Tilo von Harling Tilo von Harling

Magyarország EU-csatlakozásával egy időben kezdte meg tevékenységét a BMW Magyarország Kft., a müncheni márka által alapított új importőr vállalat. Az elmúlt év májusában az árharmonizációval kezdték a munkát, s ennek az lett az eredménye, hogy csökkentek az áraik. Emellett fejlesztették a szervizhálózat gyorsaságát, minőségét, és ezzel párhuzamosan növelték az alkatrészkészletet is – mondta el a BMW Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, Tilo von Harling, hozzáfűzve, hogy a szerződéses márkakereskedők számára bevezették a BMW konszern által az EU-országokban használatos egységes árrés- és bónuszrendszert.

Az árcsökkentésre azt követően nyílt lehetőség, hogy a BMW csoport átvette a magyar piacon az értékesítés irányítását, amelyet az elmúlt tíz évben a Wallis csoport leányvállalata, a Wallis Motor végzett. Egy importőr magánvállalkozás inkább rövid távú profitra törekszik, a BMW Magyarország azonban hosszú távú stratégiája részeként elérte, hogy a kiskereskedelmi árak ma már versenyképesek a német és az osztrák szinttel.

Erre annál inkább szükség van, mert az első négy hónapban – a tavalyi 41 százalék után – még mindig 31 százalékkal több BMW-t helyeztek forgalomba Magyarországon, mint amennyit a hivatalos márkakereskedők eladtak. Ez a kihívás áll előttünk: megszerezni ezt a potenciális vevőkört – jegyzi meg az ügyvezető igazgató, rámutatva, hogy a cél elérése érdekében különböző kedvezményes akciók bevezetésére készül a társaság. Másrészt ami a szürkeimportot illeti, Tilo von Harling úgy véli, ha az új pénzügyminiszter szándéka megvalósul, és az adófizetési fegyelmen változtat a pénzügyi kormányzat, akkor az ilyen párhuzamos import lehetőségei is szűkülnének.

Mindenesetre a BMW Magyarország az idei első négy hónapban 28 százalékkal növelte az új autók eladásait a bázishoz képest, az alkatrész-értékesítés pedig 29 százalékkal bővült. Mindez persze nem valósult volna meg a kereskedői hálózat nélkül. Egy éve a képviselet 11 dílerrel kezdte a munkát. Közülük négy ugyanakkor úgy döntött, hogy új, a márka előírásait minden tekintetben kielégítő szalonszerviz komplexumot épít részben a – vevők számára kedvező vásárlási konstrukciókat is biztosító – Raiffeisen Leasing Rt.-vel együttműködő BMW Financial Services támogatásával. A képviselet tervei szerint azonban középtávon újabb márkakereskedésekkel bővül a hálózat.

A BMW nem létesít saját tulajdonú márkakereskedéseket: nem kíván partnereinek versenytársa lenni. Októbertől ugyanakkor – az uniós autókereskedelem liberalizációja folytán – mód nyílik arra, hogy külföldi kereskedők is megjelenjenek nálunk. A budapesti képviselet azonban nem tart ettől, mert a 200 ezres magyar piacon a prémium szegmensből 7,5-8,5 ezer kocsi kel el évente a legális piacon, így az újonnan színre lépő kereskedők befektetései nem biztos, hogy megtérülnének.

A BMW AG nemcsak értékesít, de vásárol is Magyarországon. Jelenleg mintegy 30 alkatrész-beszállítótól látja el – az elektronikus alkatrészektől a bőr üléskárpitokig – részegységekkel a csoportot, és a beszerzési érték különösen az idén emelkedik nagymértékben.