„A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat” – áll a KRESZ-ben, az azonban eddig viták forrása volt, hogy pontosan mi számít használatnak: a telefonálás, a gombnyomogatás vagy esetleg a készülék kézben tartása is. A Kúria a napokban úgy foglalt állást, hogy utóbbi nem, viszont a telefon bármelyik funkciójának használata már szabálysértés. A döntés előzménye az volt, hogy egy megbírságolt autós azzal védekezve, hogy csak „kinyomott” egy hívást vezetés közben, perre ment. Első fokon elutasították a keresetét, fellebbezett, de a Kúria is a rendőröknek adott igazat.

Az iránymutatónak tekinthető határozatban többek között az áll, hogy a beérkező telefonhívás elutasítása is a telefon használatának fogalmi körébe tartozik, vezetés közben a mobiltelefon-használat a gépjármű vezetőjének figyelmét elvonhatja a járművezetéstől, a közlekedésben veszélyhelyzetet eredményezhet, függetlenül attól, hogy egyetlen gomb megnyomása mennyi ideig tart. Magyarán: nemcsak telefonálni, SMS-ezni, a netet böngészni, de hívást elutasítani sem szabad. (Kihangosítót használni természetesen továbbra is lehet.)

A mobiltelefonos ügyek esetében mindig felmerül, hogyan bizonyíthatják az autósok esetleges igazukat a rendőr állításával szemben, vagyis azt, hogy ők bizony nem mobiloztak. Ebben az esetben jó szolgálatot tehet a híváslista. Az intézkedés során felvett jegyzőkönyv tartalmazza a pontos időpontot, azt összevetve a szolgáltatótól lekért forgalmi adatokkal a szabálysértési eljárás során igazolható, hogy mikor, illetve mikor nem használták a készüléket.

– A tapasztalat azt mutatja, hogy a mobiltelefon használata vezetés közben, annak ellenére, hogy a törvény is tiltja, napi szinten előfordul a megyében – foglalta össze a rendőrség tapasztalatait Pásztorné Kovács Ágnes őrnagy, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense. – A rendőrök főként a belterületi részeken rendszeresen ellenőrzik is ennek a szabálynak a betartását, és ahol visszaélést tapasztalnak intézkednek. Ezt a szabálysértést fix bírsággal szabályozza a törvény, amelynek összege tízezer forint, valamint három közlekedési előéleti pont a vezetőnek – tette hozzá a sajtóreferens, kiegészítve azzal, hogy a vezetés közbeni telefonhasználat miatt bekövetkezett balesetek nem jellemzőek. Azonban, ha egy balesetnél felmerül, hogy ez okozta a problémát, a hatóságnak van lehetősége ellenőrizni azt, azaz a szolgáltatóktól beszerezhetőek erre vonatkozó adatok. Konkrétan történt-e beszélgetés, vagy üzenetküldés az adott készülékről az esemény időpontjában. Az őrnagytól megtudtuk, kiemelt közlekedési balesetnél minden esetben megtörténik ez az ellenőrzés.

A vezetés közbeni telefonálás szabálysértés, 2012 óta a fix összegű bírságok hatálya alá tartozik. A helyszíni bírság tizenötezer forint, ezt akkor szabhatják ki, ha a szabályszegő elismeri felelősségét.
Amennyiben nem, a rendőr feljelenti, és szabálysértési eljárás indul: ha ennek során igazolódik a vétkesség, a büntetés 30 ezer forint. Ennél több is lehet a végösszeg azonban, ha hat hónapon belül másodszor követünk el kihágást, illetve ha egyszerre több szabályt is megsértettünk. Egy egyszerűbb kihangosítót ezzel szemben már tízezer forint alatti áron is beszerezhetünk.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!