Lenyűgözően modern gyárépületében, a csupa üveg Die Gläserne Manufakturban először nyerhettünk bepillantást az Electric for all nevű kampány kulisszatitkaiba. Mint megtudhattuk, a vállalatnál mélyen hisznek az elektromos járművek jövőbeni sikerében, ezért aztán minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni fejlesztésükre és gyártásukra. Újkori, I.D. típuskódú modelljeik a Modular Electric Drive Matrix (MEB) technikai platformra épülnek majd, s várhatóan széles tömegek számára elérhető, kompromisszumok nélküli közlekedési eszközként öregbítik a márka hírnevét. Az ultramodern műszaki alapokon nyugvó első széria gyártása 2019 végén kezdődhet, 2020-ig pedig nem kevesebb, mint 100 ezer I.D.-t szeretnének értékesíteni.

A MEB a VW történetének egyik legfontosabb projektje, valódi mérföldkő, akárcsak annak idején a Bogár és a Golf közötti váltás – mondta Thomas Ulbrich, az elektromobilitásért felelős részleg igazgatótanácsának tagja. A tervek szerint 2020-ban már több mint 150 ezer elektromos VW kerül majd a vásárlókhoz, s ebből 100 ezer az új generációs konstrukcióra épül. Hogy a siker biztos legyen, a villanyautók indulóára azonos szinten áll majd a dízelekével, és semmi olyan kompromisszumra nem kényszerül a tulajdonos, ami rontana a használati értéken.

”A VW célja, hogy mindenki számára elérhetővé tegye az elektromobilitást” – mondta Tim Fronzek, a konszern termékkommunikációért felelős szóvivője

Azt is megtudtuk, hogy az MEB egy vadonatúj, minden szempontból ígéretes konstrukció, melynek a hatékony energiafelhasználáson túl az a legfőbb ismérve, hogy ütközésálló, baleset esetén is biztonságos akkucsomag adja az alapját. Emellett szem előtt tartották az ideális súlyelosztást, a kiváló menetkomfortot és a tágas belső teret is, ráadásul a moduláris rendszernek köszönhetően a járművek felépítése egyéni igényekhez szabható. Erre szükség is lesz, tudniillik a tervek szerint 2025-ben már több mint 20, tisztán elektromos modell sorakozik majd a VW palettáján, összesen pedig 10 millió különféle MEB-járgány gördül le a szalagokról.

Az akkucsomagok nagyjából 2500 db alkatrészből állnak össze, és bizony van még mit fejleszteni rajtuk

Az e-autókban használt akkumulátorok jelentős fejlődésen mentek keresztül az elmúlt hét-nyolc évben. Míg a Volkswagen XL1-es akkuja „csak” 5,5 kWh-s volt, a Passat GTE-ben már 9,9 kWh-nyi energia szunnyadt, az e-Golf GP-ben pedig 35,8 kWh-s egység kapott helyet. Nem rossz – mondhatnánk, de messze még a vége, a következő évtizedekben várhatóan megsokszorozódik az akkuk kapacitása és az elektromos járművek hatótávolsága. Maga a fejlesztés korántsem egyszerű feladat, az akkutelepek ugyanis több ezer alkatrészből állnak össze, s tulajdonképpen mindegyiken van még mit csiszolni, a vezérlőelektronikától kezdve az ütközésvédelmet biztosító tartószerkezeten át egészen a hűtőelemeket is magában foglaló aluházig. A MEB-alapú járművekben használt modulos akkucsomag azért előnyös, mert részegységei egyenként is cserélhetők, illetve modernizálhatók, beleértve magukat a telepeket és az üzemeltetésükhöz szükséges segédberendezéseket is. Az irányítószoftver természetesen ugyancsak szabadon frissíthető.

Az IONITY gyorstöltőknél a 350 kW-os megoldást választva 30 perc, 125 kW-os töltésnél egy óra alatt hozható 100%-ra a majdnem teljesen lemerült akku

A töltőhálózat fejlesztése az egyik legnagyobb kihívás, amellyel az autógyártók kénytelenek szembenézni. Tudják ezt Wolfsburgban is, ezért a legnagyobb európai töltőhálózat létrehozását tűzték ki célul. Két-három éven belül 200 ezer gyorsan és megbízhatóan működő utcai pontot szeretnének üzembe helyezni, a dolgozói parkolókban található töltők számát pedig 1000-ről 5000-re növelnék. Ráadásként a 4000 viszonteladó, illetve szervizpartner is kapna egy-egy „kiskutat”. Ha minden igaz, a járműtulajdonosoknak lassú (11 kW-os váltakozó árammal vagy 22 kW-os egyenárammal) és gyors töltésre (11 kW/125 kW) egyaránt lehetősége lesz. Előbbi megfelelő választás lehet, ha az autó a munkaidő végéig parkol, a másik pedig út közben tehet jó szolgálatot.

Mindenesetre a VW felmérései szerint egy átlagos autós 35 kilométert vezet naponta, tehát elég lesz hetente egyszer konnektorra tenni a kocsit. Mindemellett létrehozzák a nagyteljesítményű töltők alkotta, IONITY névre keresztelt gyorstöltőhálózatot is. Ennek állomásain töltéspercenként nagyjából 10 kilométerrel gyarapíthatnánk a hatótávot, vagyis kb. másfél óra alatt „tankolhatnánk” 1000-1200 km-re elegendő elektront, s ezzel megoldódna a hosszú távú elektromos autózás problémája. Mindemellett induktív, vagyis kábelek nélküli, teljesen automatizált töltéssel is kecsegtet a márka. Wallbox néven persze otthoni felhasználásra is kínál töltőt a VW. A 11 kW-os, váltakozó áramú rendszerrel 5-8 óra alatt 100%-ra tölthető a teljesen lemerült akku.

Az I.D. betűszó az Intelligent Design kifejezést takarja, és a forradalmian új alapokra épülő, kompromisszummentes elektromos gépjárművekre utal