Ám ez nem minden. A Q7-et alaposan próbára teszik elhagyatott, kanyargós, vidéki utakon, autópályákon és a nagyvárosi forgalomban, a zsúfolt városi részeken: mindezt több mint 2 éve a világ legtávolabbi sarkaiban, extrém dinamikai, klimatikus és topográfiai körülmények között.

Annak érdekében, hogy teljesítsék ezeket a célokat, az Audi mérnökei és tesztvezetői keményen bánnak a járműveikkel. Az Audi járműfejlesztési részlegének képviselői minden lehetséges összetevőt megvizsgálnak, úgymint karosszéria, vezetési dinamika, erőforrások, erőátvitel, elektronika, vázszerkezet, a jármű egésze és a minőségi garancia. A tartóssági teszt vezetője megengedte, hogy bepillantsunk a tesztlajstromba:

– „az általunk használt tesztpályák a világ gyakorlatilag legrosszabb útvonalainak a gyűjteménye vezetés és akadályok szempontjából– kátyúk, macskakövek, fekvőrendőrök, kavicsok, murva, kemény sziklás ösvények, vasúti átjárók, vizes akadályok. Ezek nagyon dinamikus útvonalak, amelyeken, a hajtásláncot, a karosszéria torzióját és hegesztését, a futómű tartósságát is teszteljük” – mondta Martin Brand, az Audi AG tartóssági tesztelés részlegének vezetője.

Emellett a Q7-nek bizonyítania kell, hogy vontatójárműnek is kiváló. Ha az autó mindezen próbákat kiállja, akkor azokat a viszontagságokat is bírni fogja, amelyeknek az ügyfél kiteszi. Egy összehasonlító adat a tesztek keménységének érzékeltetésére: 8.000 kilométer megtétele a tesztciklus keretein belül egyenértékű a mindennapi használat során megtett 300.000 kilométerrel.

Mindezeken túl, a korrózióvédelmi részleg mérnökei is kezelésbe vették a Q7-et. Itt vetik alá a prototípusokat az úgynevezett INKA tesztnek (Ingolstädter Korrosions- und Alterungstest). Ennek során szimulálni tudnak egy 12 éves jármű életciklust mindössze hat hónap alatt. Először egy víz-spriccelő berendezés tartja a járművet jéghideg körülmények között, miután erős napfénynek teszik ki egy klímahelyiségben. A Q7-nek ezután órákat kell kibírnia, mialatt sós vizet permeteznek rá egy sószóró teremben. A sarat és sós vizet tartalmazó gödrökön való áthajtás és a murvás pályákon végzett kőfelverődés-teszt egyaránt arra irányulnak, hogy felfedezzék az összes olyan gyenge pontot, amelyek rozsdásodást idézhetnek elő.

Az Audi Q7 –et egy speciális off-road pályán is tesztelik. Ennek a különleges tesztnek a középpontjában a terepszögek, és meredek lejtőn, valamint mély vízben való kezelhetőség áll. Az utastér-szigetelés tesztelésének helyszíne egy speciális poros pálya Dél-Európában. E mellett, a zárt ajtajú jármű utasterének extrém hőmérsékleteket is ki kell bírnia hónapokon keresztül a perzselő sivatagi nap alatt, hogy tesztelhessék az utastérben felhasznált anyagok minőségét. A szigetelésnek a por mellett természetesen a víznek is ellen kell állnia. Az egyik ingolstadti teszthelyiséget kifejezetten erre a célra tervezték. A jármű fejlesztőinek itt lehetőségük nyílik arra, hogy meghatározzák a csapadék besorolást a könnyű záportól a trópusi monszunig. A jármű akár 30 fokos megdöntése is lehetséges, hogy kiszűrjenek minden olyan pontot, amelyeken keresztül a víz utat találhat magának az utastérbe. A tesztemelkedő megkönnyíti a jármű megdöntését vontatóval vagy anélkül akár 35 fokig, míg az autó hajtásláncát számos nagysebességű tesztelésnek vetik alá a versenypályán.

A magas sebességet illetően a Q7-nek bizonyítania kell a világ egyik legkeményebb pályáján, a Nürburgring Nordschleife szakaszán. Ez az a hely, ahol az Audi kezelhetőségéért felelős mérnökei, szerelői és a beszállítók képviselői évente 13-14 hetet töltenek el, a SUV képességeinek határait tágítva. A 20,8 kilométer hosszú Nordschleife 33 bal- és 40 jobbkanyarjával, a lehetséges legjobb útvonaltípus a kezelhetőség (futómű, kormányzás, kerekek, abroncsok, lengéscsillapítók, rugók, csapágyak), a fékrendszer és a járműkomfort jellemző tulajdonságainak optimalizálására extrém helyzetekben. E mellett a Q7 sportos karakterének beállítására is alkalmas: a tesztjárműveket közel 250 körön, körülbelül 5.000 kilométeren át „nyúzzák” a pálya legendás „Caracciola-Karussell”, „Brünnchen” és „Planzgarten” részein.

A tesztvezetésnek szintén fontos része az általános teszt. Ennek keretében a Q7 összes elektronikus részének működését vizsgálják át, a motortól és az erőátviteli elektronikától a parkolást segítő rendszeren és kamerán keresztül, a napellenzőn található sminktükör világításáig. Ez alatt minden funkciót górcső alá vesznek a legeltérőbb működési körülmények között. A tesztvezetők többnyire éjszaka vannak az utakon, hogy a csapat napközben tudja elemezni a teszteredményeket. Az a feladatuk, hogy a tesztek a lehető jobban megközelítsék a valódi ügyfél helyzeteket. Ezért, bár számos utasítást kapnak arra vonatkozólag, hogy mely részeket és funkciókat teszteljék egy műszak alatt, ám hogy ezeket milyen módon végzik el, nagyrészt rájuk van bízva.

