Split Split

Horvátország ugyan igyekszik több lábra állni, ám továbbra is az idegenforgalom a meghatározó ágazata. Egy új felmérés szerint a magyarok legkedveltebb külföldi tengerparti üdülőhelye Horvátország: a GfK Hungária Piackutató Intézet napokban közzétett jelentése szerint a legalább ötéjszakás tengerparti nyaralást tervezők 16,1 százaléka említette első helyen az adriai-partvidéki országot. Az éves számok is hasonló trendeket tükröznek: a Központi Statisztika Hivatal jelentése szerint Horvátországba 87,2 ezren látogattak egy évvel ezelőtt Magyarországról.

A tengerpartra való lejutás pedig az idei nyártól még egyszerűbb és gyorsabb: a fő szezonra már autópályán, megszakítás nélkül lehet eljutni Zágrábból a dél-dalmáciai nagy kikötővárosba, Splitbe, miután átadják a forgalomnak Dalmáciában a Pirovactól Splitig húzódó 33 km-es autópálya-szakaszt is. Ezzel együtt az idén újabb, csaknem száz díjköteles kilométert adnak át a forgalomnak. Horvátországban jelenleg 928,8 kilométer autópálya és gyorsforgalmi út van, amelyek zömmel díjkötelesek. (Számos autópálya-szakaszon, egy alagútban és hídon úthasználati díjat kell fizetni, mégpedig mindig a letéréskor. A díj függ a megtett kilométerek számától, a gépjármű méretétől.)

Split Split

A magyar turisták már a horvát határtól autópályán mehetnek a tengerre, akár Rijeka, akár Split felé. A javában zajló tízéves horvát sztrádaprogram szerint 2008-ig 1500 kilométerre bővül az autópálya-hálózat hossza. Példamutató, ahogy Horvátország az elmúlt években látványosan javította közúti infrastruktúráját. Szakértők szerint ez elsősorban annak köszönhető, hogy nemzeti kérdéssé vált a sztrádaépítés, s ennek megfelelően sem a választási ciklusok, sem pedig az éppen hatalmon lévők – politikai vagy egyéb megfontolásból – nem akadályozzák a fejlesztéseket, nincs megtorpanás. A gyors és költségkímélő építés annak tudható be, hogy rövid szakaszokat építenek, s azokat is fapadosan.

Ez azt jelenti, hogy egy időben tucatnyi, 10-15 kilométeres szakaszokon zajlanak a munkálatok, s ahogy elkészül egy szakasz, azt azonnal bekapcsolják a forgalomba. Az utak átadásával pedig nem várják meg a kényelmet szolgáló egyéb infrastruktúra elkészültét.