Ezt a címet az autósport műszaki bizottságának egyik tagja adta, amikor közösen jártuk sorra azokat a vállalatokat, ahol az Autóklub sportbizottságának anyagi és erkölcsi támogatásával v e r s e n y a u t ó k készülnek társadalmi munkával. A főváros öt Autójavító Vállalatánál és az Autótaxinál néztük meg, miként halad a sport-, vagy ha úgy tetszik, versenyautó építése.

A VI. Javító kocsija már tavaly elkészült, sőt már majdnem indult is, de a G. P. edzésén, a harmadik kör után súlyos motorhibával talonba került. A társadalmi aktíváknak hosszas utánjárásba került, amíg szereztek egy normál kivitelű főtengelyt. A sérült forgattyúsház az összeszerelés állapotában van, és valóban rövid idő kérdése, hogy Sabján sporttárs megkezdhesse a motor bejáratását

Egy-két kocsit kivéve, csak „első sebességbe” kapcsolt tempót tapasztaltunk. De, ami még ennél is fájóbb: a múlthoz képest a lelkesedés lecsökkent a versenyzőknél, az építőknél. Ugyanis a beszélgetésekből kiderült, hogy egyes vállalatok vezetőinél, főmérnökeinél nem élvezik a társadalmi aktívák a megérdemelt támogatást. De az is kedvet rontó – miként az egyes versenyzők panaszolták –, hogy nagyon kevés futam volt az elmúlt évben, és idén sem látják biztosítva a versenyek kívánt számát.

Április végére lesz készen a II. Javító kocsija, amelyet a vállalat nyugdíjasa, Borbás Pali bácsi és Kele Ferenc csoportvezető lakatos készít. A 0,75-ös vaslemez-karosszéria alatt már nem egységesek a fődarabok. Elől a BMW-340 futóművét alkalmazták. A hátsó Wartburg futóművet gumiba ágyazott merevítőkarokkal erősítették meg

Az újjáéledő magyar autósportnak nagy szüksége van az érdekelt vállalatok vezetőinek jóindulatára és tevékenyebb közreműködésére. Sokkal jobban kell megbecsülni a sport társadalmi aktíváit, akik – merjük állítani – valamennyi sportág közül itt adják a legtöbbet.

Ha minden jól megy, május 1-jén elkészül a IV. Javító sportkocsija, amely Bánhalmi János mérnök, Bognár László szerelő (aki egyben a kocsi vezetője is lesz), valamint Csernai Sándor lakatos munkáját dicséri. A kocsi minden fődarabja, akárcsak a motor, Wartburg eredetű. Hűtője a P-70-ből származik. A vezető mögött elhelyezett motorhoz jó hozzáférhetőséget biztosít a karosszéria csuklón hátrabillenthető hátsó eleme. A motor „fésülését” Bognár László végzi

Olyan nagyszerű lehetőségek előtt ál ez a sportág, mint még soha. A kitűnő szakemberek odaadó munkáját nagyra értékelik a sport hívei, méltányolják a sportág vezetői. Most már csak egyes vállalatok vezetőinek nagyobb megértésére lenne szükség.

Szép vonalvezetés és 60 lóerős motor jellemzi a Taxi sportautóját, amelynek kormányánál a volt négyszeres bajnok Kiss Ferencet látja viszont a szurkolók hada. Elöl tekercsrugó, hátul Lancia híd, ugyancsak tekercsrugóval, kormány és fékszerkezet elöl Wartburg, súly 500 kg. felett. A tervezést Kiss Ferenc vezetésével a kollektíva, a kivitelt Tőkési Sándor és Vodics Endre végezte

Reméljük, ez nem marad el, és már idén is komoly műszaki és sportbeli fejlődésről adhatnak számot az autóversenyzők.

A versenyautók építése terén mindig is élen járt a III. Javító. Híven a hagyományokhoz, újabb monoposzto készül az „aranykezű” Katricz József tanműhelyvezető keze alatt, aki a sokszoros bajnok, Kozma Ferenc elvi konstrukciós véleményét kikéri. Mint látjuk, első futóművüket saját elképzelésük szerint készítették (teleszkóppal kombinált tekercsrugóra támaszkodó lengő trapéz). Fékek: Fiat, kormány: Adler, karosszéria 1 mm-es alulemez, összsúly mintegy 400 kg. A motort Koczkás László készíti elő. A szép kocsi (rajzát már láttuk) május elejére készül el. Vezetője Jung József lesz

Amit még el kell mondanunk: amikor ezeknek a kocsiknak építését a műszaki bizottság „alapterveire” támaszkodva kiadták (ilyen például annak meghatározása, hogy a motor a vezető mögé kerül), még ismeretlen volt a Forma-Junior, és ezért készültek ezek a kocsik kétüléses sport kivitelben. De szó van arról, hogy talán jövőre sor kerül a fésült Wartburg motorral szerelt monoposztók építésére is.

A Közlekedési Múzeum kiállítási kocsijainak felújítása miatt kissé elmaradtak a sportkocsi munkájával az I. Autójavítónál. A kollektíva vezetője, Fodor Imre látogatásunkkor éppen távol volt, és ezért nem tudtunk határidőt kapni. A látottakból nem lehet sokat következtetni. Egy bizonyos: a vállalat műszaki osztályának kollektívája, amely a kocsi tervezését jegyzi, igyekezett. Mint a fényképről is látható, az első futómű a BMW-340-ből származik, akárcsak a kormány és a fék is, hátul a keresztrugós Wartburg hidat alkalmazták