A „hazavitt” Daciák után ugyanis nem kell az egyébként a vételárban foglalt regisztrációs adót megfizetni – ez a kisebbik, 1.4-es típus esetében 340 ezer forintos megtakarítást jelent. Továbbá visszaigényelhetik a nálunk kifizetett áfát (körülbelül 270 ezer forintot), amitől otthon is mentesülnek. Ez utóbbira a román vámkódex ad lehetőséget, kimondva: a román eredetű termékek után nem kell sem vámot, sem áfát fizetni, ha visszaviszik őket az országba. Mindent egybevetve, akár egyharmadával is olcsóbban juthat Daciához nálunk egy romániai, mint egy magyar vevő, hiszen az alapesetben durván kétmillió forintos kocsiért 1,35 milliót kell fizetnie. Ezzel szemben elhanyagolhatók a felmerülő kiadások: a vásárlóknak mindössze egy viszonylag kis összeget kell letenniük Romániában, jövedéki adó címén – írja a Magyar Szó.

Ez az autó értékétől és hengerűrtartalmától függően változik: a Dacia Loganok esetében a számlaérték másfél százalékára rúg ez a tétel. Emellett még csekély mértékű összeget kell fizetni a vámügyintézésnél. A romániai magyar nyelvű lap arról is beszámol, hogy egyelőre nem fő Bukarest feje az üzletrontás miatt. Mivel nincs szó elterjedt jelenségről, az nem befolyásolja az ottani eladásokat. Ugyanakkor vannak, akik úgy vélik, hátrányos, hogy Románia elesik a behozott autók áfájától.

A Renault Hungária Kft.-nél, a Dacia hivatalos magyarországi importőrénél a részletek mellőzésével lapunknak elmondták: reális lehet az idei néhány százas reexport. A hivatalos adatokból nem derül ki, hogy a külföldi vevők mennyiben befolyásolták az eladásokat, ugyanis csak az itthon forgalomba helyezett személygépkocsikat regisztrálják. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének statisztikája szerint tavaly az első négy hónapban 1185 Daciát adtak el, az idén mindössze 764-et. Ebből pedig inkább a forgalom visszaesése, semmint növekedése olvasható ki.

Ennek fényében nem kis tétel a 600 darabos eladás. Szemben a híresztelésekkel – miszerint értékesítői csoportok álltak volna rá erre az „üzletágra” – megtudtuk: a márkakereskedők kizárólag egyéni vásárlókat szolgálhatnak ki, a Európai Unió szabályozása szerint semmilyen viszonteladóval nem állhatnak kapcsolatban. Az előfordulhat, hogy valaki néhány autóból álló flottát vásárol saját cége számára, de a vevők többnyire magánemberek.