A farmotoros konstrukciók utolsó képviselője napjainkban egyre növekvő népszerűségnek örvend, különösen a Multivan, a California, illetve a különböző speciális felszereltségű modellek számítanak keresettnek a T3-rajongók egyre szélesebb táborában.

1979-et írunk. Az elmúlt három évtized során immár összesen mintegy 5,5 millió Volkswagen busz gördült le a szerelőszalagokról, kezdetben még osztott szélvédővel, s mindvégig gömbölyded formavilággal. Az új generáció azonban markáns, szögletes formákkal tekint a jövőbe. Műszaki felépítésében elődei hagyományát folytatja, ám az első tengely fölé előretolt vezetőtér és a farmotor előnyeit már a legkorszerűbb konstruktőri ismeretekkel és gyártástechnológiával ötvözi. Modellciklusa elkövetkező 12 esztendeje során összesen mintegy 1,3 millió példány készül belőle.

Szélesebb karosszériája változatlan hosszúság és magasság mellett jóval tágasabb utas- illetve rakteret kínál. Egytonnás hasznos terhelhetősége ellenére az új Transporter továbbfejlesztett futóműve – elsősorban a független kerékfelfüggesztéseknek köszönhetően – már a személyautókat idéző menettulajdonságokat kölcsönöz számára. A fogasléces kormányberendezés az első kerekek nagyobb bekormányzási szögét teszi lehetővé, s a T3 mindössze 10,7 méteres fordulókör-átmérőjével kifejezetten mozgékonynak hat. Az alacsonyabbra került tömegközéppont, illetve az üresen és terhelten egyaránt az ideális 50:50 arányt közelítő első-hátsó tömegeloszlás pedig a fokozott menetstabilitáshoz járul hozzá nagymértékben.

A főtengely végére épített hűtőventilátorral kialakított, egységes boxer-koncepció jelentősen megnöveli a lapos felépítésű motorok felett kihasználható helyet, a motorsátor elődjéhez képest 165 milliméterrel alacsonyabb. Mindez 75 százalékkal nagyobb hátsó rakodónyílást eredményez. A két léghűtésű motor 1,6 illetve 2,0 literéből produkált 37 kW (50 LE) és 51 kW (70 LE) teljesítményével az elődök nyomatékosságával és kiváló kapaszkodóképességével szolgál, majd a kifejezetten e kisbuszok számára tervezett vízhűtésű boxerek, illetve a turbófeltöltővel és anélkül kínált dízel erőforrások következnek. Ám ha mindez még mindig nem volna elegendő, a nyolcvanas évek derekán bemutatkozik az összkerékhajtású Volkswagen Transporter, a Syncro is.

A Volkswagen új Transporter generációja igen széles típuspaletta mentén készül: zárt áruszállító, ülésezéssel vagy anélkül szállított Kombi, hét-, nyolc- vagy akár kilencszemélyes kisbusz, luxusbusz, platós teherautó akár extraméretű platóval vagy épp duplafülkével. E sokrétű modellválaszték alapjaira azután számos különleges felszereltség és speciális kivitel is épül: tűzoltóautók, mentők, műhelykocsik, hőszigetelt és hűtőfelépítményes teherautók, terítőfuvarozásra készült változatok, billencsek vagy épp emelőkosaras modellek. A Caravelle, Multivan és California változatok az elkövetkező 12 esztendő során ugyancsak tovább bővítették a T3 kínálatát.