A magyar állam ugyanis ősszel eleget tesz az Európai Unió felszólításának, s kihúzza a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvényből (Grt.) a passzust, amely eddig a futamokon lehetővé tette a dohánytermékek hirdetését.

 Az elmúlt hónapokban Magyarország – több más uniós állammal, például Olasz-, Cseh- és Németországgal együtt – számos megrovást kapott a dohányreklámok elégtelen tilalma miatt. Hazánkban összességében a cigarettareklámok szabályozása szigorúbb, mint amit az EU elvár, s a törvényben csak egyetlen olyan kitétel van, amelyet Brüsszelben nehezményeznek – mondta lapunknak Ábrahám Gergely, a GKM szóvivője.

A problémát az a passzus okozza, amely a gazdasági és közlekedési miniszter számára – az egészségügyi miniszter véleményének meghallgatásával – lehetőséget biztosít, hogy nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű esemény vonatkozásában a dohányreklám-tilalom alól felmentést adjon.

Hogy senkinek ne legyen kétsége afelől, hogy ez a paragrafus a Formula–1 miatt került be a szabályozásba, arról a törvény következő bekezdése gondoskodik, miszerint a felmentés csak olyan eseményre adható, amelyet első alkalommal 1990 előtt tartottak meg, és megrendezésére 2004. május 1-jét megelőzően kötöttek szerződést.

Ábrahám Gergely hozzátette, hogy az EU legutóbbi dorgálására hazánknak július 10-ig kellett választ adnia, ami meg is történt. A Grt.-t ősszel felülvizsgálják, s kihúzzák belőle az uniós szabályoknak ellentmondó passzust. A gazdasági és közlekedési miniszter az idei Formula–1-es futamra azonban megadta a felmentést.

Felmerülhet a kérdés, hogy miért kell nekünk az EU szabályaival szembemenni, s miért nem módosítjuk a törvényt azonnal. A válasz egyszerű: hazánknak ugyanis 2001-től 2006-ig van érvényes szerződése a Formula One Managementtel (FOM) a hazai nagydíj megrendezésére, s az 1999-ben kötött megállapodásban a magyar fél biztosította partnerét, hogy lehetnek dohányreklámok a Hungaroringen – mondta Orodán Sándor, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium szóvivője.

Az Európai Bizottság (EB) először 1998-ban hozott határozatot a dohányreklámok unión belüli teljes tilalmáról, 2006. december 31-ei határidővel. Két évvel az első döntést követően, 2000 októberében azonban az EB felülbírálta a határozatát, s az egészségügyért és fogyasztóvédelemért felelős főbiztos vezetésével úgy döntöttek, hogy előrébb hozzák a határidőt, s már 2005. július 31-től száműzik a cigireklámokat Európából.

Magyarországnak pedig ekkor már megvolt a szerződése a 2001–2006-os időszakra a Formula–1-es futamok rendezéséről, s mivel a megállapodás megszegése esetén komoly kártérítési kötelezettségre számíthatnánk, ezért úgy fest, az uniós megdorgálás a kisebbik rossz.

Problémát okozhat ugyanakkor, hogy az 1999-es szerződést öt plusz öt évre kötötték, azaz a FOM vezetőjének, Bernie Ecclestone-nak opciója volt a megállapodás meghosszabbítására 2011-ig, ezzel a Formula–1 ura élt is. Ez esetben elvileg a következő évi dohányreklám-tilalom is szerződésszegésnek számíthatna.

Orodán Sándor azonban úgy véli, hogy az EU-ban 1999 óta kialakult helyzet miatt Bernie Ecclestone felül fogja vizsgálni a korábbi megállapodást, s ahogy a többi uniós országban, hazánkban is lemond a cigarettareklámokról. Ugyanakkor a legrosszabb esetben – bár ennek csekély a valószínűsége – akár úgy is járhatunk, mint a belgák, akiktől pont a dohányszponzoráció tilalma miatt vették el 2003-ban a futamrendezés jogát.

A versenyszervező Hungaroring Zrt.-nek több okból sem valószínű, hogy komoly érvágást okoz a Philip Morris (PM) mint támogató távozása. Bár a szponzori szerződést titkosan kezelik, valószínűsíthető, hogy a dohányipari cégtől kapott összeg jelentősen elmarad a mintegy kétmilliárd forintos jegyárbevételtől, illetve a még ennél is nagyobb állami támogatástól.