A kampány a téli közlekedés talán legkritikusabb tényezőjére, a téli gumiabroncsok használatának fontosságára hívja fel az autósok figyelmét.

Sokan nem tudják, hogy a téli abroncsok nemcsak mintázatukban térnek el a nyáriaktól, hanem anyagösszetételben is. A téli gumiabroncs még a leghidegebb időben is rugalmas marad, míg a nyári már 7 C alatt keményedni kezd, és megbízhatósági paraméterei a hőmérséklet csökkenésével erősen romlanak. Téli útviszonyok között, 50 km/h sebességnél a fékút akár kétszeres is lehet egy nyári gumikkal közlekedő autó számára. A téli gumiabroncsok tapadó képessége elsődleges szerepet játszik az úttartás, kapaszkodás szempontjából, és az elindulás, megállás során. Téli körülmények között a balesetveszély hatszor nagyobb, mint nyáron! Legtöbben mégsem mérlegelünk reálisan. Holott egy autóba szerelhető CD lejátszó esetenként nagyobb költséget jelent, mint a biztonságunkra és nyugalmunkra fordított, néha valóban anyagi teherként jelentkező forintok.

A megsokszorozódott balesetveszélyen túl az autósnak számolni kell más, a közlekedés zavartalanságát befolyásoló eseménnyel, illetve személyes, negatív tapasztalatokkal. Mindezeket célszerű időben megelőzni. Rövidesen ránk köszönt a tél, vele együtt minden autós rémálma, a nyálkás, csúszós utak, “jégkapargatós” reggelek, a “Ki tolja ki autónkat a parkolóból?” című napi bosszúságok. És akkor nem beszéltünk még a lejtős-emelkedős utak “örömeiről”, a téli útviszonyok következményeiként kialakuló forgalmi dugókról, koccanásokról, vagy komolyabb balesetekről, a korántsem zökkenőmentes biztosítási ügyintézésről, az autójavítás költségeiről, stb.
Utánajárás, idegeskedés, idő, pénz! Megéri tehát már jó előre felkészülni a télre, mely minden autós érdeke és kötelessége. Sok kellemetlenségtől megkímélhetjük magunkat, ha az autó legfontosabb biztonsági elemeinek, köztük a gumiabroncsoknak kiemelt figyelmet szentelünk!

Az első havas napon jut az autósok eszébe, hogy autójuk nem áll készen a téli autózásra. Ekkor a szakszervizek már teljes kapacitással dolgoznak, több napos vagy akár több hetes határidővel vállalják a téli gumiabroncs átszerelését. Az időben történő felkészüléssel – 7 fok közeli napi átlaghőmérséklet beköszöntével – az a lehetetlen helyzet is elkerülhető, hogy a téli gumi ugyan megvásárolható, vagy esetleg már megvan, mégsem kerülhet felszerelésre.

A téli gumi helyes használatára is fel kívánjuk hívni a figyelmet:

– minden kerékpozícióra téli gumit kell szerelni, nem elegendő a hajtott kerék átszerelése
– minimális mintázati mélység 4 mm
– levegőnyomás 0,2 bar-ral nagyobb, mint az azonos méretű nyári abroncs nyomása
– 2 új és 2 régi téli gumi felszerelése esetén az új abroncsok kerüljenek a hátsó tengelyre a téli gumi megengedett sebességhatára eltérhet a nyári gumiétól. Ezt a vásárláskor ellenőrizni kell, és ha ez alacsonyabb, mint az autó legnagyobb sebessége, a műszerfalon erre utaló figyelmeztetést kell elhelyezni.
– a használt téli gumik pozícióit változtatni érdemes a gazdaságos elhasználódás érdekében.

Ezzel máris sokat tehetünk saját és a többi közlekedő – akár a gyalogosok – testi épségének megőrzése, a balesetmegelőzés és közlekedésbiztonság érdekében.