Az új EU-tagországok kereskedői 34 százalékkal adtak el kevesebb új személykocsit, mint tavaly januárban. Nyugat-Európában (EU15 + EFTA: Izland, Norvégia, Svájc) az átlagos forgalomesés 26,5 százalékos volt, és Franciaországot kivéve (–7,9 százalék) minden országban két számjegyű eladáscsökkenést regisztráltak. A nagy piacok közül a második legjobb eredményt Németország érte el (–14,2 százalék), míg Nagy-Britanniában 31, Olaszországban 32,6, Spanyolországban pedig 41,6 százalékos szűküléssel kezdte az évet a piac.

Nagy Viktor, a Concorde piacelemzője ugyanakkor azt várja, hogy az év második felében az európai autóértékesítés stabilizálódhat, és 2009 egészére csupán 10 százalék körüli eséssel számolhatunk. Az eladások növekedésében elsősorban az egyre több országban bevezetendő újautó-vásárlási támogatások (Franciaország, Németország), a jelentős kedvezmények és az autóhitelezés beindulása fejthet ki pozitív hatást.
Ebben a helyzetben nem csoda, hogy Angela Merkel múlt pénteken a General Motors európai elnökével, Carl-Peter Forsterrel és a cég más vezetőivel tárgyalt az Opel jövőjéről. A német kancellár egy rádiónyilatkozatában nem zárta ki, hogy az állam megsegíti az amerikai cég európai leányvállalatát. Az Opel 1,8 milliárd eurós hitelgaranciát kér a német szövetségi és tartományi kormánytól, amennyiben anyavállalata, a GM csődöt jelent.

Nicolas Sarkozy francia elnök pedig a múlt héten hatmilliárd eurós kölcsönt ígért a Renault-nak és a Peugeot Citroën csoportnak. „Egy autó legyártása Franciaországban ezer euróval drágább, mint Csehországban, és ennek a pénznek az egyharmadát az adó teszi ki. Ezért most bejelentem, hogy 2010-ben megszüntetjük ezt az adónemet. Meg kell szabadulnunk tőle, ha a gyárainkat itthon akarjuk tartani” – magyarázta a francia államfő, akinek javaslatai nagy port kavartak az unió tagországaiban. A kérdésről egy külön erre a célra öszszehívott EU-csúcs tárgyal március elsején. A brüsszeli bizottság szóvivője, Jonathan Todd szerint Sarkozynek az a kérése, hogy a francia márkák ne zárjanak be gyárat Franciaországban, ellentétes lehet a cégalapítás szabadságának az uniós szerződésben foglalt elvével.

Nagyjából 35 autómárka termékei kaphatók Európában. Ezek közül azonban egyedül a Jaguar növelte eladásait az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest: a tavaly óta az indiai Tata csoport tulajdonában lévő luxusmárka forgalma 19,4 százalékkal, 1998 darabra bővült. A prémium szegmens piacára jellemző, hogy már az Audi eladásai is 6 százalékkal csökkentek, míg az elmúlt év minden hónapjában – a válság ellenére is – pozitív volt az egyenlege. Viszont a BMW, a Mercedes, a Lexus és a Volvo forgalma 28, 33, 49 és 36 százalékkal lett alacsonyabb.
A Volkswagen csoporthoz tartozó Bentley a 3800 alkalmazottja közül 200-at elbocsát, és áprilistól 10 százalékkal csökkenti a megmaradók fizetését, mert tavaly 24 százalékkal kevesebb, csupán 7600 kocsit értékesített. A brit luxusmárka emellett márciustól hat hétig leállítja a termelést Crewe-ben lévő gyárában.