A „Békéért-Barátságért” Autó Rallye utolsó gyorsasági versenyén a Szabó Zoltán-Döme József pár rajtja a 30-as Wartburggal. (MTI Külföldi Képszolgálat – TASSZ – V. Masztyukov felvétele)

Amikor ezeket a sorokat írtuk, már Moszkvába értek ugyan a nemzetközi autórallye versenyzői, de előre bocsátjuk, még nem tudunk teljes értékelést adni a 4781 km hosszú útvonalon futott túráról, illetve annak gyorsasági, ügyességi és úgynevezett átlagtartó szakaszairól.

Ezt a versenyt azonban nem is szabad csupán az eredmények tükrében értékelni. Mindenekelőtt azt kell szem előtt tartanunk, hogy a szocialista országok autósainak nagy találkozójáról, egy új, világvisszhangot kiváltó kezdeményezésről van szó. A múlt évben került először rendezésre a Békéért és Barátságért nevet viselő Rallye, és már akkor meggyőződhetett róka az autós világ, hogy ez egyike a legnehezebb feltételű olyan küzdelmeknek, ahol a versenyzők tudását, megbízhatóságát, valamint a gépkocsik teljesítőképességét – bár a balszerencsének nevezett tényezőt itt sem lehet kizárni – reális mérlegre állítják. Számos tekintetben itt súlyosabbak a feltételek, mint a hagyományos, nagy tekintélyű Monte Carlo Rallye-kon, vagy az ismert, ijesztő hírű „Ezermérföldes” túráknál. Itt csaknem háromszor ezer mérföld a táv. A Csehszlovák Automobilklub, az idei Rallye főrendezője, az érdekjelt országok autóklubjaival egyetértve az alábbiak szerint jelölte ki a menetrendet, – ami már önmagában is jelzi a versenyzők feladatainak nagyságát.

Prágából indultak a csehszlovák, magyar, német, lengyel és szovjet autósok, akik a korábbi évek hazai és nemzetközi versenyein elért eredményeik alapján kerültek a klub-, illetve nemzeti csapatokba. Az első nap 693 km-es távjának befutása után érkeztek Tihanyba, ott pihentek, majd a további magyar szakaszt teljesítve, Keszthely-Siófok-Budapest-Eger-Miskolc és újból Budapest érintésével Zsámbék-Komárom vonalán jutottak Bratislavába. Ez újabb 876 km, tarkítva nehéz hegyi szakaszokkal, több gyorsasági és ügyességi versennyel. Bratislavából mindössze 2 órányi pihenő után rajtoltak tovább Csehszlovákia, illetve az NDK területén meghatározott útvonalra, amely további 822 km-t jelentett, és ezt jóformán pihenő nélkül követte 769+892 km-es NDK-lengyel szakasz, majd szovjet területen az utolsó 729 km-es etap, Minszk-Szmolenszk irányában a moszkvai célig.

A Békéért és Barátságért Rallye versenyzőinek első magyarországi állomása Pápán volt. Ide június 18-án, vasárnap a késő délutáni órákban futottak be a kocsik, elsőként a kis kategória tagjai, a német Trabantosok és a lengyel Syrenák utasai. Itt vizsgáztak először a hazai szakasz rendezői, és arról, hogy mindenütt jól végezték feladataikat, egyaránt hallottunk a külföldi versenyzőktől, a csapatok kapitányaitól, a baráti autóklubok vezetőitől. Külön köszönjük az autókat és motorokat annyira szerető magyar közönségnek, hogy szívébe zárta a Békéért és Barátságért versenyt, amelynek útvonalát ez évben először bővítették a magyarországi szakasszal

Ennyit az útvonalról. Most pedig arról néhány szót, hogy a június 18-án Prágából indított, 75 gépkocsiból álló mezőny – minden autóban két versenyző, akik felváltva vezethettek – június 23-án érkezett meg Moszkvába. Amint az várható volt, a hatalmas táv végén bizony csökkent a kocsik száma, hiszen balesetek, műszaki hibák elkerülhetetlenek még az egyszerű autótúráknál is, nem pedig ilyen fárasztó, nagy tempójú, igazi versenynél.

Ez a 48-as Wartburg már roncsoltan érkezett hozzánk: még az első nap csehszlovákiai szakaszán csúszott le a gyorsasági útvonalról. Törve bár, de folytatta útját

Már az első napon a magyar szakaszra is érkezett jó néhány sérült, utat vesztett kocsi, sőt egyesek ekkor géphiba miatt már kénytelenek voltak feladni a versenyt. A Rallye szabályai szerint ugyanis akik egy óránál hosszabb ideig tartó javításra kényszerültek, automatikusan kiestek, és az ilyen munkákat, éppúgy, mint minden más előírás betartását, a legszigorúbban ellenőrizte a nemzetközi zsüri. Márpedig olyan motorikus vagy más szerkezeti hiba, amelynek korrigálása hosszabb időt igényel, nem kerülte el sem a magyar, sem a többi ország csapatainak autóit.

