Általános elismerést keltett a magyar közlekedési rendőrség működése. A végtelen karavánok zavartalan forgalmát repülőgép-, helikopter- és földi URH-irányítással biztosították

Véletlen csupán, hogy éppen Alkotmányunk Ünnepének küszöbén került sor arra az eseményre, amely a világ minden tájáról ideérkezett autós látogatók előtt kitárta országunk kapuit. Mégis, szimbólumnak is tekinthetjük, hogy a kétezernél több autóval, legalább 1300 lakókocsival érkezett 6-7000 külföldi vendég éppen a nagy ünnepére készülő ország népével és vívmányaival ismerkedhetett.

Átmeneti kemping a Lágymányoson. Ch. F. Baumgartner, a FICC elnöke: „Külön köszönet a magyar vendéglátóknak azért a példátlan erőfeszítésért, amellyel az árvíz ellenére is lehetővé tette az Elő-Rallye megrendezését.”

Nem kevesebb mint 26 ország autósai adnak itt találkozót a Nemzetközi Kemping és Karaván szövetség XXVII. Kongresszusa alkalmával rendezett nagy rallye-n. Az „Elő-Rallye” alkalmával a római-parti, lágymányosi, hárshegyi kempingekben táborozó vendégek körülnézhettek Visegrádon, Esztergomban, a Dunakanyarban, sétakocsikázásokat tehettek Budapesten, élvezhették a Margitszigeti Szabadtéri Színpad nemzetközi műsorát. Azután a balatonfüredi, tihanyi és egyéb Balaton-menti kempingekben ismerkedhettek a magyar tengerrel. Sportesemények, az Állami Népiegyüttes előadásai, orgonahangverseny a tihanyi apátság templomában és egyéb nagyszerű szórakozási lehetőségek színesítették programjukat.

Az Áfor is „kitett magáért”. A mozgó kutak működtetésén kívül „napra készen” üzembe helyezte az autópálya melletti „tükör-állomást”, Budaörs határában. Épp így időre készült el a balatonfüredi korszerű kút is

Azután következtek az „Utó-Rallye” eseményei. A tervek szerint Dunaújvároson és Kecskeméten keresztül Szolnokra utazott az autók tömege, amely ott a Tisza-parti kempingekben pihent meg, majd Debrecenben kapott szállást. A résztvevők kirándulásokat tehettek a Hortobágyra, Tokajba, megismerkedhettek a pusztai világ „romantikájával”, a híres magyar bortermő vidékkel…

A kifüggesztett zászlócskák azt bizonyítják, hogy tulajdonosuk immár 27 országban vett részt ilyen nemzetközi kemping-találkozón. Az Autóklubok emblémáinak gyűjtése is a világjárók egyik „hobbyja”

De ami a legfontosabb: megismerkedhettek a mai magyar élettel, a magyar árukkal, a magyar kultúrával, társadalmi berendezésünkkel, létesítményeinkkel.

A változatos programok között mindig külön sikere volt a népi együtteseknek

Vendégeink nagy többsége életében először járt Magyarországon, és egyáltalán: most tekinthetett először a sokat emlegetett „vasfüggöny” mögé. És láthatták, hogy mennyire más ez a mi világunk itt, mint ahogyan a nyugati propaganda hirdeti. Más külsőségek is – az árubőség, a neonfényes nagyvárosok, a vidám, jól öltözött emberek – sokat mondhattak számunkra. De megtudhatták azt is, hogy nálunk megszűnt a munkanélküliség, hogy nemcsak megszűnt az analfabétizmus, hanem meg is sokszorozódott a tanult, művelt emberek száma.

Bár a Magyar Autóklub „Sárga angyalai” állandó készenlétben voltak, egyes külföldi csoportok külön műhelykocsit hoztak magukkal, tetejükön a forgó sárga fényjelzéssel

Találkozhattak az üdülőhelyeken „fillérekért” beutalt pihenő, szórakozó dolgozókkal. Megfigyelhették ugyanakkor, hogy mennyire óvjuk, ápoljuk múltunk hagyományait, örökségeit. És érezhették, hogy az emberek nálunk hogyan törődnek mindazzal, ami az országunkban történik, büszkék hazájukra, magukénak érzik a szocializmust építő társadalmat, és hittel, bizakodással munkálkodnak sokat ígérő jövőjükért.

A főtábor bejárata Balatonfüreden

Fotók: Vértes Tivadar és MTI – Járai Rudolf, Fényes Tamás, Lajos György
Vértes Tivadar légifelvételei

Zászlófelvonás előtti pillanatok Balatonfüreden. Charles F. Baumgartner, a FICC (Fédération Internationale de Camping et Caravanning) elnöke üdvözölte 26 ország közel hétezer kempingezőjének e legnagyobb találkozóját, a népek barátságának erősítőjét
Angolok – „olasz módra” – Magyarországon
Műszaki érdekesség: sok kocsin láttunk ilyen „periszkópot”, amely a vezető részére biztonságos áttekintést nyújt a lakókocsis szerelvény közvetlen környezetéről minden irányban