjárt rögtön az, hogy a felsőkategóriás autókat és márkás karórákat jellemzően tehetősebb férfiak szokták megvásárolni.

Manapság persze, a hölgyeket is egyre inkább megtalálják mind az autógyártók, mind az óramárkák és kifejezetten nőies járműveket és karórákat kínálnak – sokszor egyetlen reklámon belül. Mindez megszokott tehát – ám akadnak esetek, amikor nem árukapcsolás áll a háttérben.

Az autógyártók már száz éve megjelentek az órák piacán

Nem egyszer volt már példa arra, hogy egyes autómárkák karórákhoz is adták a nevüket (forrás: timestore.hu).

Az autógyártók valójában már a huszadik század elején felismerték, mekkora reklámereje lehet annak, ha a saját márkájukat közkedvelt és jól ismert óragyártókéval kötik össze – vagy éppen saját márkás karórákat kezdenek értékesíteni, hogy még inkább növeljék a márka iránti elkötelezettséget.

Az óragyártók számára is előnyös üzleti lépés volt, hogy egy-egy modellt valamelyik akkor már híres autómárka logójával, nevével ellátva dobják piacra. Az inkább a legnagyobbakra érvényes, mint például a Lamborghinire vagy a Porsche-ra, hogy saját tervezőik alkotják meg az óra teljes designját is.

Az árcímkék az egyes kollekciók esetében a néhány (tíz)ezer forinttól az „ezért már házat kapni” árkategóriáig terjednek.

A leghíresebb autómárkák órái

Ténylegesen előfordult ugyanis olyan, hogy egy-egy ilyen karóra nem kerül szélesebb kereskedelmi forgalomba.

A Bugatti például összeállt a luxus óragyártó Jacob & Co.-val és több mint egy évnyi tervezéssel megalkották a Bugatti Chiron Tourbillont, amiben egy működő, 16 hengeres motor-makett található. Az ára 280 000 dollár körül mozog, amiért azért a legtöbb országban már elég tekintélyes ingatlant lehet kapni.

Persze a Bugatti nincs egyedül az extrém sajátmárkás órák világában. Az Aston Martin például az 1920-as években lépett partnerségre a svájci Jaeger LeCoultre-rel, és az óragyártó különféle mutatóval ellátott műszereket (pl. sebességmérő) gyártott az Aston Martinokba.

Egészen 2005-ig kellett várni, hogy az első közös tervezésű karóra, az AMVOX 1 debütálhasson. Az ok a kettős évforduló volt, mert ekkor ünnepelte egyszerre a 40. születésnapját a Memovox Polaris és az Aston Martin DB5.

A Bentley a Continental GT-vel tért vissza a felsőkategóriás játékosok piacára és aligha elégedett volna meg egy „futotta még” óragyártóval, ezért a svájci Breitlinggel szövetkezett.

Az Audi, a BMW és Mercedes szintén megjelent a piacon márkázott és saját márkás karórákkal, sőt általában elmondhatjuk, hogy a legnépszerűbb autómárkák esetében aztán tényleg szélesre nyílik az olló az autó- és óramodellek terén egyaránt. Egy bizonyos: aki igazán elkötelezett a kedvenc autómárkája mellett, az meg fogja találni a tökéletesen hozzá illő karórát is.