Nasir Shah a JATO Globális Üzletfejlesztési Igazgatója szerint a szabadságolásokat követő szeptember mindig erős hónapnak számított Európában az új autó eladások terén, de az elmúlt hetek gazdasági krízisét látva nem meglepő az idei szeptember gyengébb teljesítménye.

Márkák teljesítménye

Ismét a Volkswagen lett Európa legjobbja szeptemberben, megelőzve a Fordot, az Opel/Vauxhall-t, a Renault-t és a Peugeot. Ez az ötös sorrend a göngyölített 2008-as teljesítményeket is tükrözi egyben.

A top 10-ből 9 márkánál estek vissza az értékesítések az első 9 hónapban a tavalyi év azonos időszakához képest, azonban a hatodik helyen álló Fiatnak – a top 10-ből egyetlenként – sikerült növelnie számait (+1.6%) ezen időszakban. A top 10-en kívül rekedt márkák közül néhánynak sikerült piaci részesedését növelni eddig 2008-ban. Az erős évkezdetnek köszönhetően a 11. helyen álló BMW számai még mindig 1.2% göngyölített emelkedést mutatnak, míg a Nissan 16.8%-os emelkedéssel nyűgözi le még mindig a piacot. Jó oka van az optimizmusra még a magasabb volumenű márkák közül a Skodának  (+0.7% 2008 eddigi), a Mazdának (+7.1%), a Mininek (+8.6%), a Smartnak (+ 23.1%) és a  Dacianak (+39.8%).

A top 10-ből a szeptemberi hónap csak az Audinak hozott növekedést (+17.2% 2007 szeptemberhez képest), elsősorban az új A4 kimagasló teljesítményének köszönhetően. A jelenlegi instabil gazdasági környezetben ez az eredmény egy premium márkától különösen szép.

Top Modellek

A Volkswagen Golf szeptemberben is Európa listavezető márkája volt (+5.1%), háta mögé parancsolva a Peugeot 207-et, az Opel/Vauxhall Corsát, a Ford Focust, az Opel/Vauxhall Astrát, a Ford Fiestát, a Renault Cliot, az Audi A4-et (+73.4%, az új modellnek köszönhetően), a Volkswagen Passatot és a Fiat Pandát (+12.0%).

A 2008-as göngyölített számokat nézve a Golf sikertörténete folytatódik az élen (+12.2%), megelőzve a Peugeot 207-et, az Opel/Vauxhall Corsat, a Ford Focust, az Opel/Vauxhall Astrat, a Ford Fiestat, a Renault Cliot, az Audi A4/S4/RS4, a VW Passat-ot és a Fiat Pandat.

Nemzeti trendek

Szeptemberben csaknem 89,000 db-ot (-21.1%) zuhant az angol piac a tavalyi év azonos hónapjához képest, ami nagyban befolyásolta egész Európa ehavi összesített számait.

Szeptember általában az eladási sikerek hónapja Angliában az új rendszámok miatt, nyilatkozta Shah. De nem csak az angol piac sínylette meg a válságot. A spanyol piac 31.9%-kot zuhant, az olasz pedig 5.9%-ot. Senki sem jósolt volna hasonló krízist még egy évvel ezelőtt de a jelenlegi gazdasági helyzetben ez abszolut nem meglepő.

Az sem meglepő, hogy Izlandon – ahol a bank szektor, több más stratégiai európai piachoz hasonlóan erős veszteségeket szenvedett el – volt a legerőteljesebben érezhető a piacesés (-47.6%). Nagyot zuhant még a lett (-43.7%) és az ír (-39.8%) piac is.

De általánosságban nem jellemezhető minden piac depresszióval. Luxemburg jelentős emelkedést mutatott a gyenge 2007-es szeptemberi teljesítményéhez képest (+133%). Csehország, Szlovákia és Ciprus szintén jelentős növekedéssel büszkélkedhet idén a tavaly szeptemberi teljesítményükhöz képest

A 2008 göngyölített eredmények terén a legkiugróbb negatív számok Spanyolországból  (-258,303 db, -21.4%) és Olaszországból érkeztek (-224,823 db, -11.6%), a legnagyobb százalékos visszaesést Lettország (-34.3%) és Izland (-29.9%) szenvedték el.

Szlovákia (+21.1%) és Litvánia (+20.0%) növekedett az első kilenc hónapban a legdinamikusabban. A darabszámbeli növekedés tekintetében a franciák vezetnek, megelőzve Németországot és Belgiumot.