Először a Volkswagen csoporthoz tartozó Škoda közölte, hogy október végén két napra leállítja csehországi üzemét, majd egy hétre hosszabbította meg a kényszerpihenőt. Emiatt az idén a tervezettnél 13 ezerrel kevesebb autót gyárt. Azóta csatlakozott hozzá a Peugeot Citroën és a Volkswagen-leány LISEAT is.

A folyamat a héten felgyorsult: a Mercedes hétfőn jelezte, hogy sindelfingeni egysége „egy időre” ismét leáll, ezzel további 35 ezerrel csökkenti idei tervezett kibocsátását. Az Opel, a Ford és a BMW tegnap jelentette be termelése szüneteltetését. A csúcsleállás a GM európai márkájáé: három hétre állnak le október 13-tól az Opel-gyárak, ez évi 40 ezer autónyi mínuszt jelent. Négynapos szünet mellett döntött a BMW, míg a Ford egy németországi egységét zárja be ideiglenesen.
A mintegy 100 magyar autóipari céget – jórészt kis- és középvállalatot – tömörítő Pannon Autóipari Cluster tagjai megrendeléseik és így árbevételük csökkenésére számítanak – nyilatkozott lapunknak Kabács Zoltán klasztermenedzser. Ám szerinte az autógyáraknál már bevált beszállítók nem maradnak munka nélkül, persze a kisebb gyártás kérdésessé teszi a termelés nyereségességét.

A válság elérte a szentgotthárdi GM-Powertraint is. Mint kérdésünkre elmondták, a cég tegnap délutáni döntése értelmében ebben a hónapban 5500-zal, 9 műszaknak megfelelő mennyiséggel csökkentik a motorgyártást. Nem tudni, mi lesz az érintett dolgozókkal.
A Magyar Suzuki és Volkswagen konszern legnagyobb motorgyára, az Audi Hungaria rendben termel. Előbbi kommunikációs vezetője, Ruska Viktória elmondta, hogy rendelésállományuk változatlan, a tavalyi 232 ezer után az idén 300 ezer kocsit gyártanak. A győri Audi Hungaria az idén is közel 2 millió motort és a tavalyi 57 ezer után több mint 60 ezer gépkocsit bocsát ki – tudtuk meg Lőre Péter PR-igazgatótól. A piacot persze figyelik.

Nem érint minden ágazatot ilyen hátrányosan a pénzügyi válság. Összességében egyszázalékkal kisebb nyereséget várhat az idén a 600 legnagyobb európai cég – jósolja a FactSet Research Systems globális elemző és adatszolgáltató, amely – mint a Handelsblatt emlékeztet – az év elején még növekedést jósolt. Ezen belül azonban a pénzügyi szolgáltatók és a bankok nyeresége számottevően eshet, az olajcégek viszont az első féléves magas olajárnak köszönhetően több mint harmadával növelik profitjukat. Az elmúlt hetek csökkenő olajárát várhatóan csak jövőre szenvedik meg. Ha így is van – mint fent írtuk –, hitelgondjaik máris vannak. A négy legnagyobb orosz olajcég tegnap pénzt kért kormányától hitelei refinanszírozására. A Lukoilnak 2-5 milliárd dollár kell, de pénzre vár a Gazprom, a Rosznyefty és a TNK-BP is. Dmitrij Medvegyev orosz elnök szerint az országnak öt évre 36 milliárd dollár hitelt kell felvennie, hogy megakadályozza a hitelpiac befagyását. Csak jövőre eshet a gépipari vállalatok nyeresége is, egyelőre megélnek meglévő megrendeléseikből.

Meddig tart?

A szakértők többsége szerint jövőre újabb ágazatoknak lehetnek nehézségei. Az elhúzódó válság ellenére azonban 2009-ben jelentősen, akár 15 százalékot meghaladó mértékben is nőhet a 600 legnagyobb európai cég nyeresége.
Az optimizmusra igen egyszerű a magyarázat: igen alacsony lesz a bankoknál és a pénzügyi szolgáltatóknál a bázis.