A napokban a BMW esetleges beruházásával összefüggő hír tartotta lázban a lengyeleket. Noha a német autógyártó egyelőre cáfolja, hogy új összeszerelő üzemet építene ott, a nagy nemzetközi autógyárak keleti terjeszkedése nem áll meg. Ezt az alkatrészgyártás területén az elmúlt héten Magyarország esete is bizonyította. Az autóüvegeket gyártó japán Asahi Glass 60 millió euróból új üzemet épít Tatabányán, míg az egyéb részegységeket gyártó svájci Saia-Burgess Hatvan triplázza eddigi kapacitásait.

A Deutsche Bank nemrégiben közzétett tanulmánya szerint 2004–2005-ben átlagosan nyolc százalékkal bővül majd a gyártókapacitás a Szlovákia, Szlovénia, Cseh-, Lengyel- és Magyarország alkotta régióban. 2014-ig a térség autóipari termelésének 150 százalékos bővülése várható, miközben Nyugat-Európában csak stagnálást valószínűsítenek. Így a jelenlegi nyolcról 20 százalékra emelkedhet a közép-európai régió autógyártási részesedése a világtermelésben.

A tanulmány készítői kiemelik: térségünkben a termelékenység foka már ma is megközelíti a Nyugat-Európában szokásos szintet. Különösen igaz ez a zöldmezős beruházásoknál, hiszen ezeknél a legújabb technológiát alkalmazzák. A bank elemzői szerint ezért ré-giónk igazi versenyelőnye továbbra is az alacsony bérköltségekben rejlik. A különbség igencsak jelentős: Németország nyugati területein 28,5, keleti térségeiben 16,5 euró az átlagos órabér az autóalkatrész-gyártásban, ezzel szemben Lengyelországban mindössze 5,4, Magyarországon 4,7, Csehországban 4,2, Szlovákiában pedig alig 3,3 euró.

Ha tekintetbe vesszük, hogy az összes termelési költség mintegy egynegyedét a bérek teszik ki, nyilvánvaló, hogy a közép-európai térség államaiban gyártók mintegy 20 százalékos költségelőnyt élveznek. Az állami beruházásösztönző szubvenciók mellett az alacsony társasági adókulcs szintén vonzza a befektetőket: a 39 százalékos német határadókulccsal szemben Csehországban 28, Lengyelországban és Szlovákiában 19, Magyarországon mindössze 16 százalék a társasági adó.

Régiónk erőviszonyai az elmúlt évtizedben alaposan megváltoztak: míg a kilencvenes évek kezdetén a térség országai közül még Lengyelországban állították elő a legtöbb autót, 2000 óta három nagy befektetéstől is elesett az ország. Ezalatt ez autóipari cégek elcsábításában Csehország és Szlovákia komoly eredményeket mutatott fel: a Toyota Motor Corp. és a PSA Peugeot Citroën Csehországot választotta, míg a Peugeot és a Hyundai Motors Szlovákiába települt. 1998 és 2003 között Szlovákiában 125 százalékkal nőtt a személyautó-gyártó kapacitás, a szlovák siker pedig azóta is töretlen: Európa legnagyobb beltéri gépjárműelemeket gyártó vállalata, a francia Faurecia éppen a napokban jelentette be új, jelentős beruházását Nyugat-Szlovákiában.