Emiatt az idén már csak 85 ezer új autó eladását tartja valószínűnek a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), hacsak nem történik piacélénkítő kormányzati lépés.
„Nagy eredmény, hogy már szakállamtitkári szinten tárgyalunk az államilag támogatott vásárlásösztönző autócsere-programról” – mondta lapunknak az MGE elnöke, Győző Gábor.
Ezzel szemben azonban Mester Zoltán, a gazdasági tárca szakállamtitkára azt mondta kérdésünkre, hogy a minisztérium vizsgálja az MGE javaslatait, azonban nincs még kialakult kormányzati álláspont. Az új kormány a válságkezelő program kapcsán dönthet egy esetleges forgalomélénkítő programról, ám a szakállamtitkár hangsúlyozta, hogy az nem lenne jelentős hatással a magyarországi autógyártásra. A program valószínűleg elsősorban a kereskedések támogatását jelentené, ám a túlméretezett hálózat költségvetési pénzből való fenntartása nem feltétlenül indokolt. Hiszen még a tavalyi értékesítési szint elérése is részben annak volt köszönhető, hogy az elmúlt évben még jelentős volt a 10 éves futamidejű, nullaszázalékos önrésszel induló autóvásárlási hitelek aránya. A PSZÁF által kockázatosnak tartott hitelezési konstrukció miatt aztán több tízezer kocsi került vissza a finanszírozó intézetekhez, mivel a tulajdonos nem tudott fizetni, és a tartozás összege nagyobb volt a kocsi piaci értékénél. A PSZÁF az idén már nem teszi lehetővé a kereslet ilyen módon való mesterséges élénkítését.
A piacról szólva Győző Gábor ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy meglehetősen felborult a legkapósabb márkák sorrendje, hiszen a Toyota felkerült az ötödik helyre, a Honda pedig először került fel a tízes listára. Az is figyelemre méltó, hogy az Opel korábban nem tapasztalt előnyt ért el a nagy riválissal, a Forddal szemben, a Renault pedig a toplistások közül egyedüliként növelte eladásait az elmúlt év első negyedében elérthez képest.
Március végéig a legnagyobb mértékben a kisautók és az alsó középkategóriás kocsik forgalma zuhant a bázishoz képest. Az előbbiből 16 390-nel szemben az idén csak 10 198 kelt el, míg az utóbbiból 15 350-ről 11 058-ra esett az eladások száma. És ezt az eredményt is csak úgy érte el a szakma, hogy a legtöbb importőr vállalat 15-30 százalékos kedvezménnyel kínálta autóit az elmúlt hónapokban.
A sportkocsik negyedéves forgalma viszont 142-ről 217-re emelkedett, és a prémium terepjárókat forgalmazó márkák sem panaszkodhatnak, hiszen a státusszimbólum SUV-okból 454 kelt el, ez csak öt darabbal kevesebb a tavalyi első negyedévi szintnél.