A Bogárhoz való túlzott ragaszkodás miatt nehéz helyzetbe került a Volkswagen, a hetvenes évek közepén modernnek számító Golf mentette meg a céget. Utóbbi nem az első volt a keresztmotoros-elsőkerékhajtású kompaktok között, de – Európában – a legsikeresebb. Ma a saját maga által ásott gödörből kell kikecmeregnie az időközben konszernné bővült Volkswagennek, a TDI-botrány hatásait máig nem heverte ki a cég. Most is az előre meneküléssel próbálkoznak, a résztulajdonos német állam politikusai által favorizált akkumulátoros-elektromos hajtást akarják elterjeszteni, első tömegmodelljük az ID.3-as lesz. Nem az első a piacon, de olyan átütő sikert remélnek, amit anno a Golf ért el.

Az autóról magáról érdemben semmi újat nem tudtunk meg azon felül, amit korábban már elárultak, az alapot jelentő MEB építőkészlet első gyakorlati alkalmazásáról van szó, 204 lóerős (310 Nm), a hátsó kerekeket hajtó villanymotorral és ideális tömegeloszlással. A padló alá épített akkumulátorok miatt alacsonyan van a súlypont (a saját tömeg 1719 kg), a hiányzó gépészeti tér miatt pedig a kompakt kategóriában eddig nem ismert tágasságot ígérnek. A karosszéria hossza 4261 mm, szélessége 1809 mm, magassága 1552 mm, a tengelytávolság 2765 mm. A csomagtér átlag alatti, alaphelyzetben 385 literes.

Nagyon úgy tűnik, hogy a belső tér kialakításánál a Tesla példáját követve igyekeztek radikálisan csökkenteni a költségeket, egységes és a mai Volkswagenekhez képest egyszerű a műszerfal kialakítása – az alapváltozatból még a puha műanyagot is kispórolják. Digitális a vezérlés, a központi érintőképernyő alatt érintésérzékeny gombokat helyeztek el, fizikai külön kapcsolót csak az ablakemelő és a vészvillogó kapott. Aki nem akar menüben kalandozni, annak a fejlett – magyarul nem elérhető – hangvezérlés lehet a segítségére. A hangulatfény aktív elem, a balesetmegelőző rendszer a hangjelzés mellett ezt is felvillantja veszély esetén.

Három akkumulátorkapacitással indul a sorozatgyártás, az alapkivitel 45 kWh kapacitású telepet kap amihez 330 km-es WLTP-hatótávolság tartozik, a középső 58 kWh-s teleppel 420 km a hatótávolság, a csúcs pedig 77 kWh, ami 550 km-es hatótávot tesz lehetővé. Autópályatempónál (160 km/óra a végsebesség) egyébként harmadával kisebb a hatótávolság, tehát 200, 300+ illetve 400+ km az elérhető maximum. A fedélzeti töltőberendezés akkumulátortól függően 7,2 vagy 11 kW teljesítményű, 100 kW teljesítményű villámtöltővel fél óra alatt lehet 290 km-nyi energiát vételezni. Piactól függő technológiát használ az akkumulátor, tehát a Kínában gyártott ID.3-asokban lítium-ion telepe eltér az európai modellekétől.

Már május óta lehet regisztrálni a 1st elnevezésű, az ID.3 piaci bevezetésekor választható limitált szériára, ami a középső akkumulátorral és egyedi kialakítással 40 ezer euró alatti indulóárral érkezik.
Az ID.3 1st navigációt, digitális rádiót, ülés- és kormányfűtést, első könyöklőt, Mode 2-es töltőkábelt és 18 colos felniket ad.
Az ID.3 1st Plus tolatókamerát, távolságtartó tempomatot, kulcsnélküli bejutás lehetőségét adja különleges belső színvilággal, a középkonzolon két USB-C csatlakozó van, kívül Style csomagot visel, mátrix LED fényszórókat kap, animált hátsó lámpákat és 19 colos felniket.
Az ID3 1st Max fel-a-fejjel kijelzőt, Beats hangrendszert, üvegtetőt és 20 colos felniket kap, van sávtartó és sávváltó rendszer, indukciós töltő és komfortülések mellett.