Az első nyolc hónapban gyakorlatilag megtorpant a magyar személyautó-piac 1995 óta tartó folyamatos bővülése: augusztus végéig csupán 0,84 százalékkal több gépkocsi kelt el, mint az elmúlt év azonos időszakában. Csupán emlékeztetőül: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete adatai szerint tavaly 208 441 személygépkocsit és terepjárót adtak el az országban, 21 százalékkal többet, mint négy esztendővel ezelőtt.

A februári nagymértékű viszszaesés a regisztrációs adó bevezetését követő anomáliáknak köszönhető: az okmányirodák hetekig nem adtak ki forgalmi engedélyt, mert nem tudták, mit kell csinálni az új rendszerben. Ezután pedig – véli Eppel János, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója – az EU-csatlakozással kapcsolatos bizonytalanságok, a banki hitelelbírálás szigorodása és a reálbér-növekedés leállása miatt esett vissza a kereslet. A cégvezető az idén optimális esetben is nulla növekedést vár, ám Serge Yoccoz, a Renault Hungária vezérigazgatója szerint az év végén akár előre hozott vásárlások is lehetnek a jövő évi eredmények kárára.

A kormány jelenlegi tervei szerint ugyanis jövőre áfa terhelné a regisztrációs adót is, ezért Yoccoz úgy véli, hogy 2005-ben akár 20-30 ezerrel is csökkenhet az értékesítési szint. A kormány részére készült pénzügy- és igazságügy-miniszteri előterjesztés szerint ugyanis újrakodifikálnák a regisztrációs adóról szóló törvényt, azzal a céllal, hogy ez az adónem is áfaalapot képezzen. Ezáltal – így az előterjesztés – a költségvetés áfabevételei 8–15 milliárd forinttal nőhetnek, bár kétségtelen, hogy az autóstársadalom ennyivel jár rosszabbul.

Tegyük hozzá: ez a számítás csak abban az esetben helyes, ha nem esik vissza a forgalom. Mert Serge Yoccoz arra figyelmeztet, ha az importőr vállalatok továbbhárítják a vásárlókra ezt az összeget, a kereslet annyira visszaeshet, hogy a magasabb adószint ellenére is csökken a költségvetés bevétele. Hasonlóképpen vélekedik Wolf Károly, a GM Hungary igazgatója, aki szerint akár 10 százalékos piacszűkülést is okozhat a regisztrációs adó áfával való terhelése, ami egyébként nem harmonizál az EU-jogszabályokkal.

A regisztrációs adó bevezetését sok hónapos bizonytalanság kísérte, mégpedig azért, mert az autóimportőrök – a Renault Hungária kivételével – az új adónem után is befizették az áfát. A szakma az ellentmondó értelmezések miatt hivatalos állásfoglalást kért, így a pénzügyi tárca bejelentette: a jelenleg hatályos jogszabályok értelmében a regisztrációs adó nem képez áfaalapot. Erről tájékoztatták az adóhivatalt és a VPOP-t is.

Ezért az Opel-importőr GM Hungary szeptember elsejétől nem fizeti ezt az áfát, amit egyébként korábban sem terhelt át a vásárlókra. Az Opelnél ugyanis információink szerint csak akkor változtatja, kalkulálja újra a listaárakat, ha már hosszú távra lehet tervezni. Ugyanilyen árstratégiával dolgozik a Porsche Hungaria is, amely viszont már augusztus elsejétől nem fizeti az áfát a regisztrációs adó után.

Lapunk kérdésére, hogy mi lesz a regisztrációs adó után eddig befizetett áfa sorsa, a Pénzügyminisztérium úgy tájékoztatott, hogy a pénz „annak az adóalanynak fizethető vissza, aki azt bevallotta és megfizette, és akkor fizethető vissza, ha a tévedést elkövető adóalany önellenőrzést végez.”