Úgy tűnik, szélmalomharcot vív a regisztrációs adó ügyében a használtautó-eladásokkal foglalkozó cégeket tömörítő szervezet. A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Szövetsége az új adónem megjelenése óta tiltakozik, érvel, s a legkülönbözőbb fórumokon igyekszik bizonyítani, hogy az ő esetükben méltánytalan és egyúttal az uniós gyakorlattal sem harmonizál a regadó mértéke. A pénzügyi tárcát is többször „bombázták” javaslataikkal, kevés sikerrel. Legutóbbi felvetésükre sem kaptak még választ: azt indítványozták, hogy a tárca találja meg az értékarányos – tehát a gépkocsi avulását is figyelembe vevő – adóztatás módját. Augusztus elején Csobánczy Péter, a PM főcsoportfőnöke arról adott tájékoztatást lapunknak, hogy vizsgálják az értékarányos adóztatás bevezetésének lehetőségét, folynak az erre vonatkozó számítások, ám nem tudni, hogy ezek mikorra fejeződnek be. Azt is hozzátette: olyan megoldást szeretnének találni, amely nem veszélyezteti az állami bevételeket.

Elégedetlen a válasszal Fojt Attila, az MGOE elnöke, aki szerint már ideje lett volna, hogy a tárca érdemben foglalkozzon a felvetésükkel, amúgy is úgy gondolják, hogy őket sorra kihagyják az egyeztetésekből. Korábban a szervezet azt az álláspontot képviselte, hogy a használt kocsik után fizetendő regadónak 30 százalékkal az új járművek adótétele alatt kellene maradnia. Azóta már finomítottak az elképzeléseiken, azt javasolják, hogy a gépkocsi korától is függjön az adómérték. Mint azt az elnök elmondta, ez azt jelenti, hogy ahány hónappal túlhaladt a jármű az „új autó” koron (ez hat hónap), annyiszor bizonyos százalékkal lenne illő csökkenteni az adót. A szervezet szerint másfél százalékos mérséklés elfogadható lenne (a mintaadó Portugáliában kétszázalékos a leírási kulcs). Így például egy 24 hónapos jármű esetén – a hat hónapos újautó-státust leszámítva – 18-szor 1,5, azaz 27 százalékkal kellene kevesebbet fizetni, mint jelenleg. Ez természetesen nem mehetne le a nullára, valahol meg kellene húzni a határt, s a környezetvédelmi szempontokat is erősen figyelembe kell venni – hangsúlyozta az MGOE elnöke.

A mai szabályok értelmében legfeljebb 9 éves autót lehet behozni Magyarországra, de Fojt szerint meggondolandó lenne, hogy csak a 2001–2005-ben készült, euro 3-as motorral szerelt járművek szerepelhessenek az importőrök listáján; ezzel jelentősen javulhatna a hazai gépkocsipark átlagéletkora, hiszen ez ma közel 11 év. A személygépkocsik átlagéletkora egyébként az utóbbi években lassan csökken az új autók eladásának gyors felfutása következtében.