Sivító kerékcsikorgás ijesztett az ablak mellett beszélgetőkre. A szobában hirtelen csend lett, a nagy csattanást váró dermedt csend.
– Á, semmi – törte meg a hallgatást valaki –, nincs baj, biztosan csak egy taxi kanyarodott.
És valóban, akik kihajoltak az ablakon, még láthatták, hogyan távolodik a kockás oldalú Lada. Az eset óta már figyelünk az ijesztő fékcsikorgásokra, a keréknyúzó kanyarodásokra, a durva gyorsításokra, s amikor odanézünk, túl gyakran látjuk, hogy taxi borzolja a környéken lakók idegeit.

Gavacs György

– Tíz év alatt háromszorosára növekedett a taxivezetői létszám. Sok gondunk volt és még ma is van a megfelelő vezetők kiválogatásával, de kitartó szigorúságunknak már megvannak az eredményei. – Ezt már Gavacs György, a Fővárosi Autótaxi Vállalat forgalmi és gazdasági igazgatója mondja, vele beszélgetünk arról a különös autós kategóriáról, amit taxisnak neveznek.
– Kiből lehet taxis?
– Hatezer vezetőnkből 4800 főfoglalkozású Ha valaki nálunk akar dolgozni, akkor a szokásos gépkocsivezetői alkalmazás feltételein túl megköveteljük, hogy vezetésből, helyismeretből házivizsgát tegyek. Aki megfelel, 7-8 nap alatt kocsira kerül. A többség hosszabb-rövidebb garázsszolgálat után mehet csak ki a forgalomba. Végül is ott derül ki, hogyan állja meg a helyét az autósokkal és az utasokkal szemben.
A vezetők átlagos életkora 30 év, fiatalságuk a Ladák fürgeségével párosul. A mi vállalatunk az utcán dolgozik, egy kétmilliós város a tanúja termelésünknek, selejtünknek, vezetőink jó vagy rossz példát mutató magatartásának.
– A kétmilliós város általában nincs túl jó véleménnyel a taxik pilótáiról.
– Tudjuk, és minden igyekezetünkkel azon vagyunk, hogy megváltoztassuk a taxisokról kialakult képet. Azt is tudjuk, hogy az előítéletek lassan alakulnak át, sokáig és megbízhatóan kell igazolnunk, nem szolgálunk rá a rosszmájú megjegyzésekre. Ezért is hoztuk létre 1978-tól a vállalati közlekedésbiztonsági tanácsot. E tanács munkájának is köszönhető, hogy ebben az évben 40 százalékkal csökkent a taxik által okozott személyi sérüléssel járó balesetek száma. Büszkék vagyunk a javulásra, de még mindig nem elégedettek. Nálunk szinte jelszó, hogy egy baleset is sok. 1978-ban 5842 közúti eseményünk volt, ebből 1752 a mi hibánkból származott. Egy évvel korábban még 2244-et okoztunk, ez azt jelenti, hogy hosszú idő után végre csökkenést, jelentős csökkenést értünk el. És még ehhez jön az idei 40 százalékos javulás.
– A múlt évben kis híján minden vezetőnkre jutott egy-egy esemény, és a harmada maga is okozta.
– Való igaz. Reálisabb képet ad, ha az egymillió kilométerre jutó számokat elemezzük. Az elmúlt 8 év során közel 40 százalékkal lett kisebb ez a szám. Tavaly 8,71 saját hibából származó közúti esemény jutott 1 millió kilométerre.
De akárhogy nézzük a mutatókat, a legfontosabb feladatunk a biztonság további javítása. Azokat a vezetőket, akik több balesetnek a részesei, a Posta Munkalélektani Intézetének szakértői vizsgálják meg, és közlik, hogy alkalmas-e autó vezetésére, és ezen belül a taxizásra.
Javítja a biztonságot a taxiban is kötelező biztonsági öv, és előnyös az is, hogy fokozatosan radiál gumikra cseréljük a régieket. Vállalatunk felkészült a radiál abroncsok újrafutózására is. A kombi kocsik jobb oldalára tükröt szerelünk. A Ladákat magunk megjavítjuk, a gyorsaság mellett biztonságot is jelent, hogy saját szakembereink felelnek az autók állapotáért.
A gyorshajtás meggátlására kidolgoztunk egy számláló készüléket, Vaspax a neve. Ez olyan, mint egy taxióra, csak éppen akkor számlál, ha a tempó 70-es sebesség fölé ér. Ekkor egy lámpa is villogni kezd, figyelmezteti a vezetőt. Az óta másik része a 80 fölött vezetett másodperceket jegyzi, és közben hangot ad. A kísérletek most fejeződnek be, jövőre már minden taxiba beszereljük a Vaspaxot. A fegyelmi szabályzatot pedig a készülék számainak figyelembevételével módosítjuk. Bizonyos pontszám után elbocsátjuk a notórius gyorshajtókat.
– Más riportútjainkon gyakran tapasztaltuk, hogy taxisok segítették a rendőrök, a mentők munkáját.
– Sokat jelent, hogy 800 kocsinkban van URH-készülék. Ezt baleset-megelőzésre is felhasználjuk, tájékoztatjuk a vezetőket a veszélyes helyzetekről, fagyról, úthibákról. A vezetők is sok mindent közölnek a központtal, hiszen bejárják az egész várost. Elromlott lámpákról, bűncselekményekről, rosszullétekről, balesetekről, máskor értelmetlen vagy hiányzó jelzésekről szól jelentésünk. Ezekről azonnal értesítjük az illetékeseket. Évente több mint ötezer jelentős segíti Budapest nyugodt, biztonságos életét. Ha taxisokról van szó, erről sem szabad megfeledkezni.
– Jó most taxisnak lenni Budapesten?
– Ha valaki könnyen és gyorsan akar meggazdagodni, és ezért jön a taxihoz, akkor nem. De ha hosszabb távon gondolkodó ember választja ezt a munkát, akkor úgy érzem, nem éri csalódás.
Tudjuk, a biztonság ellen vétőket a mi vállalatunk súlyosabban bünteti, mint mások. Ezen nem is akarunk változtatni, mert jó hírünket csak ennek a mindössze két százaléknyi durva, visszatetszést keltő vezetőnek a kiszűrésével vagy jobb belátásra bírásával nyerhetjük vissza.

F.A.