Szentgotthárd: új motor 50 másodpercenként

2012. szeptember 21. (péntek) Lővei Gergely

Hivatalosan is megkezdte a működését a szentgotthárdi Opel Flex motorgyár.
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

Javarészt már túl vannak a próbaüzemen a szentgotthárdi Opel motorgyárban, tegnap pedig megtörtént az ünnepélyes avatóünnepség is. A termelés folyamatosan fut fel az igényeknek- az új motorcsaládok bevezetésének megfelelően.


Az összesen öt megmunkálósorról (2 főtengely, 2 blokk és 1 hengerfej) 50 másodpercenként jön le egy erőforrás. A tempó később se változik, de mire összeszoknak a munkások és a gépek, akkor már folyamatos lesz az üzem, eleinte még lesznek hosszabb-rövidebb leállások. Mindez a technológia része, mert a GM úgy döntött, hogy teljesen automatizált szerelősor helyett olyat telepít, ahol viszonylag nagy az élő munka szerepe.

Ez egyfelől olcsóbb, mint a robotizált gyártás, másrészt ettől lesz igazán flexibilis a sor, hiszen nem kell méregdrágán mindent tudó robotkarokat telepíteni mindenhová, mert az ember sokkal könnyebben felismeri az eltéréseket. Persze azért minden készülő fődarabon van egy RFID rádiós chip, ami megmondja a szerszámgépnek, hogy például mekkora nyomatékkal húzza meg az adott csavart. A munkadarab pozicionálását azonban már emberek végzik.

Kezdetben 300-an dolgoznak a flexibilis motorgyárban, és csak a közepes lökettérfogatú benzines család készül itt, ezt követően jön majd az 1,6-os dízel, és harmadikként a kis lökettérfogatú benzinesek gyártása is beindul majd – korábbi cikkünkben már részleteztük a várható teljesítményeket. Érdekes módon a gyártósoron, ahol egyszerre 175 darab motor tartózkodik láttunk benzines (acél blokk) és dízel (alumínium blokk) motorokat is. A termelés felfutásával 800-an dolgoznak az új, 65 000 négyzetméteres üzemrészben, a korábbi Ecotec motorok gyártása 500 fővel tovább folyik – amíg Európában csökken az igény ezek iránt (az új motorgenerációra való átállás miatt), addig Észak-Amerikába egyre többet szállítanak. Olcsóbb Magyarországról vinni a négyhengereseket, mint kint motorgyárat építeni, nem is beszélve a magas minőségi szintről.

A legfontosabb eltérés a régi és a Flex gyárban késülő Ecotec négyhengeresek között, hogy előbbiekből összesen 105 -féle készül – a gyárban kerül rá az egyedi autókhoz igazított kábelköteg, motortartó bak, kipufogórendszer a motorra -, addig az új Flex három- és négyhengeresekből csak néhány „alapmotor” készül, az egyedi alkatrészek már mind az autókat összeszerelő üzemekben kerülnek majd fel rájuk. Ennek értelme, hogy például az Észak-Amerikába kerülő motorokhoz szükséges alkatrészeket nem kell esetenként átutaztatni az Óceánon, vagy épp nem kell kis darabszámban és ezért fajlagosan drágán gyártatni őket.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Szentgotthárd: új motor 50 másodpercenként

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2015/7-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Rolls-Royce Wraith és Phantom Coupé
  • Újdonság: Audi R8, Jaguar XF, Budapest Motorfesztivál, BMW 1-es és 6-os sorozat
  • Teszt: Opel Adam Rocks 1.0 Turbo, Skoda Fabia 1.0 MPI 75, Nissan Qashqai 1.6 DIG-T, Toyota RAV4 2.0 D-4D 4x4, Mercedes CLS 220 BlueTEC
  • Járműtechnika: Vredestein gyárlátogatás, Hankook gyárbővítés
  • A Budaörsi úti csomópont átépítése

Időjárás

Budapest

gyengén felhős
25 °C
14 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?

Autómotor Piactér