Az autósokat az NKH nevével ellátott, narancssárga mellényt viselő ellenőrök tárcsákkal állítják majd meg, s visszatartási joggal is rendelkeznek, azaz a pótdíj befizetéséig megtilthatják a jármű továbbközlekedését. A hatóság ezzel többnyire a határ közelében, a külföldi teherautók esetében fog élni, ahol kétséges a bírság későbbi behajtása. Magyar rendszámú autók esetében fő szabályként csekket állítanak majd ki a helyszínen. Az ellenőrök a matricavizsgálatot átfogó ellenőrzéssé is kiterjeszthetik, azaz többek között megvizsgálhatják a jármű általános műszaki állapotát, és kiszűrhetik a túl hosszú ideje vagy túlsúlyos járművet vezető kamionosokat. Az ellenőröknek szabálysértés esetén eljárási jogosultságuk is van.
Néhány hónap múlva kezdődhet meg az online, valós idejű számítógépes rendszer tesztelése, amely az utakon szolgálatot teljesítő ellenőröket hivatott ellátni információval. A rendszer a korábban kirótt, de még be nem fizetett bírságot is jelzi majd, így az autósokat korábbi mulasztásaikért is megállíthatják.
Tavaly a bliccelőkre mintegy 2,5 milliárd forint pótdíjat szabtak ki – mondta érdeklődésünkre a díjas utakon a matrica-ellenőrzést 2008. december 31-ig végző Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) kommunikációs vezetője. Winkler-Virág András szerint a külföldieknél utólag nehéz volt behajtani a díjat. Az ÁAK az ellenőrzési tevékenysége év végi megszűnésével egy időben megvált 13 mobilcsoportos buszától – amelyek óránként váltották a helyüket – és az azokon dolgozó csaknem 60 embertől.