Az új CKD-központ megnyitása a Škoda Auto külföldi stratégiai terveinek szerves része. Jelenleg a központ a Škoda Ukrajnában, Indiában, Bosznia-Hercegovinában és Kazahsztánban található összeszerelő üzemei számára készíti elő a járműalkatrészeket. A Škoda tervei szerint a központ a jövőbeni üzemeket is ellátja majd, így például az Oroszországba tervezett Škoda üzemet is.

Az újonnan épült CKD logisztikai központ a különböző összeszereltségi fokon álló Škoda autók teljes előkészítését, csomagolását és szállítását végzi majd. Az autókat három különböző módon csoportosítják, az SKD jelzés a félig szerelt, az MKD jelzés a közepesen összeszerelt, míg a CKD a teljesen szétszerelt verzió rövidítése. Az egyes alkatrészek, illetve modulok a Fabia és az Octavia modellek esetén a Škoda Auto Mladá Boleslav-i gyárában, az Octavia és Octavia Tour modelleknél a Vrchlabí-ban található gyárban, míg a Superb esetében a Kvasiny-i üzemben készülnek különböző összeszereltségi fokozatban.

Ugyancsak a CKD-központba érkeznek a külső beszállítóktól, illetve a Volkswagen Konszern egyéb leányvállalataitól származó alkatrészek és elemek, például a motorok egyes típusai, az alváz- és karosszériaelemek. A teljesen szétszerelt járművek aztán az új Mladá Boleslav-i CKD-központban speciális szállítókonténerekbe kerülnek, s innen szállítják őket a külföldi összeszerelő üzemekbe. Az SKD rövidítés az angol „Semi-Knocked-Down”-ból (félig összeszerelt) származik. Az SKD-val megjelölt autók esetében teljesen kész a karosszéria, a hajtáslánc (a motor, a váltó és az első tengely), a hátsó tengely és az alváz többi részegysége (például a kerekek, az üzemanyagtank, a kipufogó). Az összeszerelő üzemben ezekből a részegységekből állítják össze az autót, amelyet aztán alapos vizsgálatoknak és teszteknek vetnek alá. Ez az ellenőrzés ugyanazzal a módszerrel és ugyanolyan körülmények között zajlik, mint a Škoda Auto bármely csehországi gyárában. Az SKD-rendszer szerint jelenleg Ukrajnába, Bosznia-Hercegovinába és Kazahsztánba szállítanak Škoda autókat. Az autók készültségi fokán egyel lejjebb található az MKD megjelölés („Medium-Knocked-Down” – közepesen összeszerelt). Az ilyen autók esetében a fényezett karosszéria mellett még 1300-1700 különböző,

Solomonovo Solomonovo

szintén eltérő készültségi fokon álló alkatrész található. Az autók gyártási folyamata egy standard futószalagon, ugyanolyan technológiai eljárásokkal megy végbe, mint a csehországi anyavállalat üzemeiben. Az MKD-rendszert nemrégiben vezették be az Ukrajnában található Eurocar-ban, ahol új, modern csarnokot építettek, ezáltal növelve az üzem területét 17.000 négyzetméter szerelési felülettel és 8.000 négyzetméter logisztikai felülettel. A teljes gyártási kapacitás elérheti az évi 45.000 járművet. Solomonovoban a Škoda termékpalettájának minden tagját gyártják: tehát az első és második generációs Octaviát, a Fabiát és a Superbet is. Az üzem mindezek mellett a csoport VW és Audi márkájú gépjárműveinek összeszerelésére is szolgál.

„Az új gyártás 13 hónap alatt elindulhatott a Škoda Auto és partnertársaságunk, a Eurocar közti tökéletes együttműködésnek köszönhetően. A közös erőfeszítések következtében a Škoda újra megerősítette pozícióját az itteni piacon,” mondta Horst Mühl, a Škoda Auto elnökségének gyártási- és logisztikai ügyekért felelős tagja.

Ukrajna az egyik kulcsfontosságú piac a Škoda Auto terjeszkedési stratégiájában. Míg a múlt évben Solomonovoban 9.788 Škodát szereltek össze, idén az MKD-módszer bevezetésének következtében a volumen akár 16.000 járműre növekedhet. A 2002-es évben évi 1.990 autóval indította tevékenységét az üzem.

Az autók esetében a legalacsonyabb készültségi fokot a CKD („Completely-Knocked-Down” – teljesen szétszerelt) rövidítés jelöli. Ennél a rendszernél a csehországi gyárból a karosszériaelemek és egyéb alkatrészek szinte teljesen különállóan kerülnek ki, s így juttatják el őket az összeszerelő üzembe, ahol összehegesztik és fényezik a karosszériát, összeszerelik a hajtásláncot, majd az alkatrészekből egy szintén standard futószalagon készül el az autó. Ezen felül létezik egy alrendszer, a CKD-3, amely kombinálja az MKD és a CKD rendszerben készült alkatrészeket. Jelenleg a Škoda Auto indiai gyárában a Škoda Octavia, az Octavia Tour, a Laura (az új Octavia) és a Superb modellek készülnek a CKD-3 rendszer szerint.

A Škoda Auto több mint száz évre visszatekintő múltjában kellő tapasztalatot gyűjtött a félig összeszerelt autók szállításában. Az elmúlt évszázad húszas és harmincas éveiben ugyanis már készültek autók ilyen módszerrel, amelyeket a Škoda Mladá Boleslav-i gyárából alkatrészek formájában szállítottak Japánba, Nagy-Britanniába, Ausztráliába, Oroszországba, illetve egyéb országokba. A hatvanas- és hetvenes években pedig Új-Zélandon, Pakisztánban és Törökországban gyártottak ugyanígy Škoda modelleket.

A Škoda márka legújabb kori történelme során 1994-ben kezdte el ismét a szétszerelt alkatrészekből álló autók szállítását, amikor először szállítottak ezer Škoda Favorit karosszériát és alvázat a lengyelországi Poznaň-ban található gyárba. 1995 és 2002 között mintegy 220 000 szétszerelt Škoda Felicia, Fabia és Octavia került Lengyelországba. A Volkswagen Poznaň-i gyárában 2002-ben szűnt meg a Škoda autók összeszerelése, ám közben 1998-ban indult az új összeszerelő üzem Bosznia-Hercegovinában, 2001-ben Indiában, 2002-ben Ukrajnában, az elmúlt év során pedig Kazahsztánban is megnyitotta kapuit az új Škoda üzem. 2005 végéig a Škoda Auto csehországi üzemeiből összesen 283 200 autót szállítottak ki szétszerelt állapotban.