Javarészt már túl vannak a próbaüzemen a szentgotthárdi Opel motorgyárban, tegnap pedig megtörtént az ünnepélyes avatóünnepség is. A termelés folyamatosan fut fel az igényeknek- az új motorcsaládok bevezetésének megfelelően.

Az összesen öt megmunkálósorról (2 főtengely, 2 blokk és 1 hengerfej) 50 másodpercenként jön le egy erőforrás. A tempó később se változik, de mire összeszoknak a munkások és a gépek, akkor már folyamatos lesz az üzem, eleinte még lesznek hosszabb-rövidebb leállások. Mindez a technológia része, mert a GM úgy döntött, hogy teljesen automatizált szerelősor helyett olyat telepít, ahol viszonylag nagy az élő munka szerepe.

Ez egyfelől olcsóbb, mint a robotizált gyártás, másrészt ettől lesz igazán flexibilis a sor, hiszen nem kell méregdrágán mindent tudó robotkarokat telepíteni mindenhová, mert az ember sokkal könnyebben felismeri az eltéréseket. Persze azért minden készülő fődarabon van egy RFID rádiós chip, ami megmondja a szerszámgépnek, hogy például mekkora nyomatékkal húzza meg az adott csavart. A munkadarab pozicionálását azonban már emberek végzik.

Kezdetben 300-an dolgoznak a flexibilis motorgyárban, és csak a közepes lökettérfogatú benzines család készül itt, ezt követően jön majd az 1,6-os dízel, és harmadikként a kis lökettérfogatú benzinesek gyártása is beindul majd – korábbi cikkünkben már részleteztük a várható teljesítményeket. Érdekes módon a gyártósoron, ahol egyszerre 175 darab motor tartózkodik láttunk benzines (acél blokk) és dízel (alumínium blokk) motorokat is. A termelés felfutásával 800-an dolgoznak az új, 65 000 négyzetméteres üzemrészben, a korábbi Ecotec motorok gyártása 500 fővel tovább folyik – amíg Európában csökken az igény ezek iránt (az új motorgenerációra való átállás miatt), addig Észak-Amerikába egyre többet szállítanak. Olcsóbb Magyarországról vinni a négyhengereseket, mint kint motorgyárat építeni, nem is beszélve a magas minőségi szintről.

A legfontosabb eltérés a régi és a Flex gyárban késülő Ecotec négyhengeresek között, hogy előbbiekből összesen 105 -féle készül – a gyárban kerül rá az egyedi autókhoz igazított kábelköteg, motortartó bak, kipufogórendszer a motorra -, addig az új Flex három- és négyhengeresekből csak néhány „alapmotor” készül, az egyedi alkatrészek már mind az autókat összeszerelő üzemekben kerülnek majd fel rájuk. Ennek értelme, hogy például az Észak-Amerikába kerülő motorokhoz szükséges alkatrészeket nem kell esetenként átutaztatni az Óceánon, vagy épp nem kell kis darabszámban és ezért fajlagosan drágán gyártatni őket.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!