A kérdőívek kitöltésének módjai hasonlóan egyéniek. Az ellenőrzési lista egyik eleme az esetleges „igénybevételi teszt”. Ez például tartalmazza az elektronikus rendszerek ismételt bekapcsolását és kikapcsolását, álló helyzetben és vezetés közben, a nem szokványos használatot, mint például az ablaktörlő lapátok működtetése, amikor nem esik az eső, az autó egyidejű működtetése a vezető és az utas által, vagy csak egyszerűen a CD lejátszó reakciójának ellenőrzése egy fordítva behelyezett lemezzel. Ezeknek a teszteknek a fő részét, az igénybevételi teszteket is beleértve, az Audi Ingolstadt-tól nem messze található tesztterületén végzik el. A program ennek ellenére magában foglalja az országutakon végzett értékelési tesztelést is, előnyben részesítve a városok központját. Ezeken a helyszíneken gyakran erős a rádió interferencia és erősen koncentrált mobil kommunikációs hálózatok szövik be őket. Ezek az értékelések segítenek kimutatni, hogy az ilyen zavaró jeleknek van-e negatív hatásuk a jármű elektronikájára. Mindezen tesztek során az ügyfél áll a középpontban. A tesztek arra irányulnak, hogy meghatározzák a piac és az ügyfelek igényeit. A szabványok, az infrastruktúra, mint például az üzemanyag betöltő-csövek a benzinkutaknál, üzemanyag minőség, vagy az ügyfelek szokásai minden országban eltérőek. Azonban ezeknek a kívánalmaknak az autóban egyesülniük kell.

Heike Biebl-Walther az Audi észak-amerikai tesztelését vezeti. Véleménye szerint a járművel szemben támasztott követelmények szerteágazóak a különböző piacokon, ezért fontos számításba venni ezeket a követelményeket már a jármű fejlesztésének korai szakaszában. Az amerikai piac lesz a Q7 egyik legfontosabb értékesítési területe. Ezért tesztelték és tesztelik ott továbbra is. A mindennapi funkcionalitás eltérő működtetési körülmények között alapvető fontosságú az ügyfelek számára, emiatt nagy hangsúlyt fektetnek az intuitív működtetési logikára, az érzékelhető és gazdaságos kezelhetőségre, valamint többek között a harmadik üléssor könnyű lehajthatóságára és visszaállíthatóságára is. A SUV sok mindenre alkalmas, a kis hétvégi off-road kirándulástól a keleti-parti Apalache hegységben lévő hétvégi házhoz, az utazásig a kaliforniai Venice Beach-re tengerparti nyaralás céljából. Emellett egyre növekszik azoknak az amerikai nőknek a száma is, akiknek tetszik a járműveknek ez a különleges osztálya. Arra használják, hogy iskolába vigyék vele a gyerekeket vagy elugorjanak a bevásárlóközpontba.

Biebl-Walther egy tipikus amerikai példát említ az ottani vezetési szokások jellemzésére. „Az amerikaiak sokkal több időt töltenek járműveikben, mint az európaiak” – magyarázza. „Hosszú ingázások esetében például teljesen normális dolognak számít, hogy az autóban reggeliznek. Emiatt az olyan kiegészítők, mint a tárolók, az elektromos csatlakozók vagy a pohártartók fontossága átértékelődik az autóvezető számára. A Q7 utastere nem fog csalódást okozni.” Az ügyfelek eltérő szintű elvárásait a jármű szórakoztató elektronikai berendezéseit illetően, jól példázzák azok, akik hosszú utakat tesznek meg az USA-ban a Q7-el. A Németországban megszokott FM rádiójel mellett az Egyesült Államokban és Kanadában az ügyfelek középhullámot és műholdas rádiót is használnak. „Míg a műholdas rádió eddig nem volt jelen Európában, ez a technológia az USA-ban már szokványosnak számít” – mondja Biebl-Walther. „Ügyfél szimulációs teszteket végzünk ezeken a rendszereken Észak-Amerikában, működésüket, használatuk könnyűségét és a vétel minőségét vizsgálva.” A tesztvezetők kiválasztása különösen fontos a vevő lehető legjobb szimulálása miatt.

Az „átlagos” amerikai autóvezető meghatározása a feladat. A tesztvezetőknek kérdőíveket kell kitölteniük, és fel kell készülniük arra, hogy vezetési sajátosságaikat megvizsgálják, és mérőműszerekkel rögzítik az ezzel kapcsolatos adatokat. Ezeket az adatokat a lehető legszélesebb körű követelményekkel összevetve értékelik ki. Az Egyesült Államokon keresztül, a keletitől a nyugati partig, az Audi Q7 modelleket folyamatosan alávetik az ilyenfajta teszteknek, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy hibátlanul fognak működni az ügyfelek kezében, legyen szó akár perzselő hőségről, fagyos hidegről, fullasztó porról vagy ugyanolyan fullasztó forgalomról. A fejlesztési folyamattal párhuzamosan, az Egyesült Államokban tartják a szokásos befejező vezetéseket is, amelyeken Az AUDI AG igazgatósági testülete és vezetősége vetik alá a járműveket egy átfogó ellenőrzésnek. Ennek alkalmával lehetőségük lesz az Q7 képességeit alaposan próbára tenni a 4.300 méter magasan fekvő Pikes Peak csúcson. Ez volt az a hegy, amely inspirálta a Q7 tanulmányautójának névválasztását is 2003-ban.