Igyekeztünk kihasználni a néhány perces pihenőket, hogy elbeszélgessünk a versenyzőkkel, és mindjárt be is kukkantottunk a kocsikba. A Trabantoknál egységes felszerelés volt a kombinált termosz és ételdoboztartó, de azt is észrevettük, hogy az ilyen súlytöbbletet más vonalon egyenlítették ki. Még az eredeti gumiszőnyeget is otthon hagyták, mert itt bizony minden deka számít. Az átlagtartó szakaszok nélkülözhetetlen segítőjét, a speed-pilot műszert azonban beépítették a műszerfalba még a legkisebb kocsikon is

A mieink közül is mindjárt az első nap vált harcképtelenné a 20-as rajtszámú Škoda kocsival nevezett, igen esélyes Rugyai-Wimmer pár. Akkor még Škoda kocsijaikkal Kiss Gyula és dr. Gesztelyi, Rajcsányi és dr. Wilheim, Kesjár-Vigh, dr. Kamarás-Tárczy, Reményi és Kiss Sándor még rendeben folytatták az utat. Wartburgosaink közül a Szabó-Döme, Széles-Kozma, Kiss Ferenc-Kiss György, Bognár-Bodnár, László és dr. Modra, valamint a Csendes-Mezei versenyzőpárok álltak rajthoz, de a célba bizony ők sem érhettek hibapontok nélkül, különböző műszaki rendellenességek miatt.

Városlődnél, gyönyörű vidéken folyt a magyarországi gyorsasági verseny, 6 km-es országúti szakaszon. Itt győződtünk meg először, hogy milyen gyorsak is tudnak lenni a normál szériakocsik, ha egy kis „kezelésben” részesítik azokat. Az első képen a csehszlovák Škoda csapat hírek Bobek-Rieger kettősének 32-es számú kocsija vágtat. Itt találkoztunk a 6-os számú lengyel Syrenával, itt fényképeztük a szovjet csapat 16-os Moszkvics versenyzőit és a gyorsasági pálya végén, már sötétedéskor érkezett, farmotoros Tatrát, Pavelka és Micik kocsiját, amely bebizonyította, hogy a 170-es sebesség nem esik nehezére

Végül még a kocsikról, a szinte szárnyakkal szerelt kis Trabantokról, a nálunk kevésbé ismert 744 kcm-es lengyel Syrenákról, a gyári Wartburg, és még annál is gyáribb Škoda, Tatra autókról, a szovjet csapat kitartó Moszkvics és Volga típusairól, a lengyelek robusztus Watszawáiról szólunk. Ezek a típusok alkották az öt kategóriába sorolt gépparkot, – bár a lengyelek két Simcával is elindultak – így ezeknek a kocsiknak tulajdonságait alapos vizsga alá vetette a kíméletlen túraút.

Budapesten a Dózsa György úti ügyességi verseny során ismerkedtünk meg a szovjet csapat vezetőivel, Viktor Vladimirovics Marzseckij és Szergej Mihajlovics Sevcsenko elvtársakkal, Alekszander Tikkével, a Szovjetunió kétszeres autós bajnokával, aki most Alfred Saarmmal együtt a 64-es Volga kocsi versenyzőjeként érkezett hozzánk. Találkoztunk Jegorovval, a szovjet csapat legfiatalabb tajával – ő 28 éves – és a 75-ös rajtszámú Volga egyik versenyzőjével, Jevgenyij Liszafjevvel, aki egy hijján 50 esztendős. Ő egyébként a Gorkij Autógyár próbamestere, és az csak természetes, hogy az ő Volgája valamennyinél gyorsabb. Sajnos, csak néhány szót tudtunk váltani a Rallye egyetlen nőversenyzőjével, Valerija Borccal, a szovjet csapat tagjával, aki Moszkvics kocsival indult. Már messze járt Budapesttől, amikor megtudtuk, hogy ő nem más, mint Fagyejev: Az ifjú gárda c. könyvének egyik hőse, az a bizonyos Valja Borc, akit olvasóinak az író, mint „17 éves, sötétszürke szemű, aranyszőke varkocsú, önérzetes leány”-t mutatott be. Valja ma tudományos kutató és eredményes, lelkes autóversenyző. Bukósisakban ismertük meg ezt a nagyszerű szovjet asszonyt

Az tény, hogy partnereink Wartburg és Škoda autói, – bár az idén már mi is úgynevezett rallye-kocsikkal indulhattunk – lényegesen többet tudtak, mint a magyar versenyzők múlt évi modelljei. De arról, hogy pontosan mi és hogyan történt lapzártáig, sajnos, nem tudunk kimerítő tájékoztatást adni. Bizony, a hírek most lassabban jártak, mint a Rallye versenyzői, pedig azoknak bizonyára nehezebb dolguk volt, mint a tudósítóknak. Képeink is – Rózsa György, valamint a prágai Edouard Polak és az MTI Külföldi Képszolgálatának felvételei csupán a verseny két első napjának néhány epizódját mutatják. De reméljük, következő számunkban részletesebben informálhatjuk lapunk olvasóit.

Liener György

Ez a kép is a Dózsa György úton készült, ahol a nézők páratlan élményben részesültek. Öt ország legügyesebb autósai mutatták be a vezetés magasiskoláját, és mi büszkék lehetünk a 30-as Wartburggal versenyző Szabó Zoltán-Döme József kettősre. Nemcsak a stopperórák igazolták bravúros teljesítményüket, hiszen emellett a felzúgó taps is jelezte, hogy nem akárki ül a volán mögött. Ezt egyébként érezhették a Wartburg kerekei, amelyek szinte panaszkodtak a fényképezőgép objektívjének a „mostoha” bánásmódért. Hiába, a verseny az verseny