Azt is el kívánják érni, hogy az üzembentartási díj kivetésénél, érvényesüljenek a környezetvédelmi szempontok. Oly módon, hogy két éves korig a díj 25 százaléka, azon túl pedig 50 százaléka függjék a gépjármű széndioxid kibocsátásától – tette hozzá.

Kovács László elmondta: a regisztrációs adó szerkezetének harmonizációját azért tartja szükségesnek a bizottság, mert a mai rendszer versenyhátrányt jelent a 12 millió európai munkahelyet működtető autóipar számára. Példaként említette, hogy 10 országban egyáltalán nincs regisztrációs díj, 17 országban pedig a meglévő mértékek igen széles skálán mozognak, a néhány száztól, egészen 17 ezer euróig. Közlése szerint a visszatérítésről szóló, illetve a környezetvédelmi szempontokat érvényesítő javaslatokat támogatják a tagállamok, ám a regisztrációs adó fokozatos megszüntetéséről szóló elképzelést ellenzik az Unió egyes tagjai. Ugyanakkor a három intézkedés külön is bevezethető – mondta Kovács László.

Az uniós biztos arról is beszámolt: azzal, hogy a regisztrációs adó kivetésénél ma már Magyarország figyelembe veszi az avulást és az ehhez kapcsolódó értékcsökkenést, egy-két technikai részlet kivételével megfelel az uniós követelményeknek, példaként szolgálhat néhány tagállam számára.

Gablini Gábor a GÉMOSZ elnöke arról szólt, hogy az idén, a tavalyi 189 ezerrel szemben, 150-170 ezer új autó értékesítésére számítanak. Az első négy hónapban, 2006 hasonló időszakához képest 10 százalékkal csökkentek az eladások. Ugyanakkor az elmúlt években az uniós átlagot meghaladó volt a forgalom; a csökkenésnek a kormányzati kiigazítás mellett az is okozója, hogy megszűntek az extrém értékesítési konstrukciók – szögezte le. Arra számítanak, hogy a vásárlói bizalmi index növekedését követően, az idei mélypont után 2008. második felétől újra meglódulnak az eladások. Utóbb az euró bevezetése tovább segítheti a piacot – mondta Gablini Gábor.